Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 189
Offentligt
825969_0001.png
825969_0002.png
825969_0003.png
Djurs LærerforeningDanmarks Lærerforening - Kreds 134
Kolind den V.april 2010
Til Folketingets uddannelsesudvalg.Djurs Lærerforening vil hermed gerne henlede jeres opmærksomhed på enspecialundervisningsundersøgelse, vi har afviklet blandt klasselærerne på Djursland.Undersøgelsens konklusioner er vedlagt.For os at se, er der næppe tvivl om, at specialundervisningens kvalitet er truet.Med venlig hilsenMogens Lundetoft ClausenDjurs LærerforeningEbdrupvej 118560 Kolind
Djurs Lærerforening • Ebdrupvej 11 • 8560 Kolind • www.kredsl 34.dk • S 8632 5766 • @ [email protected]
gm
Djurs LærerforeningDanmarks Lærerforening - Kreds 134
Specialundervisningens vilkår,Djurs Lærerforening har gennem flere år haft fokus på vilkårene for specialundervisning af børnmed vanskeligheder, svage børn.På trods af megen fokus på specialundervisningen - og ikke mindst de postulerede meget storeudgifter til området - har kommunerne ikke spurgt til lærernes oplevelse af skolernesspecialundervisningstilbud.For at belyse specialundervisningens vilkår i skolen gennemførte kredsen i december 2009 eninterview-undersøgelse blandt klasselærere på Djursland om vilkårene for specialundervisning.
Specialundervisningsundersøgelsen.152 klasselærere har med deltagelse i undersøgelsen beskrevet specialundervisningens tilstand i deto kommuner. Væsentligste iagttagelser fra klasselærerne er:
30 % af klasselærerne fortæller, at der i deres klasser sidder elever, der ikke får den særligestøtte/specialundervisning, som skolepsykologen (PPR) har visiteret til.(23 % har dog slet ingen elever, som er visiteret til sammel)66% af klasselærerne angiver, at grunden til den manglende støtte er manglenderessourcer.55 % af samtlige svarende klasselærere fortæller, at eleverne får færre støttetimer, end PPRhar anbefalet.
På spørgsmålet om, hvilke tilbud der mangler til de visiterede elever, lyder klasselærernes svar:33 % mangler specialklasser på skolen36 % mangler støtte til enkelt integration af elever37 % mangler gruppeordninger66 % mangler støttetimer i klassenOm rummelighed: 38 % klasselærere har i klassen elever med behov, der ikke i dagmedfører visitering, men som tidligere ville have medført undervisning i specialklasse ellerspecialskole.Til spørgsmålet "I hvilken grad vurderer du, at det er muligt at give eleverne med særligebehov tilbud af tilstrækkelig kvalitet", svarer3 % "I høj grad"50% "I nogen grad"3 7 % "Iringe grad"4 % "Slet ikke"
Djurs Lærerforening • Ebdrupvej 11 • 8560 Kolind • www.kreds134.dk • ffi 8632 5766 • @ [email protected]
Is
Djurs LærerforeningDanmarks Lærerforening - Kreds 134
53 % fortæller, at kvaliteten af de forskellige specialundervisningstilbud i dag er dårligereendfor tre år siden.23 % vurderer, at periodens længde fra indstilling til PPR frem til iværksættelsen af støttentil eleven er den samme som for tre år siden.39 % vurderer, at perioden er blevet længere.Om egne faglige forudsætninger for at kunne undervise socialt og fagligt svage elever sigerklasselærerne:14 % siger, de i høj grad har forudsætningerne i orden.53 % siger, de i nogen gradfagligt står på fast bund.31 % siger, de i ringe grad har forudsætningerne i orden
"Indenfor hvilke områder har du behov for efteruddannelse? " besvares således:34 % har behov for specialpædagogisk viden16% mangler viden om læseindlæring28 % mangler efteruddannelse i AKT
Djurs Lærerforening • Ebdrupvej 11 • 8560 Kolind • www.kreds134.dk • S 8632 5766 • @ [email protected]