Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 195
Offentligt
116518 ps/is31. marts 2010
Redegørelse vedrørende ordblindeFormål:Baggrund:At forbedre retsstillingen for ordblinde børn i den danske folkeskole.Højesterets dom af 12.2.2010 (Ravnborg-sagen) samt forudgående lands- og by-retsafgørelser nødvendiggør en ændring af bekendtgørelsesgrundlaget.Forud for Højesterets afgørelse havde Vestre Landsret i sagen med dommer-stemmerne 2 1 statueret, at kommunen havde handlet ansvarspådragende, ho-vedsageligt begrundet i, at der ikke var sket den fornødne udregning af elevenslæsevanskeligheder, samt at der ikke var stillet tilstrækkeligt kvalificeret undervis-ning og hjælpemidler til rådighed samt foretaget efterfølgende evaluering.Forud for retssagen havde Uddannelsesstyrelsen til Statsforvaltningen afgivet ud-talelse, hvorunder det blev kritiseret, at der ikke var opstillet mål for specialunder-visning og ingen evaluering af elevens udbytte af undervisningen.Højesteret udtalte i sine præmisser:Det fremgår af de sagkyndiges udtalelse, at specialundervisning i perioder blevvaretaget af lærere uden tilstrækkeligt faglige forudsætninger for kvalificeret spe-cialundervisning, og at Rasmus på Vridsted Skole alene modtog kompenserendespecialundervisning. Det fremgår endvidere, at der ikke det forelagte materiale ertegn på, at der blev gennemført en egentlig udredning af Rasmus læse- og sta-vevanskeligheder, hvilket efter de sagkyndiges opfattelse kan have forringetgrundlaget for en kvalificeret specialundervisning.Uanset dette fandt Højesteret ikke grundlag for at fastslå, at den specialundervis-ning, Rasmus modtog fra Vroue og Vridsted Skoler samlet set med hensyn til om-fang og indhold ikke levede op til kravene i folkeskoleloven og bekendtgørelse omspecialundervisning.Det må derfor kunne udledes, at såfremt der sker henvisning til PPR og tildelesstøtteundervisningstimer, er loven og bekendtgørelsens krav opfyldte.
leoniadvokater
GeneralkommandoenSct. Mathias Gade 96 B8800 Viborg
Der kan således ikke med det foreliggende regelgrundlag stilles egentlige krav omudredning, kvalitet (indhold) og evaluering (opfølgning).Herudover har de afgjorte sager været præget af, at forældrene ikke kendte til-strækkeligt til deres/børnenes rettigheder.Relevanteændringer:1. Information til forældrene ved skolestart (eksempelvis pjece og mundtligorientering).2. Specifikke minimumskrav til udredning af læsevanskeligheder ved PPR(eksempelvis skema med stillingtagen til ordblindhed inden for de første 3måneder)3. Kvalitet i ordblindeundervisningen (eksempelvis vejledning afstemt medDansk Ordblindeinstitut, idet sidstnævnte har særdeles positive resultater ideres ordblindeundervisning).----Over 10% af folkeskolens elever lider af ordblindhed i et eller andet om-fang.Generelt har 800.000 danskere læsevanskeligheder.Gennem de seneste 8 år, hvor sagerne har verseret, er der ifølge DanskOrdblindeforening ikke sket nævneværdige forbedringer.Behov for tilstrækkelige læsefærdigheder på arbejdsmarkedet er fortsatstigende (eksempelvis Ravnborg-sagen, hvor Rasmus er landbrugsud-dannet og nu markansvarlig. Kan ikke opfylde jobfunktionerne i relation tilmanualer, brochurer, journaler m.v.)Større arbejdspladser har indset problemet og har iværksat efteruddannel-se af medarbejdere på VUC.Utilstrækkelig undervisning medfører marginalisering af ordblinde: Signifi-kant overrepræsenteret i misbrugsmiljøer og kriminalitet.
Behovet:
--
Økonomi:
Af folkeskolens midler anvendes ca. 20% til specialundervisning, det vil sige ele-ver med særlige behov. I 2009 androg dette ca. 10 mia. kr.20-25% af folkeskolens elever modtager på et eller andet tidspunkt støtteunder-visning, herunder lider ca. halvdelen af ordblindhed i større eller mindre omfang.Henset til omfanget af ordblindhed vil målrettet indsats her kunne effektiviserebrugen af midler såvel i relation til ordblinde som øvrige elever med andre indlæ-ringsvanskeligheder.
2
3