Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 172
Offentligt
Klar til selvevaluering- Inspirationsmateriale til gymnasier
%:
-'•M:k--
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Klar til selvevaluering- Inspirationsmateriale til gymnasier2010 � Danmarks Evalueringsinstitut
- Anne Breinhold OlsenPeter.Toft
Thomas Søndergaard, PeriskopHung Tien VuDesign og trykBGRAPHIC
.'/•
BemærkDanmarks Evalueringsinstitut sætter kommaefter Dansk Sprognævns anbefalinger,dvs.'at der som hovedregel ikke sætteskomma foran ledsætninger^•Eftertryk med kildeangivelse tilladtBestilling
~www.eva.dk
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUTØstbanegade 55, 3,2100 København 0T 35 55 01 01F 35 55 10 11E [email protected]H www.eva.dk
lp. w i
ii en næn gluermgenog'dier og mål?j.
:nW
FormålØvelsen giver jer mulighed for at drøfte hvordan jeresselvevaluering kan hænge sammen med gymnasietsværdigrundlag.Øvelse1 Tovholderen præsenterer kort gymnasiets værdi-grundlag. Præsentationen kan fx være på enPowerPoint som også omdeles til alle lærerne.2 Lærerne deler sig herefter op i mindre grupperaf fem-seks personer der arbejder med de udvalgtenøgleområder. Hver gruppe skal arbejde medét nøgleområde. Hvis der ikke er et nøgleområdetil hver gruppe, kan flere grupper arbejde med detsamme nøgleområde. Det er vigtigt at lærernevælger sig ind på en gruppe der arbejder med etnøgleområde som de synes er interessant. Hvis derer områder som ingen melder sig på, kan detvære værd at overveje om området er vigtigt nok,eller om det skal slettes fra listen over muligenøgleområder.3 I ca. 20 min. drøfter lærerne i grupperne skolensværdier i relation til det udvalgte nøgleområde.Hver gruppe udpeger en ordstyrer der sikrer at allei gruppen kommer til orde. En lærer i gruppen erreferent og skriver de vigtigste pointer ned - evt.på en flipover - for at fastholde dem. Lærerne kanfx diskutere disse spørgsmål:- Hvilken sammenhæng er der umiddelbart mellemnøgleområdet og gymnasiets værdigrundlag ogmål?- Hvilke underpunkter inden for nøgleområdet kanvære vigtige for at selvevalueringen styrker voresarbejde med værdigrundlag og mål?- Hvilke undersøgelser skal vi gennemføre inden fornøgleområdet for at finde ud af om vi er på rettevej i forhold til at realisere skolens værdier og mål?4 Tovholderen samler op i plenum. Lærerne diskuterersammenhængen mellem udvalgte nøgleområderog gymnasiets værdier. Imens skriver tovholderenpointerne fra grupperne på en tavle eller flipover.Tavlen eller flipoveren skal ende med at rummenogle bud på gode sammenhænge mellem gymna-siets selvevalueringer og værdier og mål.
is hjemmeside stod derJakt elevdemokrati"som værdigrundlag, og at målsætningen varmge som muligt gennemførte uddan-eisen drøftede skolen hvordaneomrader hang sammen medtiske værdigrundlag og mål-pingen om den hoje gennemforelsesrate.i fremførte flere at gymna-manglede viden om hvilke tiltag der skulle: oge gennemforeisen. Nogle lærerej derfor at sporge eleverne hvordan.vede de forskellige tiltag pa gymnasiet,ope lærere foreslog at lave et fokusgrup-
lave en spørgeskemaundersøgelseudsnit af eleverneihængen mellemyst til at blivennelsen.'uttede sig til sidst for bade at lave•maunclersogelse og et fokus-1|^||>|andt de elever som manlaun-.'i s kunne se'ede for at gennemføre
ml
"-"r••-$v*-:c-
•^•••••,:::--:^
m
:••••••• ^;; /;- : : : V v;- ^ : v . : ^ ,:r - - : n ; y y S ; - : - ^ ; ; i S r