Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 198
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd om situationen i folkeskolen for børn medhandicap i forhold til at gennemføre folkeskolens af-gangsprøve og efterfølgende en ungdomsuddannelse.Samrådsspørgsmål AV.Folketingets Uddannelsesudvalg.Folketingets Uddannelsesudvalg.Ca. 5 minutter.Tirsdag den 20. april 2010, kl. 14-16.Christiansborg. Mødesal 1-133.
TitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
1. IndledningUddannelsesudvalget har efter ønske fra Pernille Frahm (SF) stillet migspørgsmål AV, der danner baggrund for dette samråd.Spørgsmål AV:”Ministeren bedes redegøre for situationen i folkeskolen for børn med handicap i forhold til atgennemføre folkeskolens afgangsprøve og efterfølgende en ungdomsuddannelse. Ministerenbedes herunder redegøre for:-Hvilke tiltag ministeren planlægger for at sikre, at unge med handicap får de hjælpemidler,der gør dem i stand til at gennemføre folkeskolens afgangsprøve.Hvilke tiltag ministeren planlægger for at sikre, at unge med handicap får mulighed for atgennemføre en ungdomsuddannelse.”
-
Min besvarelse af spørgsmålet tager udgangspunkt i Undervisningsministerietsundersøgelse om ”Uddannelsesresultater og –mønstre for børn og unge medhandicap”, som blev offentliggjort i november 2009.Udvalget har i forbindelse med besvarelsen af udvalgets spørgsmål nr. 265 af29. marts 2010 fået oversendt et eksemplar af undersøgelsen.Det er den første repræsentative undersøgelse af uddannelsesresultaterog -mønstre for børn og unge med handicap af ikke-kognitiv karakter.Den viser et historisk billede på området og herunder de mange tiltag, som bå-de V/K-regeringen og den daværende S/R-regering har taget.Det fremgår af undersøgelsen, at der er betydelige forskelle på, hvordan børnog unge med handicap og børn og unge uden handicap klarer sig.Undersøgelsen viser, at:- Færre unge med handicap afslutter folkeskolen i 9. klasse: 81 procentmod 94 procent af eleverne uden handicap.- Færre unge med handicap aflægger folkeskolens afgangsprøve helt ellerdelvist: 64 procent mod 91 procent af eleverne uden handicap.- Standpunktet for børn og unge med handicap ligger 0,5 point under gen-nemsnittet for børn og unge uden handicap (13-skalaen).2
- Færre børn og unge med handicap begynder på en ungdomsuddannelse:44 procent mod 75 procent af de unge uden handicap. Det er en markantog utilfredsstillende forskel.- Indsatsen – i form af specialundervisning, hjælpemidler, vejledning medvidere – er ikke i stand til fuldt ud at kompensere for de unges handicap.Undersøgelsens resultater er naturligvis ikke tilfredsstillende.Undersøgelsen peger på følgende elementer med henblik på at fremme et godtuddannelsesforløb for børn og unge med handicap:- Positive forventninger og krav herunder obligatoriske prøver og testsamt opmuntring til børn og unge med handicap.- Handicapspecifik vejledning, herunder personlig vejledning og vejled-ning i brug af hjælpemidler.- Hjælpemidler kan ikke stå alene, men skal suppleres med specialunder-visning og handicapspecifik viden.-Tidlig indsats i grundskolen med henblik på at give eleverne forudsæt-ninger for at gå til afgangsprøve.-Mange sociale aktiviteter i fritiden.Det er nu et par år siden, at de elever, som indgik i undersøgelsen, forlod folke-skolen.I den mellemliggende periode har regeringen taget en række initiativer, som viforventer vil påvirke uddannelsesmønstrene i positiv retning for børn og ungemed handicap.Det er en væsentlig forudsætning for at gå i gang med en ungdomsuddannelse,at de unge har aflagt en eller flere af folkeskolens afgangsprøver. Derfor er detogså fornuftigt, at folkeskolens afgangsprøver blev gjort obligatoriske i 2007,således at alle i udgangspunktet skal op til en afgangsprøve eller have en andenform for evalueringer, der viser, hvad de kan.På mit møde den 7. april 2010 med handicaporganisationerne, som jeg nævntei indledningen, var der bred opbakning fra alle til gennemførelsen af de obliga-toriske afgangsprøver.Elever med handicap skal også deltage i de nationale test i folkeskolen. Elever,som har brug for særlig støtte i forbindelse med gennemførelse af testen, kan fådet tilbudt.3
God og tidlig vejledning til de unge af handicapkyndige vejledere, både omhjælpemidler og uddannelse, er ifølge undersøgelsen en vigtig forudsætning forat flere unge med handicap gennemfører en ungdomsuddannelse.Der er derfor gennemført ændringer af vejledningsloven, der har til formål atidentificere elever med særlige behov for vejledning og give en mere målrettetvejledning.Derudover kommer det lovforslag om ændring af vejledningsloven, som jegfremsatte den 26. marts i år.Lovforslaget medfører blandt andet også en omprioritering og afbureaukratise-ring af vejledningsindsatsen. Bortfald af krav om vejledning fra 6. klasse mu-liggør en frigørelse af en del af de ressourcer, kommunerne hidtil har anvendttil en særskilt vejledningsindsats allerede fra dette klassetrin. Samtidig etable-res der med lovforslaget et nationalt tilbud om personlig vejledning via digitalemedier (e-vejledning) med en bred vifte af virtuelle kommunikations- og vej-ledningsværktøjer.Disse initiativer er begge med til at øge indsatsen for de unge, der har det stør-ste behov for vejledning.Endelig justeres den nuværende mentorordning, så den bliver udstrakt til atgælde i overgangen til alle ungdomsuddannelser og desuden omfatte elever bå-de i 9. og 10. klasse.Dertil kommer også nye initiativer på læseområdet i grundskolen, skoleudvik-lingsprogrammer og videre udvikling af it til elever med særlige behov.På gymnasieområdet er der netop bevilliget penge til at iværksætte yderligerefire forsøg i august 2010 for elever med Aspergers syndrom. De første forsøgblev iværksat i 2007, og eleverne fra denne årgang bliver studenter til sommer.Samlet set mange initiativer, som jeg er overbevist om, vil få en positiv indfly-delse på de fremtidige uddannelsesresultater for børn og unge med handicap.Effekten af dem har vi ikke set endnu.Det er også vigtigt at understrege, at undersøgelsen viser, at der hos de enkeltekommuner og uddannelsesinstitutioner ligger en særdeles vigtig opgave medhensyn til at sørge for, at uddannelsesmulighederne for børn og unge med han-dicap bliver fremmet blandt andet ved at møde de unge med positive forvent-ninger.
4
Udvalget har spurgt til, hvilke tiltag jeg planlægger for at sikre, at unge medhandicap får de hjælpemidler, der gør dem i stand til at gennemføre folkesko-lens afgangsprøve.I forhold til selve afgangsprøven tilbydes eleverne en særlig tilrettelæggelse afafgangsprøven, når dette er nødvendigt for at ligestille dem med elever udenhandicap i prøvesituationen.For så vidt angår arbejdet med at sikre de unge de fornødne hjælpemidler un-dervejs i uddannelsesforløbet har kommunerne og uddannelsesinstitutionerneogså her en særlig opgave med at sikre, at børn og unge med handicap får stil-let de relevante hjælpemidler til rådighed og herunder konkret vejledning i an-vendelsen af dem.Således har ungdomsuddannelsesinstitutionerne en pligt til at give specialpæ-dagogisk bistand, herunder hjælpemidler, til elever, der på grund af handicaphar behov for særlig støtte.På mange skoler og andre uddannelsesinstitutioner samt hos pædagogisk-psykologisk rådgivning er der medarbejdere, der har kompetencer i forhold tilat vejlede om anvendelsen af hjælpemidler.Undervisningsministeriet vil gentage undersøgelsen på et senere tidspunkt forat følge, hvordan børn og unge med handicap fra årgang 1990 klarer sig i ung-domsuddannelserne og videre frem. Det vil sige en opfølgning på samme år-gang.Ved offentliggørelsen af undersøgelsen blev det tilkendegivet, at Undervis-ningsministeriet vil inddrage brugerne og aktørerne i en drøftelse af undersø-gelsens resultater.Jeg havde et møde den 7. april 2010 med repræsentanter for de relevante han-dicaporganisationer om undersøgelsen, og hvor jeg fik lejlighed til at komme idialog med dem. Jeg fik i den forbindelse mange relevante og nyttige syns-punkter inden for deres respektive områder, som vi vil arbejde videre med.Repræsentanterne pegede på områder, der kan gøres bedre. Det drejer sig foreksempel om hjælpemidler, hvor der skal følges op med en vejledning i brugenaf dem.Uddannelsesudvalget vil blive holdt orienteret.
5
6