Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 180
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Samråd i Folketingets uddannelsesudvalg om nedlæggel-sen af Skårup SeminariumUDU alm. delSpørgsmål AJHvad er regeringens holdning til UCL's beslutning om atlukke Skårup Seminarium?Spørgsmål AKHvordan harmonerer lukningen af Skårup Seminariummed målsætningen om, at 50 pct. af alle unge skal have envideregående kompetencegivende uddannelse?Spørgsmål ALHvad betragter regeringen som et bæredygtigt seminari-um?Spørgsmål AMEr ministeren enig i følgende udsagn:"En række af de små faglige miljøer i udkantsområder harsvært ved at fastholde søgning og kvalitet, og de har sværtved at leve op til de nye og mere krævende målsætninger.Det skaber vanskeligheder med at fastholde udbuddet afuddannelse i alle egne af landet.Ved at skabe professionshøjskoler, der har en større kvan-titativ og kvalitativ ressourcebasis, kan behovet for at va-retage vigtige regionale behov tilgodeses langt bedre.Der kan skabes og fastholdes attraktive uddannelsesmil-jøer overalt i landet, idet stærkere miljøer kan understøttesvagere udkantsmiljøer. Der kan etableres differentierede
Titel
1
løsninger i overensstemmelse med de lokale behov.Professionshøjskolerne skal have pligt til at sikre uddan-nelsesforsyning i alle egne og skal samtidig fungere somregionale videninstitutioner, der har et tæt og stærkt sam-spil med regionale interessenter, herunder virksomheder,aftagere, regionale vækstfora m.v."?Samrådsspørgsmålene er stillet efter ønske fra CarstenHansen (S):
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Folketingets UddannelsesudvalgFolketingets Uddannelsesudvalg10-15 minutter16. marts 2010 kl. 14.00 lokale 2-133 i Folketinget
2
1. IndledningJeg er blevet indkaldt til samråd i Folketingets Uddannelsesudvalg, hvor jeg erblevet bedt om at besvare fire spørgsmål i tilknytning til nedlæggelsen af Skå-rup Seminarium.
2. Spørgsmål AJ:Hvad er regeringens holdning til UCL's beslutning om at lukke Skårup Semi-narium?SVAR:Hensigten med professionshøjskoleloven var, at samle professionsbachelorud-dannelserne i stærke professionshøjskoler, der har kraft til at markedsføre sigmed attraktive praksisnære uddannelser og fagligt stærke miljøer.Det fremgår af loven om professionshøjskoler, at professionshøjskolerne harpligt til at sikre regional uddannelsesdækning. Det er samtidig forudsat i loven,at bestyrelserne sikres vide rammer til at opfylde denne forpligtelse, således atder er gode muligheder for at afstemme den enkelte professionshøjskoles orga-nisation efter dens særlige behov i den region, hvor den hører hjemme.I sagen om Skårup Seminarium har UC Lillebælts bestyrelse straks fra dannel-sen af professionshøjskolerne i 2008 haft stor opmærksomhed på sikringen aflæreruddannelsen i henholdsvis Odense, Jelling og Skårup. Ingen af stederne erdet muligt at udbyde alle linjefag. På samtidige udbudssteder forudså manøkonomiske problemer. Der er altså ikke alene tale om et udkantsproblem.Bestyrelsen lagde vægt på at bevare alle tre udbud af læreruddannelsen, oglagde derfor i sommeren 2008 en strategi, der indebar, at man i en periode ac-cepterede et underskud.Den negative udvikling i optaget på både i Jelling og Skårup har imidlertidnødvendiggjort en revision af denne strategi.Samtidig har det kun været muligt at udbyde seks linjefag dansk, matematik,idræt, musik, billedkunst og specialpædagogik i Skårup. Det vil sige, at linjefag3
som f.eks. fysik/kemi, biologi, geografi, engelsk, historie, kristendom ikkekunne udbydes.Med beslutningen om at standse optag i 2010 og nedlægge Skårup Seminariumer grundlaget for at styrke Odense og bevare udbuddet i Jelling tilvejebragt.Som tilsynsmyndighed er det ministeriets opgave at vurdere, om professions-højskolen lever op til forpligtigelsen til regional uddannelsesdækning, når etuddannelsessted lukkes.UC Lillebælt har begrundet samlingen af læreruddannelserne i Odense med, atdet udgør det bedste grundlag for at sikre, at regionen også i fremtiden har ettilstrækkeligt antal læreruddannede med den nødvendige kvalitet og bredde iform af linjefag i uddannelsen.Det er ministeriets vurdering, at UC Lillebælt med nedlæggelsen stadig opfyl-der sin dækningsforpligtelse i forhold til læreruddannelsen i Region Syddan-mark, herunder på Sydfyn.Der er altså ikke noget grundlag for, at Undervisningsministeriet kan skride indover for UCL’s beslutning.I overensstemmelse hermed og med min tilkendegivelse under forespørgsels-debatten fredag den 5. marts 2010, har jeg derfor meddelt bestyrelsen for UCLillebælt, at jeg ikke agter at gribe ind overfor professionshøjskolens beslut-ning.Ministeriet har endvidere lagt vægt på, at bestyrelsens beslutning samtidig be-tyder, at pædagoguddannelsen på Sydfyn opretholdes, men flytter nogle få ki-lometer sydpå til Svendborg.Derudover har ministeriet lagt vægt på, at UC Lillebælt i overensstemmelsemed regionsrådets anbefalinger vil arbejde målrettet for at udbygge mulighe-derne for praktik på de sydfynske skoler. UC Lillebælt vil endvidere arbejdefor mere fleksible undervisningsformer, herunder e-læring til gavn også for destuderende på Sydfyn.I forhold til nedlæggelsen af Skårup som udbudssted af læreruddannelsen erdet også værd at bemærke, at der i andre dele af landet også er en vis afstand tilen læreruddannelse. Jeg kan her nævne, at der er 90 kilometer fra Hanstholm tilNørre Nissum og 70 kilometer fra Nakskov til læreruddannelsen i Vording-borg.Hertil kommer, at det kraftigt vigende optag på uddannelsesstedet i Skårup fra141 i 2002 til 53 i 2009 (61 inklusive ekstraoptag) indebærer (som bestyrelsenogså anfører), at det er svært at opretholde den faglige kvalitet i læreruddannel-4
sen, når det fx gælder linjefagsdækningen. Det er samtidigt svært at opretholdedet faglige miljø alene med 10-11 undervisere.Det er altid kedeligt, når uddannelsessteder lukker, men hvis professionshøj-skolerne skal kunne løfte den opgave, de har fået ved institutionsreformen, måde have mulighed for inden for temmelig vide rammer at træffe de beslutnin-ger, der er nødvendige for at opretholde en velfungerende institutionsstruktur.
3. Spørgsmål AKHvordan harmonerer lukningen af Skårup Seminarium med målsætningen om, at 50pct. af alle unge skal have en videregående kompetencegivende uddannelse?For at kunne leve op til 50 procents målsætningen, skal vi sikre passende ram-mer for de videregående uddannelser.Professionshøjskolen oplyser netop, at samlingen af læreruddannelserne iOdense udgør det bedste grundlag for at sikre, at regionen også i fremtiden haret tilstrækkeligt antal læreruddannede med den nødvendige kvalitet.Der er således ingen uoverensstemmelser mellem lukningen og 50 pct. målsæt-ningen.
4. Spørgsmål ALHvad betragter regeringen som et bæredygtigt seminarium?Der skal være et vist optag af studerende, for at et udbudssted kan være fagligtog økonomisk bæredygtigt.Hvor grænsen generelt går mellem bæredygtighed og ikke-bæredygtighed, me-ner jeg ikke, der kan gives et generelt svar på. Hverken når det gælder den fag-lige eller den økonomiske bæredygtighed.Men i forhold til specifikke uddannelsers faglige bæredygtighed sikrer akkredi-teringen jo, at det vurderes, om uddannelsesinstitutionerne har tilstrækkeligefaglige og institutionelle ressourcer til at udbyde en given uddannelse.Overordnet set ligger det i selvejeformen, at det er den enkelte bestyrelse, derinden for lovgivningens rammer, herunder med respekt af regional uddannel-sesdækning afgør, om udbudsstrukturen for den enkelte professionshøjskoleskal bevares.5
5. Spørgsmål AMEr ministeren enig i følgende udsagn:"En række af de små faglige miljøer i udkantsområder har svært ved at fastholde søg-ning og kvalitet, og de har svært ved at leve op til de nye og mere krævende målsæt-ninger. Det skaber vanskeligheder med at fastholde udbuddet af uddannelse i alle eg-ne af landet.Ved at skabe professionshøjskoler, der har en større kvantitativ og kvalitativ ressour-cebasis, kan behovet for at varetage vigtige regionale behov tilgodeses langt bedre.Der kan skabes og fastholdes attraktive uddannelsesmiljøer overalt i landet, idet stær-kere miljøer kan understøtte svagere udkantsmiljøer. Der kan etableres differentiere-de løsninger i overensstemmelse med de lokale behov.Professionshøjskolerne skal have pligt til at sikre uddannelsesforsyning i alle egne ogskal samtidig fungere som regionale videninstitutioner, der har et tæt og stærkt sam-spil med regionale interessenter, herunder virksomheder, aftagere, regionale vækstfo-ra m.v."?SVARJeg er helt enig i udsagnet.Professionshøjskolerne er det bedste institutionelle fundament til at sikre, at derer udbud af professionsbacheloruddannelser i regionerne, herunder i udkants-områderne. Men der er ingen garanti for bevarelsen af alle udbudssteder.Jeg er dog glad for, at aftalen af 5. november 2009 sikrer, at professionshøjsko-lerne i deres udviklingskontrakter for 2010 skal fremlægge en strategi for,hvordan institutionerne vil sikre den regionale uddannelsesdækning.Når disse strategier foreligger, vil vi have et godt grundlag for at vurdere pro-fessionshøjskolernes evne til at sikre bred uddannelsesdækning.Jeg mener, at de nuværende tilskudsprincipper med taxameterfinansiering afprofessionshøjskolerne fungerer tilfredsstillende. Jeg finder det også rigtigt, atprofessionshøjskolerne i henhold til § 23 i lov om professionshøjskoler dispo-nerer frit inden for deres formål ved anvendelse af de statslige tilskud og øvrigeindtægter under et.Inden for de nuværende rammer, herunder økonomiske rammer, er jeg imidler-tid åben overfor at diskutere mulige modeller for fordeling af professionshøj-skolernes institutionstilskud, herunder i forhold til udkantsområder.
6
Professionshøjskolerne kan i øvrigt virke lokalt på andre måder end ved place-ring af udbuddet af uddannelserne.Jeg kan her nævne et konkret eksempel på dette fra Vejle-egnen, hvor UC Lil-lebælt systematisk opsamler brugeres erfaringer og behov med henblik på atudvikle velfærdsteknologiske løsninger til gavn for borgere i genoptræning.Med i projektet er bl.a. Fredericia Kommune, Vejlefjord Neurocenter og DanskSundhedsinstitut. Den slags projekter med lokale aktører er med til at skabe nyviden og sikre attraktive praksisnære uddannelser og fagligt stærke miljøer.
7