Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 154
Offentligt
25/2-2010 Rask Mølle
Forbedringer for studerende der kan gavne forbygge arbejdsløsheden og få bedre rustede
unge igennem krisen.
I modsætning til regeringens ønske om at få færdiguddannet folk så hurtigt som muligt, står detfaktum at vi har stigende ledighed og en enorm risiko for massiv ungdomsledighed.Derfor vil det være hensigtsmæssigt at uddanne folk bedre, og ikke bare hurtigere.Et andet problem er, at studerende arbejder mere end nogensinde før, og de jobs de optager, er jobsder holder dårligt uddannede personer udenfor arbejdsmarkedet.Det sidste problem er at studerende er mere forgældede end nogensinde før, hvilket med detnuværende lånemarked, gør det besværligt for nyuddannede personer at starte virksomheder og i dethele taget at etablere sig.En studerende er økonomisk kendetegnet ved at de omsætter deres indtægt hurtigere end alle andrebefolkningsgrupper, da de har så lille en indtægt går alt til dagligdags forbrug, en mindreøkonomisk stigning for studerende vil derfor betyde et tilsvarende løft i dagligdags forbrug. Defleste andre befolkningsgrupper har vist sig at vil spare op eller bruger de ekstra penge påeksempelvis rejser der ikke giver et tilsvarende løft i forbruget her og nu.Desuden er SU'en reelt faldet i de sidste mange år, eftersom den generelle løn og prisudvikling harværet langt større end indexreguleringen af SU'en. Ligeledes er der kommet en række ekstraudgifterfor studerende, som ikke var der for eksempelvis 10-20 år siden, eksempelvis markant højerehusleje, computer, internet og medielicens.Set ud fra en samfundssynsvinkel burde det være både bedre og billigere at have studerende endarbejdsløse. Jeg forslår derfor en række forskellige løsninger der kan understøtte studerende ogskabe grobund for at uddanne sig bedre.Fjern medielicensen for studerende. Det er reelt en ekstrabeskatning der primært rammer netopstuderende, med en ekstraudgift på op til flere måneders husholdningsbudget.Financieringen kan ske ved at lægge medieskatten over på indkomstskatten eller ved at forhøjebetalingen for andre befolkningsgrupper.Gør det muligt at trække udgifter til bøger og internet fra i skat.Fjern momsen på lærerbøger.Forøg SU'en på det sidste studieår på en videregående uddannelse, da der et her flere knækkernakken rent økonomisk, og får behov for at eksempelvis forlænge et speciale, fordi de arbejder formeget.Man kan også forøge SU'en generelt.Gør transport til og fra studiestedet fradragsberettiget, for personer der ikke får tilskud til offentligtransport. I Danmark er der en del voksne der studerer der har familieforpligtigelser og der ligger endel uddannelssteder langt fra alfarvej. Dette betyder at den offentlige transport ikke kan dækketransportbehovet for alle.Gør det muligt at gå på barsel under uddannelse med barselsdagpenge eller et supplement der svarertil barselsdagpenge. I dag opfordrer man til socialt bedrageri, da det er uforholdsvis mereøkonomisk attraktivt at være enlig forældre på SU end at være et par. Ligesom den ekstra SU manfår, ofte bliver brugt på at forlænge uddannelsen.I det hele taget bør vi som samfund støtte op omkring par der vælger at få børn under uddannelse,
da det rent sundhedsmæssigt og økonomisk er katastrofalt at folk venter så lang tid som man gør.Fleksibilitet så det er nemmere at opnå merit for tidligere studier og erfaringer. Ligesom det kanvære hensigtsmæssigt for enkelte elever, at enten forlænge eller forkorte bestemte dele afuddannelsen.Eksempelvis korter kurser, der kan erstattes af ekstraoridnært højt niveau fra en gymnasialuddannelse, eller tidligere uddannelsesforløb. Eller muligheden for at søge ekstra SU hvis mandumper fag der forlænger ens uddannelsesforløb ud over hvad man har SU til.Og naturligvis, ekstraordinær hjælp og eventuel mulighed for at forlænge uddannelsen tilstuderende der har dokumenterede indlæringsvanskeligheder.Vær ekstra opmærksomme på lejeboligmarkedet. Der sidder mange studerende i kløerne påbolighajer. Mange kommer i denne situation fordi de er unge, desperate og først får at vide om de erkommet ind på studiet få uger før studiestart.Skab ordninger der kan stimulere efteruddannelse og reklamere for voksenlærlingordninger oglignende initiativer.Vær rundhåndet med støtteordninger for befolkningsgrupper der er i risiko for at blivemarginaliseret, men ønsker at blive uddannet.Ændrer retorikken markant. At kalde hjemmeboende SU for ”Cafepenge” og at kalde det ekstra årsSU for ”Kvajeåret”er direkte nedladende og skaber massiv modvilje blandt studerende. Desudenvidner det om, at dem der siger den slags tåbeligheder, befinder sig for langt fra en studerendesvirkelighed og ikke kan sætte sig ind i det arbejdspres der kan være på en moderne uddannelse,hvor færre lærertimer og større pensum er virkeligheden.Jeg håber i kan bruge mine forslag til noget og god arbejdslyst.Med venlig hilsenArne Terp Andersen