Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 183
Offentligt
818643_0001.png
818643_0002.png
818643_0003.png
818643_0004.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Åbent samråd om de nationale test i folkeskolenUDU spørgsmål AQ, AR og ASFolketingets UddannelsesudvalgFolketingets UddannelsesudvalgCa. 10 minutterTirsdag den 23. marts 2010 kl. 14.00
1
1. IndledningUddannelsesudvalget har efter ønske fra Pernille Vigsø Bagge (SF) stillet migspørgsmål AQ, AR og AS
Spørgsmål AQMinisteren bedes redegøre for status vedrørende afholdelse af de nationale test set i lyset af, at Skolestyrel-sen har besluttet at lukke hele testsystemet i folkeskolen midlertidigt ned, efter at mange skoler 1/3-10oplevede meget lange svartider på testene, jf. artikel på folkeskolen.dk 2/3-10: "De nationale test luk-ket ned - teknikfejl igen."SvarDen 15. februar begyndte skolerne som planlagt at gennemføre de obligatori-ske test. I første omgang blev seks ud af de ti obligatoriske test sat i gang. I deførste 14 dage blev testene gennemført på normal vis, og der var ingen meldin-ger om centrale problemer.Den 1. marts blev de fire test i læsning som planlagt sat i gang. Samme dag be-gyndte skolerne at opleve lange svartider, inden opgaverne kom frem på skær-men. Skolestyrelsen besluttede derfor den 2. marts at lukke ned for testene,indtil svartiderne igen var bragt ned.Den 10. marts meddelte COWI, som er leverandør af testene, at problemet, derskabte de lange svartider, er løst, og at testene igen er klar til brug. På den bag-grund besluttede Skolestyrelsen at sætte testene i gang igen. Testene kører nuigen, som de skal.Testene har fra den 11. til 17. marts kørt uden centrale problemer, og elevernehar kunnet gennemføre testene som planlagt.Den 18. og 19. marts har der været tre kortvarige driftsforstyrrelser. Den eneforstyrrelse betød, at adgangssiden til testene midlertidigt blev ændret. Den an-den forstyrrelse skyldtes et problem med leverandørens firewall, som ikke kunramte de nationale test. Endelig har der været en kort periode, hvor testene harværet langsomme, og hvor eleverne i nogle tilfælde er blevet mødt af hvide si-der i stedet for opgaver. COWI har håndteret problemerne, efterhånden som deer opstået, og testene er hver gang kommet op at køre igen.
2
De skoler, som på grund af afbrydelsen i begyndelsen af marts ikke har kunnetgennemføre de test, de havde booket tid til, har fået mulighed for at melde ele-verne til igen. Men det er frivilligt, om skolerne vil benytte den mulighed. Detest, som ikke er blevet berørt af afbrydelsen, vil naturligvis skulle gennemfø-res på normal vis som obligatoriske test.Jeg synes – som de elever og lærere, der har været berørt af afbrydelsen ellerde kortvarigt driftsforstyrrelser – at det er utilfredsstillende, at teknikken ikkehar været i orden. Når hele den obligatoriske testperiode er færdig den 1. maj2010, vil Skolestyrelsen undersøge mulighederne for, at de tekniske problemerfår konsekvenser for leverandøren COWI A/S.Spørgsmål ARMinisteren bedes fremlægge sin vurdering af, hvordan regeringens planer om offentliggørelse af de nationa-le testresultater harmonerer med de mange problemer, forløbet med de nationale test har dokumenteret.SvarRegeringen har som mål, at danske skolebørn skal være blandt de dygtigste iverden til læsning, matematik, naturfag og engelsk. For at nå det mål vil vi giveskolerne større lokal frihed til at tilrettelægge undervisningen. Til gengæld skalskolerne dokumentere deres resultater. Regeringen vil derfor tage initiativ til atsøge folkeskoleloven ændret, således at skolernes resultater fra de nationaletest fremover gøres offentligt tilgængelige.De tekniske problemer, som i begyndelsen af marts betød, at der i en periodevar lukket ned for testene, har ingen betydning for regeringens planer om of-fentliggørelse. Testene kører igen nu, og vi har krav på, at COWI A/S stiller etstabilt testsystem til rådighed for os.I forhold til resultaterne for indeværende skoleår – som kan blive præget af, atnogle skoler ikke gennemfører test for alle elever – kan jeg bemærke, at det vilkræve en lovændring, før resultaterne offentliggøres. I år er resultaterne derforfortsat underlagt fortrolighed.Spørgsmål ASHvordan vil ministeren sikre, at der ikke bruges uforholdsvis meget tid på gennemførsel af de nationaletest på bekostning af den almindelige undervisningstid?SvarSom den tidligere undervisningsminister oplyste i et samråd i januar i år, vil enelev normalt skulle bruge 10 ud af 7.000 undervisningstimer på de nationaletest i løbet af sin skolegang. De 10 timer vil være godt givet ud. Nogle gange3
vil læreren blive bekræftet i sin viden om, hvad en elev kan. Andre gange kantesten være grundlaget for, at en elev får den nødvendige støtte eller de retteudfordringer.Erfaringen fra de skoler, der allerede har været i gang, viser, at det er forskel-ligt, hvordan skolerne tilrettelægger forberedelsen og afviklingen af testene.Derfor vil det også være forskelligt, hvor mange af skolens lærerressourcer derskal bruges. Fra de skoler, som allerede har været i gang, lyder tilbagemeldin-gen i grove træk, at tidsforbruget bliver mindre, efterhånden som man bliverfortrolig med testene.For at undgå, at skolerne skal bruge uhensigtsmæssigt meget tid på testene, erder lavet en grundig vejledning i, hvordan testene fungerer. Skolestyrelsen harforud for den obligatoriske testrunde i år udsendt en pjece til alle lærere, somgiver gode råd om, hvordan man forbereder og gennemfører testen. Pjecen erbaseret på de tilbagemeldinger, som er kommet fra skoler, der allerede havdeværet i gang med testene på frivillig basis i 2009. Jeg har taget nogle pjecermed til omdeling her i dag, så I kan orientere jer i dem.I forhold til efterbehandlingen af testene vil jeg fremhæve, at lærerne ikke selvskal bruge tid på at rette elevernes besvarelser i de nationale test. Da testene fo-regår på computeren, retter testene sig selv. Det vil være en tidsbesparelse iforhold til mange af de test og prøver, som i forvejen anvendes på skolerne.De tekniske problemer, som betød, at testene måtte afbrydes i begyndelsen afmarts, skal ikke gå ud over skolernes planlægning. Inden de obligatoriske testgik i gang i februar, har skolerne selv kunnet afgøre, hvornår de ville lægge te-stene i perioden frem til udgangen af april. De skoler, som havde planlagt at te-ste i de dage af marts, hvor testene var afbrudt, har fået mulighed for at tage te-stene på et senere tidspunkt. Men skolerne kan også vælge ikke at gennemførede test, som måtte aflyses.
4