Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 143
Offentligt
Vedr.: Udbudsrunde om Arbejdsmarkedsuddannelser (AMU).Dansk Kørelærer-Union (DK-U) har i mange år gjort indsigelser mod, at AMUCentrene foretog køreundervisning til kategorierne C,D og CE, da det erkonkurrenceforvridende. Undervisningsministeriet har som begrundelse for detteudtrykt, at AMU Centrene ikke udbyder ”kørekort”, men derimod en uddannelse,hvor der udover kørekortet også indgår væsentlige elementer af chaufførfagligeemner.Tiderne har imidlertid ændret sig radikalt idet alle kommende chauffører ifølge EUlovgivning fra og med 10. september 2008 for bus og 10. september 2009 forgodstransportens vedkommende skal gennemføre en EU kvalifikations-uddannelse,der indeholder nøjagtigt de chaufførfaglige emner, som ovenfor nævnt.For at kunne udbyde disse uddannelser, skal uddannelsesinstitutionen godkendes vedFærdselsstyrelsen. De eksisterende AMU udbydere var forhåndsgodkendte, men nyeansøgere skulle godkendes. 6 af vores medlemmer opnåede i løbet af 2008 og 2009denne faglige godkendelse, hvilket betyder, at de er godkendte til nøjagtigt detsamme som de godkendte AMU udbydere, dog uden at deres kursister kan fåuddannelserne betalt af Undervisningsministeriet og de kan heller ikke få VEUgodtgørelse.Nu har EU kvalifikationsuddannelserne eksisteret i ca. 1½ år for bussensvedkommende og ca. ½ år for gods´ vedkommende.Resultatet er, at Storvognskøreskolerne ikke længere har kursister, idet kursisterneselv skal betale for deres uddannelse hos de private køreskoler, hvorimodundervisningen på de godkendte Amu centre er gratis for kursisterne. Dette finder vinaturligvis som værende uacceptable konkurrenceforhold mellem dem, som haropnået Undervisningsministeriets økonomiske godkendelse og dem som ikke har.Efter AMU udbudsrunden 2009, hvor vi overraskende kunne konstatere at ingen nyeprivate udbydere blev godkendte, stod det klart, at der blev reduceret i antallet afudbydere. Vi gjorde rede for ovennævnte problemstilling overforUddannelsesdirektør Villy Hovard Pedersen i Undervisningsministeriet. Det ændredetilsyneladende Ministeriets syn på sagen, idet de efterfølgende ville arbejde på enløsning, hvilket fremgår af en besvarelse fra Ministeren til MF Kim Christiansen.Den løsning man ville arbejde på var, at de af vores medlemmer, som var fagligtgodkendt i Færdselsstyrelsen til at udbyde uddannelserne ville få en begrænset AMUgodkendelse til de dele af de fælles kompetencebeskrivelser, som vedrørte EUkvalifikationsuddannelserne.Det var med stor overraskelse vi modtog en kopi af Ministerens brev til MF KimChristiansen den 28. januar 2010, hvor Ministeren skriver, at han vælger at følgeVEU rådets indstilling, der bygger på Transporterhvervets Uddannelsesråds (TUR)udtalelser. TUR har altid gået imod, at der skulle komme nye private udbydere.-1-
Det gjorde de også tilbage i 2004, hvor daværende Undervisningsminister UllaTørnæs til sidst selv gik ind og godkendte et antal private udbydere.TUR har i deres udtalelse til VEU rådet skrevet, at de har vurderet, at der ertilstrækkelig kapacitet og at de (TUR), derfor har reduceret antallet af udbydere.Det er vores opfattelse, at det bør være Ministeren og ministeriet der besluttede hvormange udbydere der skal være.Dernæst skriver TUR citat, ”hvis der bliver godkendt yderligere udbydere vil detbetyde en væsentlig ændring af vilkårene for de udbydere, som er godkendte.”Dette synspunkt er stærkt i strid med regeringens ønske om mere konkurrence og enøget privatisering, hvilket understøttes af følgende citat fra undervisningsministerietsegen hjemmeside.”Det er regeringens målsætning, at private udbydere i højere grad skal inddrages iden tilskudsberettigede, erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesindsats somselvstændige udbydere – både via samarbejde og som konkurrenter til de traditionelleudbydere i form af institutioner for erhvervsrettet uddannelse. ”Vores medlemmer var nok aldrig gået i gang med at slå sig sammen på opfordring fraministeriet, for at opfylde alle kravene om størrelse og faglighed for at blive AMUgodkendte, hvis ikke der havde stået sådanne opfordringer på ministerietshjemmeside. Medlemmerne er hele tiden igennem de sidste 3 år blevet vejledt afministeriet om hvilke krav de skulle opfylde, når der kom en AMU udbudsrunde.TUR skriver også at der ingen ventetider er ved AMU, hvilket ikke er den dagligdagvores medlemmer kender. De bliver kimet ned af folk, der vil på kursus og som sigerder er lange ventetider på AMU centrene eller at de skal køre mere end 100 km for atfinde et ledigt kursus, mens vores medlemmer med beklagelse må meddele, at de kunkan tilbyde EU kvalifikationskurser, hvis kursisterne selv betaler det hele.Det drejer sig ikke kun om ventetider, men om den fuldstændig ulige konkurrencemellem 2 forskellige uddannelsesinstitutioner, nemlig AMU centrene og degodkendte private storvognskøreskoler/uddannelsesinstitutioner.DK-U forventer, at de medlemmer der har opnået Færdselsstyrelsens fagligegodkendelse til at kunne udbyde EU kvalifikationsuddannelserne inden AMUudbudsrunden gik i gang, bliver godkendte til begrænset AMU godkendelse efter§ 16 i AMU lovgivningen, men naturligvis inkl. Kørekortdelen, under forudsætningaf, at skolerne kan godkendes til at løfte den faglige og administrative del. Det er deforslag undervisningsministeriet selv er kommet med på mødet den 15. dec. 2009 iVEU rådet.Håber inderligt, at nogle af uddannelses udvalgets ordførere vil tage sagen op.
Med venlig hilsenDansk Kørelærer-Union-2-