Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 187
Offentligt
Niels Brock i AsienNiels Brock har haft stor succes med at udbyde uddannelser i Kina gennem det sidste årti. Detførste såkaldte ”joint programme” gik i luften i 2000, og Niels Brock har siden da lavetsamarbejdsaftaler med en række universiteter i verdens mest folkerige land. I 2009 blev der såtaget endnu et væsentligt internationalt spadestik – Niels Brock er på vej til Vietnam. I dag er dersmå 1500 Niels Brock studerende i Asien, men vi forventer, at det tal vil stige inden for det næsteårti, hvilket vil betyde, at Niels Brock om nogle få år vil være større i Asien end i Danmark.Men hvorfor satser vi så hårdt på de udenlandske markeder? Fordi vi ved, at dansk eksport afuddannelse gør en forskel. Både herhjemme hvor den er med til at udvikle det globale mindset hos os iuddannelsessektoren, og i de lande og regioner som vi samarbejder med. Eksempelvis er ”vores”dimittender i Shanghai kolossalt efterspurgte med en jobrate på 97 procent. Niels Brocksinternationale aktiviteter er et fint eksempel på, hvordan dansk systemeksport afuddannelseskoncepter kan gribes an - og vi deler gerne ud af vores erfaringer, så andre danskeuddannelsesinstitutioner kan udvikle deres internationale aktiviteter.Kulturerne mødes og smelter sammenDet er ikke tilfældigt, at vi satser så hårdt på Kina og Vietnam. Der er ingen tvivl om, at Asien er ved atudvikle sig til en økonomisk supermagt, og vores samarbejde med de asiatiske universiteter giver osen unik mulighed for at lære om deres kultur samtidig med, at de lærer om vores. Al undervisning påNiels Brocks kinesiske uddannelser foregår på engelsk, danske lærere dækker 30-40 % afundervisningen, indholdet i uddannelsen bliver i et vist omfang tilpasset forholdene i henholdsvis Kinaog Vietnam, og undervisningsformerne er meget inspireret af ”the Scandinavian way of teaching” – detvil sige, at undervisningen understøtter kompetencer som for eksempel selvstændighed, ansvarlighed,evne til initiativ og kreativitet i opgaveløsningen. Samtidig hænger der dog også flere af detraditionelle kinesiske elementer ved. De kinesiske studerende skal for eksempel stadig igennemmilitærtræning, politiske fag og paratviden om Mao sideløbende med den vestligt orienteredeundervisning.Danske studerende får også udbytteDer er selvfølgelig også mange danske studerende, der drager nytte af vores kinesiske samarbejde, foreksempel ved at rejse til Kina for at opleve landet på første hånd. En del af disse elever kommer fravores treårige gymnasiale uddannelse, hvor de specialiserer sig i kinesisk sprog, kultur og andreaspekter, der skal til for at lave forretninger i Kina og med kinesere. Vi sender også studerende fravores nye bacheloruddannelse, der foregår på tre kontinenter. Det første hold er ved at afslutte deresandet år af den internationale bacheloruddannelse i København, efter at de har tilbragt det førstestudieår i Shanghai, og skal efter sommerferien læse det sidste år i Californien.Mere troværdige lærereMen det er ikke kun de studerende, som lærer noget. De undervisere, som Niels Brock hvert år sendertil Kina, får et helt unikt indblik i kinesiske kultur, økonomi og forretningsliv – en viden som giver NielsBrocks lærere en helt anden troværdighed, når de skal lære fra sig om globalisering og i særdeleshedom tigerøkonomien Kina. Endelig indeholder kontrakterne med universiteterne et element afpædagogisk træning af de udenlandske lærere på uddannelsen. Noget som er særdeles populært ogværdsat, da det typisk er på det pædagogiske punkt, at der er nogle at de største kløfter mellemkulturerne.Helt anderledes pædagogikDer er nemlig fundamental forskel på, hvordan vi underviser i Danmark, og hvordan de gør det i Kina. IDanmark har vi tradition for at involvere de studerende i problemløsningen og sørge for, at det ikkekun er læreren, der står ved tavlen og snakker. Det ser anderledes ud i Kina. Her er de meget mere
tilbageholdende med at deltage aktivt i undervisning. De studerende er – og bliver vedvarendedygtigere og dygtigere, men når en dansk underviser stiller et spørgsmål i klassen, er der ofte ingenrespons. De er simpelt hen ikke vant til selv at skulle have en mening om problemstillingerne, og de ernervøse for at sige noget forkert. I løbet af uddannelsesforløbet bliver de kinesiske studerende dogmere fortrolig med den ”Scandinavian Way of Learning”, hvor de bliver opfordret til at tage stilling ogengagere sig – også selvom kineserne ind imellem synes at pædagogikken er underlig, og at det ermærkeligt at lærerne ikke bare forelæser.Her er Niels Brock i Asien:
KinaShanghai/Shanghai Finance UniversityEfter at have gennemført en række lederkurser for kinesiske ledere i internationale virksomheder ogundervisning på college niveau på kinesiske uddannelsesinstitutioner, oprettede Niels Brock i 2000det første "joint college education programme" sammen med Shanghai Finance University. 600studerende er i øjeblikket i gang med det fælles uddannelsesprogram i Shanghai fordelt på touddannelser: Financial Management og Marketing Management. Vores dimittender er efterspurgte,men af politiske grunde kan volumen ikke øges.Changchun (Jilin-provinsen i Nordøst-Kina)I 2002 etablerede Niels Brock et lignende "joint programme" i samarbejde med College of Humanitiesand Sciences of North-East China Normal University i Changchun, ca. 1.500 km fra Beijing. Her læsermere end 300 studerende Financial Management og Marketing ManagementRizhao Polytechnic (Shandong-provinsen ml. Beijing og Shanghai)I 2008 indledte Niels Brock et samarbejde om de korte videregående uddannelser i Logistics ogService Management, her læser mere end 300 kinesiske studerende. Aktiviteten gennemføres isamarbejde med Handelsskolen København Nord.Beijing Union UniversityDer er indgået aftale med Beijing-universitetet om at udbyde en joint programme uddannelse iMarketing Management fra september 2010. Her bliver optaget på cirka 100 studerende. Fuldtudbygget bliver der ca. 300 studerende.Wenzhou University (Zhejiang-provisen, syd for Shanghai)En kontrakt med Wenzhou University om udbud af professionsbacheloruddannelsen InternationalSales and Marketing Management er sendt til det kinesiske undervisningsministerium til godkendelse,og der lægges ud i september med et optag af studerende på ca. 100. I full scale bliver det således 400studerende på den 4-årige uddannelse.Chongqing Danish Campus (Chongqing-provinsen, 1200 km. vest for Shanghai)Igennem et års tid har Niels Brock drøftet mulighederne for at etablere et egentligt dansk ”universitet”i den folkerige provinshovedstad. Der bor pt. 32 millioner mennesker i området, som har en megetstor indvandring fra landområderne i Midtkina. Vores partner er Chongqing University, et af de højstratede universiteter i Kina, og der er stor interesse for projektet fra universitets side. Niels Brockønsker med det ambitiøse projekt, at Danish Campus kan blive en ramme for en række danskeuddannelser specielt på det merkantile og tekniske område, og vi har i øjeblikket en dialog med muligedanske partnere.
VietnamI januar 2010 er der indgået aftale med Foreign Trade University i Hanoi om start afbacheloruddannelsen International Financial Management and Services med 100 studerende om åretog ca. 400 når uddannelsen er i full scale.Derudover arbejder Niels Brock for også i Vietnam at etablere et Danish Campus. Meget tyder på, atdet er muligt inden for en kort tidshorisont. Holdningen blandt vietnamesiske universiteter er megetpositiv, ikke mindst over for danske uddannelser, ligesom lovgivningen giver ret vide rammer forudenlandske uddannelser og uddannelsesinstitutioner for etablering af afdelinger i Vietnam.