Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 123
Offentligt
793150_0001.png
793150_0002.png
2010-01-28Foreningen af Lærere i Naturfag ved LæreruddannelsenPoul Kristensen
Læreruddannelsens naturfag i frit fald.Den nye læreruddannelse har nu eksisteret siden 2006. På trods af det udbredte ønske om at opprioriterenaturfagene er det ikke sket. Tværtimod.I Foreningen af Naturfagslærere i Læreruddannelsen håber vi med denne skrivelse at bidrage til at belysenaturfagenes problemer med henblik på at få ændret læreruddannelsen.Vedlagt bilagene:1. Naturfagsundersøgelse 20092. Konklusion på naturfagsundersøgelse 2009.

De naturfaglige miljøer på landets læreruddannelser er ved at forsvinde

Indførslen af den nye læreruddannelse i 2006 har medført en markant nedgang i antallet af studerende dervælger naturfag som liniefag (bilag 1).Udviklingen er dybt bekymrende. På fem læreruddannelsessteder er naturfagene forsvundet, og andresteder er et eller flere af fagene væk. Enten fordi de ikke udbydes eller fordi der er for få studerende til atoprette rentable hold.

Lærerne i naturfagene bliver afskediget eller søger væk fra læreruddannelsen

Inden for de sidste to år er omkring halvdelen af naturfagslærerne på landsplan forsvundet, og i detkommende år vil lærerstaben blive halveret yderligere.En halvering af lærerstaben i naturfag vil fuldstændigt underminere de stærke faglige og fagdidaktiskemiljøer der er opbygget igennem mange år på landets læreruddannelsessteder.

Der efteruddannes ikke flere naturfagslærere

Efteruddannelsesaktiviteten i naturfag er gået i stå efter at tilskuddet til lærere som ønsker et ekstraliniefag i biologi, geografi, fysik/kemi og natur/teknik er faldet bort. Efteruddannelse er nødvendigt for atskaffe tilstrækkeligt med veluddannede lærere i naturfagene.

Uddannelsen forringes

Læreruddannelsen kan ikke leve op til de krav der stilles til naturfagslærerne i folkeskolen. I Fælles mål2009 prioriteres samarbejdet mellem biologi, fysik/kemi og geografi, samt større progression mellemNatur/teknik og naturfagene i overbygningen. For at kunne ruste de kommende lærere til dette samarbejdeer det nødvendigt at alle naturfag oprettes på de enkelte læreruddannelser.

Der er brug for et obligatorisk naturfag

I nutidens samfund er basal viden om teknologiens betydning og menneskets samspil med naturennødvendig for alle mennesker. Alle lærere i folkeskolen bør have indsigt i naturfagenes betydning i
samfundet og skolen, herunder mulighederne for fagsamarbejde.Ved at indføre et obligatorisk naturfag for alle, vil der desuden skabes større interesse for de naturfagligeliniefag.

Venlig hilsen

Poul Kristensen

Formand for Foreningen af lærere i Naturfag ved læreruddannelsen

Lektor ved læreruddannelsen i Odense, UC Lillebælt

[email protected]

tlf. 65 34 21 10, mobil 20 44 53 04