Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 16
Offentligt
741664_0001.png
741664_0002.png

To undersøgelser afdækker de administrative opgaver i folkeskolen

Det administrative arbejde i folkeskolen er nu undersøgt i to omfattende undersøgelser, der er

en del af regeringens afbureaukratiseringsprogram.

PRESSEMEDDELSETo omfattende undersøgelser fra Rambøll Management har kortlagt de administrative opgaver ifolkeskolen for Undervisningsministeriet i samarbejde med Finansministeriet og KL. Undersøgelsernehar omfattet medarbejdere i både den kommunale forvaltning og på folkeskolerneI den ene undersøgelse har lærere og skoleledere m.fl..fra ni kommuner peget på regler og procedurer ifolkeskolen, som efter deres opfattelse kan forbedres eller forenkles. Det er mundet ud i etbruttokatalog med 50 emner, hvor medarbejdere og kommuner finder, at hverdagen er unødigtbesværlig. Det er blandt andet: Elevplaner, kvalitetsrapporter, udviklings- og virksomhedsplaner ogårsplaner.Den anden undersøgelse har kortlagt de faktiske arbejdsopgaver, målt tidsforbruget og medarbejdernehar vurderet forenklingspotentialet. Målingen viser bl.a.:- Lærernes bidrag til kvalitetsrapport tager gennemsnitligt to minutter per uge- Læreren bruger 41 minutter om ugen på løbende evaluering, herunder elevplaner- Lærere bruger to timer per uge på interne møder og fagteammøder- 30 minutter på planlægning af afgangsprøver, samt planlægning af nationale obligatoriske test-11 minutter på undervisningspligt og elevfravær

Fordeling af den ugentlige tid for lærerne

Kortlægningen viser, at lærere/børnehaveklasseledere i gennemsnit bruger lige under halvdelen af deresarbejdstid (49 procent) på direkte brugerrelaterede opgaver. Det vil sige den tid, der bruges sammenmed elever og forældre til bl.a. undervisning og skole/hjem samtaler:-Lærerne bruger i gennemsnit pr. uge 14 timer og 20 minutter til undervisning, heraf udgørskemalagt undervisning 12 timer og 52 minutter-Lærerne bruger i gennemsnit 2 timer og 19 minutter på skole-hjem relaterede opgaver, heraf 57minutter på afholdelse af forældremøder og skole-hjemsamtalerDe indirekte opgaver for eksempel forberedelse af undervisning, udgør 42 procent. De sidste niprocent bruges på fx kurser, medarbejderudviklingssamtaler og økonomi.De fem mest tidskrævende opgaver for læreren inden for de indirekte opgaver er:

-

Forberedelse af egen undervisning (seks timer og 26 minutter/42 pct. af de 15 timer til indirektebrugerrettede opgaver)- Interne møder og fagteammøder (to timer/13 pct. af de 15 timer til indirekte opgaver)- Planlægning af skoleåret (en time og 12 minutter/8 pct. af de 15 timer til indirekte opgaver)- Skole/hjemrelaterede opgaver (49 minutter/5 pct. af de 15 timer til indirekte opgaver)- Specialfunktioner (43 minutter/5 pct. af de 15 timer til indirekte opgaver )

Alle kan afbureaukratisere

Af de 15 timer, som en lærer gennemsnitligt bruger på indirekte arbejdsopgaver pr. uge, kan 9 timerhenføres til statslig regulering, 3 timer til statslig regulering med lokal frihed, 2 timer på opgaver der erlokalt reguleret, og 1 time der ikke kan henføres til regulering. Det viser også, at både staten ogkommunerne har et ansvar for at arbejde med forenkling af regler, procedurer mv.Undervisningsminister Bertel Haarder er tilfreds med undersøgelsens resultat:”Jeg bemærker, at der ikke altid er overensstemmelse mellem lærernes oplevelse af belastning og detfaktiske tidsforbrug. Nogle af opgaverne fylder øjensynligt mentalt mere end tidsmæssigt. Der erkommet mange gode forslag til forenklinger. Der er både statslig regulering og lokale regler ogorganisering, der kan udfordres, når vi skal arbejde videre med at få frigjort tid fra unødigeadministrative opgaver, så lærerne kan få bedre tid til hovedopgaven – undervisningen. Resultaterne frabegge undersøgelser vil indgå i den handlingsplan, som regeringen vil fremlægge på området.”KL’s formand Erik Fabrin er også godt tilfreds:”Medarbejderne i folkeskolen bruger halvdelen af deres arbejdstid på den direkte kontakt med børn ogforældre. Samtidig er det fornuftigt og nødvendigt, at lærerne bruger tid på interne møder,fagteammøder og løbende evaluering – disse aktiviteter gør, at undervisningen af eleverne bliver bedre.Der skal selvfølgelig hele tiden være fokus på, hvordan man kan fjerne unødvendige administrativeopgaver, så der bliver endnu mere tid til undervisning af eleverne,”Yderligere oplysninger:KL:Pressekonsulent KL Jonas Heltberg 33703333, [email protected]Konsulent Peter Østergaard 33703228,[email protected]Undervisningsministeriet:Kontorchef Oluf Engberg 25489345Pressechef Line Aarsland 24407471