Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 126
Offentligt
dffi
Danmarks Evalueringsinstitut sender her rapporten Særlige ressourcepersoner i folkeskolen.Desuden er vedlagt en folder som indeholder arbejdsspørgsmål som ressourcepersoner og sko-leledere kan drøfte når de skal udvikle rammerne for ressourcepersonernes arbejde.Rapporten er blevet offentliggjort på EVA's hjemmeside, www.eva.dk. Yderligere eksem-plarer af rapporten kan bestilles hos alle boghandlere.
Dato1 8 0 12QIQRef
KMT/SMJ
jnr2009-0030
Venlig hilsen
side1/1
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55,3.2100 København 0
TF
35 55 01 0135 55 10 11
EH
Særlige ressourcepersoner i folkeskolenInspiration til skoleledelser og ressourcepersoner
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Indhold
Forord122.12.22.3
5713131419
ResumeIndledningFormålAnvendte metoderRapportens opbygning
33.13.23.3
Omfang af brugen af ressourcepersonerTyper af ressourcepersoner på skolerneTidsforbrugOpsamling
21212328
44.14.24.34.4
Opgaver og funktionsbeskrivelserRessourcepersonernes opgaverOpgavesammensætning ifølge skolelederneFunktionsbeskrivelserOpsamling
2929304044
55.15.25.35.4
Vejlednings- og rådgivningspraksis på skolerneLærerens tilbøjelighed til at anvende ressourcepersonerFrikvartersrådgivningVejledning i forhold til undervisningspraksisOpsamling
4747. 515465
66.16.26.36.4
Ressourcepersonernes faglige forudsætninger ogpersonlige kompetencerUddannelse af ressourcepersonerFaglige og personlige kompetencerDeltagelse i faglige netværkOpsamling
6767777981
77.17.27.37.47.5
Organisatoriske rammer og erfaringerOrganisering af ressourcepersonernes arbejdeEn todelt eller enstrenget organiseringUdbud eller efterspørgsel: systematisk inddragelse eller frivillig brugFormelle og uformelle adgange til ressourcepersonerOpsamling
838384868789
88.18.28.38.3.18.3.28.4
Ressourcepersonernes balancegang og relationer tilledelsenSkoleledelsens brug af ressourcepersonerRessourcepersonernes behov for kontakt og opbakning fra skoleledelsenRessourcepersonernes position mellem ledelse og kollegerFunktionen som koordinatorRollen som vejlederOpsamling
919195979899102
910
Muligheder og begrænsninger i forhold til brugen afressourcepersoner105Litteraturliste113
AppendiksAppendiksAppendiksAppendiksAppendiksA:B:C:D:ProjektbeskrivelseDokumentation og metodeSkelnen mellem AKT-koordinatorer og AKT-lærereSkelnen mellem koordinatorer af dansk som andetsprogog lærere i dansk som andetsprog115121131137