Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 125
Offentligt
793806_0001.png

De nationale test for elever med indlæringsvanskeligheder ekskluderer

Fra fredag den 15. februar 2010 til den 30. april 2010 skal alle folkeskoler og de specialskoler, derunderviser efter folkeskoleloven gennemføre nationale test.Engskolen på Vesterbro er en sådan specialskole, hvor elever med generelleindlæringsvanskeligheder går i skole hver dag.På Engskolen har flere lærere afprøvet de nationale test med deres elever.I dansk/læsning-testen har elever fra 2. kl., 4.kl. og 6. kl. deltaget og i matematik-testen har eleverfra 3. og 6. kl. deltaget.Nogle af de problematikker, som lærerne har givet udtryk for i forbindelse med afprøvningen afforskellige test, er at testene i høj grad var for svære for samtlige af de testede elever og ingen aflærere følte, at testene var adaptive nok.De politikere der har stemt for forslaget herunder Bertel Haarder har afvist at det varuhensigtsmæssigt at teste elever på specialskoler, med begrundelsen at testene var adaptive, dvs. gikned i sværhedsgrad svarende til elevens formåen.Eleverne havde meget svært selv med hjælpemidler (elektroniske) ved at forstå og klare testene påsamtlige klassetrin. Den lange testtid og det svære niveau skabte derudover stor frustration hos detestede elever.Testene krævede en abstrakt og selvstændig tankegang. Egenskaber, der sjældent er til stede hoselever med indlærings problemer.I de forskellige dansk-test indgår der mange opgaver, hvor elever bliver testet på deres sprogligeforståelse. Dette viste sig at give især de 2-sprogede yderligere problemer, idet visse danske udtryksåsom ”at gå til bidet” eller ”at få kolde fødder” opfattes bogstaveligt.Engskolens elever befinder sig ikke fagligt på et aldersvarende niveau, og det er derfor ikkehensigtsmæssigt at man ikke kan indstille en elev i 6. kl. til en test for 4. kl.Samtlige test viste, at Engskolens elever befandt sig ”under middel” og ”klart under middel”Lærerne følte ikke, at testene i deres nuværende form kunne bruges som et brugbart redskab fordem til at få et større indblik i elevernes kunnen.Som refereret ovenfor giver de landsdækkende test ikke vores elever mere selvværd, virkelyst,selvstændighed eller mindre frustration. Og det er ikke det de lærer at læse af.Og nu vil man også udstille skolen og eleverne på nettet, hvor ekskluderende kan det ikke blive iden hellige konkurrences navn?Torben ConradFormand for skolebestyrelsen på Engskolen- Specialskolen på Vesterbro