To undersøgelser afdækker de administrative opgaver i folkeskolen
Det administrative arbejde i folkeskolen er nu undersøgt i to omfattende undersøgelser, der er
en del af regeringens afbureaukratiseringsprogram.
PRESSEMEDDELSETo omfattende undersøgelser fra Rambøll Management har kortlagt de administrative opgaver ifolkeskolen for Undervisningsministeriet i samarbejde med Finansministeriet og KL. Undersøgelsernehar omfattet medarbejdere i både den kommunale forvaltning og på folkeskolerneI den ene undersøgelse har lærere og skoleledere m.fl..fra ni kommuner peget på regler og procedurer ifolkeskolen, som efter deres opfattelse kan forbedres eller forenkles. Det er mundet ud i etbruttokatalog med 50 emner, hvor medarbejdere og kommuner finder, at hverdagen er unødigtbesværlig. Det er blandt andet: Elevplaner, kvalitetsrapporter, udviklings- og virksomhedsplaner ogårsplaner.Den anden undersøgelse har kortlagt de faktiske arbejdsopgaver, målt tidsforbruget og medarbejdernehar vurderet forenklingspotentialet. Målingen viser bl.a.:- Lærernes bidrag til kvalitetsrapport tager gennemsnitligt to minutter per uge- Læreren bruger 41 minutter om ugen på løbende evaluering, herunder elevplaner- Lærere bruger to timer per uge på interne møder og fagteammøder- 30 minutter på planlægning af afgangsprøver, samt planlægning af nationale obligatoriske test-11 minutter på undervisningspligt og elevfraværFordeling af den ugentlige tid for lærerne
Kortlægningen viser, at lærere/børnehaveklasseledere i gennemsnit bruger lige under halvdelen af deresarbejdstid (49 procent) på direkte brugerrelaterede opgaver. Det vil sige den tid, der bruges sammenmed elever og forældre til bl.a. undervisning og skole/hjem samtaler:-Lærerne bruger i gennemsnit pr. uge 14 timer og 20 minutter til undervisning, heraf udgørskemalagt undervisning 12 timer og 52 minutter-Lærerne bruger i gennemsnit 2 timer og 19 minutter på skole-hjem relaterede opgaver, heraf 57minutter på afholdelse af forældremøder og skole-hjemsamtalerDe indirekte opgaver for eksempel forberedelse af undervisning, udgør 42 procent. De sidste niprocent bruges på fx kurser, medarbejderudviklingssamtaler og økonomi.De fem mest tidskrævende opgaver for læreren inden for de indirekte opgaver er:-
Forberedelse af egen undervisning (seks timer og 26 minutter/42 pct. af de 15 timer til indirektebrugerrettede opgaver)- Interne møder og fagteammøder (to timer/13 pct. af de 15 timer til indirekte opgaver)- Planlægning af skoleåret (en time og 12 minutter/8 pct. af de 15 timer til indirekte opgaver)- Skole/hjemrelaterede opgaver (49 minutter/5 pct. af de 15 timer til indirekte opgaver)- Specialfunktioner (43 minutter/5 pct. af de 15 timer til indirekte opgaver )