Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 114
Offentligt
789707_0001.png
789707_0002.png
789707_0003.png
789707_0004.png
789707_0005.png
(ffi
Velkommen til VEU-magasinet - ny viden fra EVA
Med dette brev får du VEU-magasinet - et magasin om uddannelse for voksne.Magasinet stiller skarpt på væsentlige tendenser inden for voksen- og efteruddannelse, ogartiklerne fokuserer på uddannelserne for kortuddannede.Bag magasinet står Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). EVA har gennem de seneste årfulgt området tæt og har gennem evalueringer sat fokus på uddannelsesinstitutionernesudfordringer og muligheder.VEU-magasinet trækker de store linjer op fra EVA's evalueringer og undersøgelser og givergode eksempler på hvordan man kan arbejde med at udvikle voksen- og efteruddannelser-ne for de kortuddannede.I magasinet kan du blandt andet læse artikler om temaer som rekruttering af deltagere, detvoksenpædagogiske miljø på uddannelserne og om udfordringerne i lærerrollen.Du kan købe flere eksemplarer af VEU-magasinet i boghandlen eller downloade dem fraEVA's hjemmeside, www.eva.dk.
Dato22.01.2010
RefcwJnr
2008-0618s,de1/1
Venlig hilsen
Camilla WangOmrådechefT 35 25 46 65E [email protected]
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55, 3.2100 København 0
TF
35 55 01 0135 55 10 11
E [email protected]H www.eva.dk
VEU-MAGAMVI UDDANNELS
ed vgiverJa til ucinej til skoEngagerede lærerenedbryder barrierer
DANMARKSEVALUERINGSINST1TUT
04 VEU-systemet for kortuddannedeOverblik over de enkelte uddannelsestilbud til voksne- og smagsprøver på hvordan internationale organisationerarbejder med voksne og uddannelse.
08 Netværk med virksomheder giver flere kursisterMarkedsføringstiltag og store kampagner i medierne kan skabe synlighed,men det er netværk og personlig kontakt der batter hvis uddannelsesinstitutionernefor alvor vil rekruttere kursister til GVU, FVU eller AMU.
12 Kortuddannedes barrierer for at søge tilbage på skolebænkerHvis ikke kursisterne ved hvilke kompetenceudvikling de kan få på en uddannelse,er det et alvorligt benspænd for at de starter. Læs om denne og andre barrierer.
14 Vi vil ud til folk hvor de færdesPå VUC Sønderjylland har man taget konsekvensen af at det kan være sværtfor voksne at modtage undervisning løsrevet fra deres arbejdsplads,så nu ruller tre mobile undervisningsenheder ud til virksomheder på egnen.
16 Flere ledige kunne få gavn af GVUReglerne for de ledige er en stor barriere for at flere kan startepå en GVU.
18 Ja til uddannelse, nej til skolenGrundstenene i et godt voksenpædagogisk miljø er en fleksibelog inddragende undervisning. På nogle institutioner gør manundervisningen så lidt skoleagtig som muligt.
23 Vi går så tæt som muligt på deltagernes hverdagPå VUC Thy-Mors har man en fast regel om at besøge deltagernesvirksomheder for at gøre undervisningen på VUC'et så praksisnærtog anvendelsesorienteret som muligt.
24 Engagerede lærere nedbryder barriererMange kortuddannede har dårlige erfaringer med uddannelse med i bagagen, og detgør det endnu vigtigere at deres undervisere forstår hvordan man skal motivere ogvære i øjenhøjde. Det har man erfaring med på AMU-Fyn.
30 Viden fra EVAOverblik over EVA's publikationer på VEU-områdetog de undersøgelser EVA går i gang med i 2010.
Velkommen til VEU-magasinet. Et magasin der stiller skarpt på væsent-lige tendenser inden for voksen- og efteruddannelse.Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, har over de sidste mange år fulgtudviklingen på området tæt og har gennem evalueringer stiftet bekendt-skab med uddannelsesinstitutionernes udfordringer, muligheder og orga-nisering. Gennem interviews med og besøg hos forstandere, lærere,tillidsmænd, elever, institutions- og virksomhedsledere har vi fået videnom hvad der skal til for at skabe gode uddannelser for voksne.I magasinet fokuserer vi på uddannelserne for kortuddannede. Det eri høj grad denne målgruppe der er blevet ramt først og hårdt af finans-krisen - og det er denne målgruppe som sjældent individuelt og af sigselv søger en uddannelsesinstitution. Derfor ser vi i temaet om rekrutte-ring på hvordan man som udbyder af en uddannelse kan møde de kort-uddannede og tilpasse sig deres behov ved blandt andet at danne syste-matiske netværk med virksomhederne.I magasinets andre temaer om rammerne for det voksenpædagogiskemiljø og om den voksenpædagogiske lærers kompetencer retter vi blikketmod hvad der også skal til for at tiltrække de kortuddannede voksne ogfor at sikre deres udbytte af undervisningen.VEU-magasinets artikler og interviews trækker de store linjer op fra voresevalueringer og giver gode eksempler på hvordan man som institutionkan arbejde proaktivt i forhold til de udfordringer der i disse år kende-tegner det voksenpædagogiske uddannelsesmiljø. Blandt andet kan dulæse om og lade dig inspirere af VUC Sønderjyllands mobile undervis-ningsenhed og arbejdet med kompetenceudvikling på AMU-Fyn.Vi håber VEU-magasinet kan gøre en forskel for voksne på vej eller iuddannelse nu og fremover.God læselyst
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUTØstbanegade 55, 3.2100 København 0T 35 55 01 01F 35 55 10 11E [email protected]H www.eva.dk
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) evaluerer og udviklerundervisning og uddannelse samt dagtilbud for børn. EVAer desuden nationalt videnscenter for evaluering. Instituttetgennemfører både egne projekter og rekvirerede opgaver.Læs om EVA på www.eva.dk.