Redegørelse til Folketingets Europaudvalg om Rådsmødet (ud-
dannelse) den 15. februar 2010
1. Uddannelse for Europa i 2020
a) Vedtagelse af Rådets og Kommissionens fælles situationsrap-
port 2010 om gennemførelsen af ”arbejdsprogrammet for ud-
dannelse og erhvervsuddannelse 2010”
Rapporten blev som forventet vedtaget uden udveksling af synspunkter.Fra dansk side var der tilslutning til rapporten.b) Udveksling af synspunkter om uddannelse for Europa i 2020
Under udveksling af synspunkter blev der gennemgående givet udtrykfor, at uddannelse bør have en central rolle i en kommende EU-strategifor vækst og beskæftigelse. Generelt blev uddannelsernes kvalitet, er-hvervsuddannelser, fleksibilitet, livslang læring og samspillet mellem ud-dannelse og arbejdsmarkederne understreget.Danmark fremhævede, at selv om man relativt set investerer flest offent-lige midler i uddannelse sammenlignet med resten af medlemslandene,står man stadig overfor betydelige uddannelsesmæssige udfordringersåsom for mange, der ikke har grundlæggende læsefærdigheder. Der ernationalt og på europæisk niveau et behov for at løfte kvaliteten på alleområder. Danmark vurderede, at det i nogle lande ville blive et problem,at der er for mange med en universitetsuddannelse, og for få med enerhvervsuddannelse. Især i disse lande vil det være vigtigt at satse på atøge kvaliteten frem for at øge antallet af universitetsstuderende.Med hensyn til erhvervsuddannelser understregede Danmark, at der erbehov for et stærkt fokus på uddannelser, der både skal kunne tiltrækkede bogligt stærke og de praktisk orienterede samt kunne danne afsæt forvideregående udannelse. Fleksible uddannelsessystemer blev endviderefremhævet som væsentlige for realisering af målsætninger om at sikreuddannelse og beskæftigelse til all. Det er derfor vigtigt at fjerne blindgy-