Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 157
Offentligt
806922_0001.png
806922_0002.png
806922_0003.png
806922_0004.png
806922_0005.png
806922_0006.png
806922_0007.png
806922_0008.png
806922_0009.png
806922_0010.png
806922_0011.png
Lovforslag nr.L XX
Folketinget 2009 - 10
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Tina Nedergaard)
UDKAST af 1. marts 2010

Forslag

til
Lov om ændring af lov om folkeskolen og lov om institutioner for er-hvervsrettet uddannelse(10. klasse på institutioner, der udbyder erhvervsuddannelse)
§1I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 593 af 24. juni 2009, foretages følgende ændringer:1.I§ 19 eindsættes som nyt stk.1:»§ 19 e.Kommunalbestyrelsen kan i samarbejde med en institution, der udbyder erhvervsuddan-nelse, tilbyde et 10. klasseforløb, der består af først 20 uger i folkeskolen eller den kommunale ung-domsskole og derpå 20 uger i en erhvervsuddannelses grundforløb. Forløbet på institutionen, derudbyder erhvervsuddannelse, omfatter undervisning, hvis indhold og niveau svarer til de obligatori-ske 10. klassefag dansk, matematik og engelsk samt eventuelt tilbudsfagene fysik/kemi, tysk ogfransk. Folkeskolens prøver i de nævnte fag kan aflægges efter afslutning af forløbet.«Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og 3.2.I§ 19 e, stk. 2,der bliver stk. 3, ændres »omfattet af stk. 1« til: »omfattet af stk. 2«, og sidste pkt.ophæves.3.I§ 19 e,indsættes som stk. 4:»Stk. 4.Deltagelse i undervisningsforløb, jf. stk. 1-3, kan kun finde sted efter aftale med forældre-ne, jf. § 54, og eleven. Kommunalbestyrelsen fastsætter for ordningen i stk. 1, antallet af elever, derkan optages, og hvilke kriterier der lægges til grund, hvis der er flere ansøgere, end der kan opta-ges.«.4.I§ 22, stk. 1,ændres »overenskomst« til: »driftsoverenskomst«, og »nr. 2-6« ændres til: »nr. 2-7«5.§ 22, stk. 1, nr. 5og6,ophæves og i stedet indsættes:»5) en godkendt husholdningsskole,6) en godkendt håndarbejdsskole eller7) en institution, der udbyder erhvervsuddannelse, for så vidt angår undervisning i 10. klasse.«6.I§ 22, stk. 4,ændres »nr. 3-6« til: »nr. 3-7«.
2
7.I§ 22indsættes som stk. 8:»Stk. 8.Undervisningsministeren kan fastsætte regler om betingelser for optagelse, befordring mv.og om indgåelsen og indholdet af driftsoverenskomsten mellem kommunalbestyrelsen og institutio-nen, der udbyder erhvervsuddannelse, om 10. klasseundervisning, jf. stk. 1, nr. 7.«§2I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 951 af 2. oktober2009, som ændret ved § 2 i lov nr. 1527 af 27. december 2009 og § 7 i lov nr. 140 af 9. februar2010, foretages følgende ændring:1.I§ 1, stk. 1,indsættes efter 3. pkt. som nyt pkt.:»En institution, der udbyder erhvervsuddannelse, kan indgå driftsoverenskomst med en kommu-nalbestyrelse om at varetage 10. klasseundervisning, jf. folkeskolelovens § 22, stk. 1, nr. 7, og § 22,stk. 8.«§3Loven træder i kraft den 1. august 2010.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. 10. klasse på institutioner, der udbydererhvervsuddannelse2.1.1. Gældende ret2.1.2. Den foreslåede ordning2.2. Kombineret 10. klasse. 20 uger ifolkeskolen og 20 uger på en institution, derudbyder erhvervsuddannelse2.2.1. Gældende ret2.2.2. Den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrativekonsekvenser for stat, regioner ogkommuner4. Økonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema
1. IndledningUnge, der ikke kommer i gang umiddelbart efter grundskolen, har sværere ved senere i livet at få fodfæste iuddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Langt de fleste unge klarer selv at komme godt videre. Men derer en gruppe af unge, som ikke selv formår at komme i gang med uddannelse eller job.Regeringen har på denne baggrund i de seneste år iværksat en lang række initiativer for at styrke indsatsenfor at få flere unge i uddannelse. Med henblik på at styrke indsatsen yderligere indgik regeringen (Venstre ogDet Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre den 5. no-vember 2009 en aftale ”Flere unge i uddannelse og job”.Aftalen rummer en række initiativer, der skal styrke indsatsen, så flere unge kommer i job og uddannelse,og derved på længere sigt resultere i en bedre uddannet arbejdsstyrke. Foruden rækken af initiativer, hvoromder er indgået aftale, fremgår det af aftalen, at der afsættes en reserve med henblik på senest i foråret 2010 atdrøfte forslag vedrørende overgang fra 10. klasse til erhvervsuddannelserne med 10. klasseforligskredsen.I forlængelse af aftalen ”Flere unge i uddannelse og job” har regeringen (Venstre og Det KonservativeFolkeparti) den 26. februar 2010 indgået aftale med Socialdemokraterne, Dansk, Folkeparti, Radikale Ven-stre og Socialistisk Folkeparti, om de elementer, der vedrører overgangen fra 10. klasse til erhvervsuddannel-serne og om brobygning i 10. klasse.Dette lovforslag omhandler initiativerne vedrørende overgangen fra 10. klasse til erhvervsuddannelserne.Lovforslaget omhandler mulighed for, at en kommunalbestyrelse efter overenskomst med en institution,der udbyder erhvervsuddannelse, kan henlægge 10. klasse til en sådan institution, jf. afsnit 2.1. Endvidere
4
omhandler lovforslaget etablering af 10. klasseforløb, der består af 20 ugers undervisning i en folkesko-le/ungdomsskole efterfulgt af 20 ugers undervisning i et erhvervsuddannelsesgrundforløb, jf. afsnit 2.2.De elementer, som vedrører brobygning i 10 klasse, er indeholdt i det samtidigt fremsatte lovforslag omændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv og forskellige andre love (Vurdering af uddannel-sesparathed, pligt til uddannelse, beskæftigelse mv., kommunale forpligtelser og afbureaukratisering).2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. 10. klasse på en institution, der udbyder erhvervsuddannelse2.1.1. Gældende ret10. klasseundervisning skal varetages af folkeskolen, jf. folkeskolelovens § 20, stk. 1, og kan varetages af defrie skoler samt af kommunale ungdomsskoler. Der henvises til folkeskolelovens § 19 g og § 1, stk. 3, i lovom friskoler og private grundskoler mv., § 2, stk. 4, i lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskolerog håndarbejdsskoler (frie kostskoler), og § 3, stk. 2, nr. 2, i lov om ungdomsskoler.Efter den gældende lovgivning kan 10. klasse ikke tilbydes af en institution, der udbyder erhvervsuddan-nelse, da det ligger uden for institutionens almindelige formål, jf. § 1, stk. 1, i lov om institutioner for er-hvervsrettet uddannelse, hvoraf det fremgår, at loven omfatter institutioner for erhvervsrettet uddannelse, derer godkendt til at give erhvervsrettet grund- og efteruddannelse.10. klasse består af en obligatorisk del, som omfatter de obligatoriske fag dansk, matematik og engelsksamt vejledning og obligatorisk brobygning, jf. folkeskolelovens § 19 c, og af en valgfri del, jf. folkeskolelo-vens § 19 d. Undervisningen på de frie skoler skal for den obligatoriske del stå mål med folkeskolens under-visning, og der skal tilbydes de dertil knyttede prøver. Endvidere indgår obligatorisk brobygning. Der er ikkenærmere krav til den valgfri del af undervisningen, medmindre der tilbydes prøver herfra (fysik/kemi, tyskog fransk).10. klasse i ungdomsskolen skal for den obligatoriske del svare til folkeskolens undervisning. For den valg-frie del gælder samme rammer som for de frie skoler.2.1.2. Den foreslåede ordningFor at sikre flere unge overgang til ungdomsuddannelse har flere kommuner efterspurgt muligheder for atskabe et tættere samarbejde mellem folkeskolen og institutioner, der udbyder erhvervsuddannelser, om 10.klasse. Formålet hermed er, at 10. klasse i højere grad bliver begyndelsen på en ungdomsuddannelse endafslutningen på folkeskolen.Det foreslås på denne baggrund, at kommunalbestyrelsen får mulighed for at indgå overenskomst med eninstitution, der udbyder erhvervsuddannelse, om henvisning af elever til 10. klasseundervisning på institutio-nen.Den foreslåede mulighed omfatter også tilfælde, hvor en erhvervsskole er fusioneret med et offentligtgymnasium og/eller VUC, f.eks. med henblik på etablering af en campus, hvor der også tilbydes 10. klasse-undervisning.Det foreslås, at undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om indholdet af drifts-overenskomsten, herunder om krav til undervisningen. Der henvises nærmere herom til forslagets § 1, nr. 4-7, og § 2, nr.1, og bemærkningerne hertil.2.2. Kombineret 10. klasse. 20 uger i folkeskolen eller den kommunale ungdomsskole og 20 uger på eninstitution, der udbyder erhvervsuddannelse2.2.1. Gældende ret10. klasse kan i dag tilrettelægges som helårsforløb eller som forløb af kortere varighed, jf. folkeskolelo-vens § 19 b. Hvis forløbet er kortere, reduceres timetallet tilsvarende. Der er således i dag mulighed for at
5
etablere et komprimeret 10. klasseforløb på f.eks. 20 uger. Herved reduceres timetallet til bl.a. de obligatori-ske fag dansk, matematik og engelsk til 210 timer, jf. folkeskolelovens § 19 b, stk. 1.Flere kommuner har efterspurgt tættere samarbejdsmuligheder med erhvervsskolerne. Undervisningsmini-steriet har på denne baggrund med hjemmel i folkeskolelovens § 55 udmeldt rammer for forsøg i sommeren2009. Rammerne indebærer, at der i en forsøgsperiode kan gives tilladelse til at udskyde afslutningen af 10.klasse, der i folkeskolen/ungdomsskolen er tilrettelagt som et forløb på 20 uger, indtil efter 20 ugers delta-gelse i et grundforløb i en erhvervsuddannelse. 10. klasse tilrettelægges i forsøget således som forløb på 20uger i folkeskolen/ungdomsskolen med efterfølgende undervisning i en erhvervsuddannelses grundforløb.Forsøgets målgruppe er skoletrætte, utilpassede unge med svage faglige forudsætninger og med svag motiva-tion for skolegang.2.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås i folkeskoleloven at lovfæste muligheden for at udskyde afslutningen af 10. klasse tilrettelagtover 20 uger til efter 20 ugers deltagelse i et grundforløb i en erhvervsuddannelse. Eleven vil herefter førstvære indskrevet 20 uger i 10. klasse i folkeskolen/ungdomsskolen. Derefter optages den pågældende i enerhvervsuddannelses grundforløb, hvor det efter 20 uger bliver muligt at afslutte 10. klasse. Der henvisesnærmere til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser stat, regioner og kommuner.4. Økonomiske og administrative konsekvenser erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer:[….]
6
9. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-rettenIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngenIngenIngenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1(Lov om folkeskolen)Til nr. 1 (§ 19 e)Med forslaget indsættes et nytstk. 1i § 19 e.Med forslaget kan kommunalbestyrelsen i samarbejde med en institution, der udbyder erhvervsuddannelse,tilbyde en 10. klasseordning, hvorefter et 10. klasseforløb sammensættes af først 20 uger i folkeskolen ellerden kommunale ungdomsskole og dernæst 20 uger på en institution, der udbyder erhvervsuddannelse. Forlø-bet tillader at udskyde afslutningen af 10. klasse til 20 uger inde i erhvervsuddannelsens grundforløb.Eleven starter med 20 ugers undervisning i folkeskolen og indskrives derefter i erhvervsuddannelsensgrundforløb.Forslaget tager afsæt i, at når eleven har gennemført erhvervsuddannelseselementer, hvor indhold og ni-veau svarer til 10. klasse, og imødekommer kravene til folkeskolens prøver, kan eleven aflægge folkeskolensprøver efter 20 uger i erhvervsuddannelsen.Der undervises i 10. klasseforløbet i fagene dansk, matematik og engelsk, som efter de gældende regler erobligatoriske i 10. klasse, og eventuelt fagene fysik/kemi, tysk og fransk fra den valgfri del af 10. klasse. De20 ugers undervisning i folkeskolen eller den kommunale ungdomsskole kombineres med 20 ugers undervis-ning på en institution, der udbyder erhvervsuddannelse. Undervisningen på institutionen, der udbyder er-hvervsuddannelsen, skal i indhold og niveau svare til undervisningen i folkeskolen i de nævnte fag. Af denforeslåede bestemmelse fremgår det, at der i erhvervsuddannelsesgrundforløbet eventuelt kan undervises ifagene fysik/kemi, tysk og fransk. Undervisning i tysk og fransk er dog alene en mulighed i visse af de mer-kantile erhvervsuddannelser.I de 20 uger i folkeskolen indgår endvidere valgfri elementer efter bestemmelserne herom, jf. folkeskolelo-vens § 19 d.Når eleven har gennemført 10. klasse, har eleven samtidig gennemført et grundforløb eller dele heraf.Længden af grundforløbene for de 12 indgange i erhvervsuddannelserne varierer og strækker sig fra 10 ugertil 76 uger. Grundforløbene består af en obligatorisk del og en valgfri del, og der er for den enkelte elev mu-
7
lighed for at forlænge grundforløbet med henblik på at nå de kompetencemål, der er adgangskrav til hoved-forløbet.Grundforløbet for de tekniske erhvervsuddannelser og sosu-uddannelserne varer fra 10-60 uger, hvoraf denvalgfri del udgør 40 uger. For de merkantile uddannelser varer grundforløbet fra 18 til 76 uger. Dog medmulighed for forlængelse med op til 40 ugers valgfri undervisning.Der henvises i øvrigt til forslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.1 og 2.2.2.Forslaget omfatter også den kommunale ungdomsskole. Bekendtgørelsen om ungdomsskolens virksomhedvil derfor blive ændret i overensstemmelse hermed.Til nr. 2 og 3 (§ 19 e)De gældende bestemmelser i § 19 e, stk. 1 og 2, videreføres efter forslaget som stk. 2 og 3, dog således, atsidste pkt. i stk. 2, der efter forslaget bliver stk. 3, om at deltagelse i særligt tilrettelagte undervisningsforløbalene kan finde sted efter aftale med forældrene og eleven, som konsekvens af det nyaffattede stk.1 foreslåsflyttet til det ny stk. 4. Der er tale om justeringer af rent teknisk karakter.For at sikre kommunerne mulighed for at tilrettelægge et tilbud ud fra lokale ønsker og behov foreslås det idet ny stk. 4, at kommunalbestyrelsen fastsætter kapaciteten i en 10. klasseordning. Endvidere fastsæterkommunalbestyrelsen, hvilke kriterier der skal lægges til grund for optagelse, hvis der er flere ansøgere, derønsker at benytte kommunalbestyrelsens tilbud om 10. klasse på en institution, der udbyder erhvervsuddan-nelse, end der er plads til i ordningen.Til nr. 4-6 (§ 22, stk. 1 og 4)Lovforslagets § 1, nr. 4 og 6, udgør konsekvensændringer af forslaget i § 1, nr. 5.Den foreslåede bestemmelse til§ 22, stk.1, nr. 7,i lovforslagets § 1, nr. 5, indebærer, at kommunalbesty-relsen som noget nyt kan indgå aftale med en institution, der udbyder erhvervsuddannelse om, at denne kanvaretage 10. klasseundervisning efter overenskomst med kommunalbestyrelsen. For de nærmere krav hertilhenvises til lovforslagets § 1, nr. 7, og § 2, nr. 1, med bemærkninger.Efter folkeskolelovens § 20, stk. 1, er der et retskrav på at kunne følge undervisningen i 10. klasse i folke-skolen. Der kan derfor alene henvises til frie skoler – og med forslaget også institutioner, der udbyder er-hvervsuddannelser – hvis forældrene samtykker hertil. Der gælder dog særlige regler, når der sker henvis-ning som følge af behov for specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand.En kommunalbestyrelse kan fortsat opfylde forpligtelsen til at kunne tilbyde 10. klasse ved at henvise til enanden kommunes folkeskoler. Det medfører, at den skole, der er henvist til, bliver distriktsskole, og elevenfår de rettigheder, det indebærer, bl.a. befordringsgodtgørelse, hvis betingelserne herfor er opfyldt.Det vil således fortsat være kommunalbestyrelsernes ansvar at sørge for, at der er et udbud af 10. klasseun-dervisning i regi af folkeskolen enten i den pågældende kommune eller ved henvisning til en anden kommu-nes folkeskoler.Til nr. 7 (§ 22, stk. 8)Der foreslås indsat en bemyndigelsesbestemmelse til undervisningsministeren som konsekvens af lovfors-lagets § 1, nr. 5, hvorefter det bliver muligt for kommunalbestyrelsen at indgå overenskomst med en institu-tion, der udbyder erhvervsuddannelse, om at kommunalbestyrelsen kan henvise til institutionen, der hereftervaretager 10. klasseundervisning for kommunen. Det er en betingelse, at der indgås en driftsoverenskomstmed institutionen, der udbyder erhvervsuddannelse, herom. Der henvises nærmere til lovforslagets § 2, nr. 1,og bemærkningerne hertil.Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte regler om, at undervisningen som minimum skal stå målmed folkeskolens obligatoriske undervisning, vejledning og obligatorisk opgave, samt indeholde den obliga-toriske brobygning,
8
Der vil også blive fastsat regler om, at kommunalbestyrelsen kan bestemme, at indholdet i undervisningenskal følge folkeskolens regler både for den obligatoriske og valgfri del eller stå mål med folkeskolens under-visning, også for så vidt angår den valgfri del.Da det er en betingelse for, at andre skoleformer kan tilbyde undervisning i 10. klasse, at der tilbydes de tilden obligatoriske del tilknyttede prøver, vil der blive fastsat regler om, at institutionen får pligt til at sikreafholdelsen af de prøver, der er tilknyttet 10. klasse, og får mulighed for at udstede et afgangsbevis for 10.klasse.Der vil endvidere blive fastsat regler om, at hvis forældrene samtykker i henvisning til 10. klasse på en in-stitution, der udbyder erhvervsuddannelse, får eleven ret til befordring, hvis betingelserne herfor i øvrigt eropfyldt, jf. folkeskolelovens § 26. Kommunalbestyrelsen vil fortsat være forpligtet til at sørge for specialun-dervisning og anden specialpædagogisk bistand til elever med behov herfor.10. klasseforløbene på institutionen kan planlægges, som tilfældet er for folkeskoler, frie skoler m.fl., somhelårsforløb og forløb af kortere varighed. Der vil også blive mulighed for at aftale en model som den fore-slåede i § 1, nr. 1. Det vil sige 20 ugers undervisning, der som minimum skal stå mål med folkeskolens, forså vidt angår den obligatoriske del, men således at de under § 1, nr. 1, nævnte fag kan videreføres efter opta-gelse i erhvervsuddannelsens grundforløb under samme betingelser som nævnt i lovforslagets § 1, nr. 1.Til § 2(Lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse)Til nr. 1 (§ 1, stk. 1)Forslaget til bestemmelsen i§ 1, stk. 1, 3. pkt.,i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse indebæ-rer, at en institution, der udbyder erhvervsuddannelse, kan indgå driftsoverenskomst med en kommunalbesty-relse om at varetage 10. klasseundervisning.Den gældende bestemmelse i § 1 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse fastlægger det almin-delige formål for institutioner for erhvervsrettet uddannelse, der efter bestemmelsen består i at udbyde er-hvervsrettet grund- og efteruddannelse. Med den foreslåede ændring vil muligheden for at udbyde 10. klas-seundervisningen indgå i formålet for institutioner, der udbyder erhvervsuddannelse.Formålet med ændringen er at skabe grundlag for et tættere samarbejde mellem folkeskolen og institutio-ner, der udbyder erhvervsuddannelse, om 10. klasse, således at 10. klasse i højere grad bliver begyndelsen påen ungdomsuddannelse end afslutningen på folkeskolen og dermed sikre flere unge overgang til ungdomsud-dannelse.Forslaget indebærer, at en institution for erhvervsrettet uddannelse, der udbyder erhvervsuddannelse, kanindgå driftsoverenskomst med en kommunalbestyrelse om at varetage 10. klasseundervisning. Efter forslageter det en forudsætning, at institutionen for erhvervsrettet uddannelse, der udbyder erhvervsuddannelse, ogkommunalbestyrelsen indgår en driftsoverenskomst, der imødekommer målsætningen om et tættere samar-bejde mellem folkeskolen og institutionen, der udbyder erhvervsuddannelse, om 10. klasse for at flere ungeovergår til en ungdomsuddannelse, og som fastlægger de konkrete rammer for institutionens varetagelse af10. klasseundervisning på vegne af folkeskolen.Ansvaret for opgaveløsningen påhviler fortsat kommunalbestyrelsen i henhold til folkeskoleloven, og deter derfor en forudsætning, at institutionen, der udbyder erhvervsuddannelse og kommunalbestyrelsen løben-de er i dialog om institutionens varetagelse af 10. klasseundervisningen og de rammer, der er fastlagt i drifts-overenskomsten mellem institutionen og kommunalbestyrelsen. Institutionen er omfattet af undervisnings-ministerens tilsyn med institutionens opgavevaretagelse.Med lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås undervisningsministeren bemyndiget til at fastsætte nærmere reglerom overenskomstens indgåelse og indhold. Der henvises nærmere til lovforslagets § 1, nr. 7, med bemærk-ninger.
9
Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2010.+++Bilag+++Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende loveGældende formuleringLovforslaget
I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelsenr. 593 af 24. juni 2009, foretages følgendeændringer:§ 19 e.Når særlige grunde taler for, at det er tilelevens bedste, kan skolens leder tilbyde, ateleven deltager i særligt tilrettelagte undervis-ningsforløb i 10. klasse. Særligt tilrettelagteundervisningsforløb er forløb med undervisningog ulønnet praktik med et uddannelsesperspek-tiv og eventuelt frivillig brobygning til er-hvervsrettet ungdomsuddannelse eller kombina-tioner af brobygning til erhvervsrettet ung-domsuddannelse og ulønnet praktik med et ud-dannelsesperspektiv, jf. § 19 d, stk. 6. Ung-dommens Uddannelsesvejledning inddrages itilrettelæggelsen af forløbene.Stk. 2.Ved forløb omfattet af stk. 1 kan § 19 c,stk. 2 og 5, fraviges. Der skal dog undervises idansk og matematik i et omfang, så kraveneved prøverne kan opfyldes. Desuden kan § 19d, stk. 2, 4 og 7, fraviges. Deltagelse i særligttilrettelagte undervisningsforløb kan kun findested efter aftale med forældrene, jf. § 54, ogeleven.§11.I§ 19 eindsættes som nyt stk.1:»§ 19 e.Kommunalbestyrelsen kan i samarbej-de med en institution, der udbyder erhvervsud-dannelse, tilbyde et 10. klasseforløb, der beståraf først 20 uger i folkeskolen eller den kommu-nale ungdomsskole og derpå 20 uger i en er-hvervsuddannelses grundforløb. Forløbet påinstitutionen, der udbyder erhvervsuddannelse,omfatter undervisning, hvis indhold og niveausvarer til de obligatoriske 10. klassefag dansk,matematik og engelsk samt eventuelt tilbudsfa-gene fysik/kemi, tysk og fransk. Folkeskolensafsluttende prøver i de nævnte fag kan aflæggesefter afslutning af forløbet.«Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og 3.2.I§ 19 e, stk. 2,der bliver stk. 3, ændres »om-fattet af stk. 1« til: »omfattet af stk. 2«, og sid-ste pkt. ophæves.3.I§ 19 e,indsættes som stk. 4:»Stk. 4.Deltagelse i undervisningsforløb, jf.stk. 1-3, kan kun finde sted efter aftale medforældrene, jf. § 54, og eleven. Kommunalbe-styrelsen fastsætter for ordningen i stk. 1, antal-let af elever, der kan optages, og hvilke kriterierder lægges til grund, hvis der er flere ansøgere,end der kan optages.«.
10
§ 22.En kommunalbestyrelse kan efter over-enskomst med en anden kommune eller denpågældende skole, jf. nr. 2-6, henvise elever tilundervisning, jf. § 20, stk. 1 og 2, i1) en anden kommunes skoler,2) en statsskole,3) en anmeldt fri grundskole,4) en godkendt efterskole,5) en godkendt husholdningsskole eller6) en godkendt håndarbejdsskole.(…)
4.I§ 22, stk. 1,ændres »overenskomst« til:»driftsoverenskomst«, og »nr. 2-6« ændres til:»nr. 2-7«.
5.§ 22, stk. 1, nr. 5og6,ophæves og i stedetindsættes:»5) en godkendt husholdningsskole,6) en godkendt håndarbejdsskole eller7) en institution, der udbyder erhvervsuddan-nelse, for så vidt angår undervisning i 10.klasse.«
§ 22. (…)(…)Stk. 4.Henvisning til de i stk. 1, nr. 3-6, nævnteskoler af børn og unge kan kun ske med foræl-drenes samtykke, jf. § 54, medmindre henvis-ningen sker i henhold til stk. 5.(…)7.I§ 22indsættes som stk. 8:»Stk. 8.Undervisningsministeren kan fastsæt-te regler om betingelser for optagelse, befor-dring mv. og om indgåelsen og indholdet afdriftsoverenskomsten mellem kommunalbesty-relsen og institutionen, der udbyder erhvervs-uddannelse, om 10. klasseundervisning, jf. stk.1, nr. 7.«6.I§ 22, stk. 4,ændres »nr. 3-6« til: »nr. 3-7«
§2I lov om institutioner for erhvervsrettet uddan-nelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 951 af 2. okto-ber 2009, som ændret ved § 2 i lov nr. 1527 af27. december 2009 og § 7 i lov nr. 140 af 9.februar 2010, foretages følgende ændring:
11
§ 1. Loven omfatter institutioner for erhvervs-rettet uddannelse. Institutionerne er selvejendeog godkendt af undervisningsministeren til atgive erhvervsrettet grund- og efteruddannelse,jf. dog § 4, stk. 1, 1. pkt., og kan efter aftalemed et erhvervsakademi eller en professions-højskole, der er sammenlagt med et erhvervs-akademi, gennemføre erhvervsakademiuddan-nelser og efter- og videreuddannelser i tilknyt-ning hertil, jf. kapitel 4 og 4 a i lov om er-hvervsakademiuddannelser og professionsba-cheloruddannelser og kapitel 3 a og 3 b i lovom erhvervsrettet grunduddannelse og videre-gående uddannelse (videreuddannelsessyste-met) for voksne. Institutionerne kan i særligetilfælde give erhvervsrettet uddannelse på ni-veauet for mellemlange videregående uddan-nelser. Undervisningsministeren kan godkende,at en institution inden for den offentlige for-valtning også kan udbyde almengymnasial ud-dannelse.
1.I§ 1, stk. 1,indsættes efter 3. pkt. som nytpkt.:»En institution, der udbyder erhvervsuddan-nelse, kan indgå driftsoverenskomst med enkommunalbestyrelse om at varetage 10. klasse-undervisning, jf. folkeskolelovens § 22, stk. 1,nr. 7, og § 22, stk. 8.«