Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 103
Offentligt
786490_0001.png
786490_0002.png
786490_0003.png
786490_0004.png
786490_0005.png
{ffi
Alsidig udvikling i folkeskolen
Danmarks Evalueringsinstitut sender her rapporten Alsidig udvikling i folkeskolen. Undersø-gelse af seks skolers arbejde med at fremme elevernes alsidige udvikling.I rapporten sættes der fokus på hvordan lærere, skoleledere og kommunale repræsentanterforstår begrebet alsidig udvikling, og den kaster lys over hvordan skolerne omsætter begre-bet i den pædagogiske praksis.EVA håber at rapporten vii inspirere skoler og kommuner i deres videre arbejde med alsidigudvikling. Samtidig håber vi at de spørgsmål som vi rejser sidst i rapporten, vil støtte skoler-ne i deres pædagogiske og didaktiske drøftelser om forståelsen af begrebet og dets betyd-ning i praksis.Rapporten er blevet offentliggjort på EVA's hjemmeside. Yderligere eksemplarer kan bestil-les hos alle boghandlere eller downloades fra www.eva.dk
Dato0 601,2010RefKMTJnr
2009-0108e1/1
Venlig hilsen
Katja Munch ThorsenOmrådechefT 35 25 46 56E [email protected]
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55,3.2100 København 0
TF
35 55 010135 55 10 11
EH
[email protected]www.eva.dk
Alsidig udvikling i folkeskolenUndersøgelse af seks skolers arbejdemed at fremme elevernes alsidige udvikling
Indhold
Forord122.12.22.32.42.52.6
5711111212151516
ResumeIndledningFormålDe deltagende skoler og kommunerDokumentation og metodeProjektgruppe og eksperterSpørgsmål til refleksionRapportens opbygning
344.1
Baggrund og lovgrundlagEn selvfølgelig opgaveAlsidig udvikling som flydende begreb
172121
55.15.2
Kendskabet til det hele barnDen alsidigt udviklede elev er både et individ og en samfundsborgerLærerpersonligheden som forklaring på undervisning der lykkes
252627
66.16.26.36.4
Alsidig udvikling gennem fageneFokus på arbejdet med alsidig udvikling gennem tværgående forløb og projekterArbejdet med at fremme elevens alsidige udvikling gennem den faglige læringArbejdet med at fremme elevens alsidige udvikling i skolens afdelingerForholdet mellem alsidig udvikling og faglighed
3334374650
77.17.27.3
Ledelse af pædagogiske processerIndblik i arbejdet med alsidig udviklingFokus på alsidig udvikling gennem dokumenterHvordan sikrer skolen fokus på alsidig udvikling?
53535865
AppendiksAppendiks A:Appendiks B:Appendiks C:Projektbeskrivelse for alsidig udviklingAnvendt litteraturEksperter tilknyttet undersøgelsen738183
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUTØstbanegade 55, 3.2100 København 0T 35 55 01 01F 35 55 10 11E [email protected]H www.eva.dk