Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 10
Offentligt
743521_0001.png
743521_0002.png
Genoptagelse af ”Byg toppen af et tårn”– om Construction College Aalborgs præsentationsuge for 8. klasser

Formålet med denne beskrivelse

Formålet med denne beskrivelse er at klarlægge for uddannelsesudvalget, hvordan vi på Construction College Aalborg(tidligere Aalborg Tekniske Skole, Bygge & anlæg) har kørt vores 5-dages præsentationsuge for 8. Klasser, ”Byg toppenaf et tårn”, før aktiviteten blev stoppet i foråret 2008 som følge af ændringen af vejledningsloven.Det er skolens ønske at genoptage aktiviteten (inden for den nuværende vejledningslov), blandt andet fordi vi mener,den på suveræn vis bidrager til at indfri 95 %-målsætningen.

Om ”Byg toppen af et tårn”

Skolens præsentationsuge ”Byg toppen af et tårn” har været gennemført de sidste 8 år ude på folkeskolerne i områdetfra Skagen i nord til Als og Nørager i syd. Præsentationsugen har været bygget op som et tværfagligt projekt, derpræsenterede fagene og fagkulturerne inden for bygge- og anlægsområdet for eleverne og deres familie – bådeverbalt og gennem praktisk samarbejde. ”Byg toppen af et tårn” har strakt sig over én sammenhængende uge medfølgende indhold:1.dagFørste dag bruges på verbal vejledning om, hvilke uddannelser det samlede Tech College Aalborg kantilbyde, herunder også Aalborg Tekniske Gymnasium . Her uddybes bl.a. sammenhængen mellem enHTX-eksamen, en håndværksuddannelse og en videregående uddannelse på erhvervsakademiet elleruniversitetet, så den unge præsenteres for forskellige karriereveje.Vores underviser agerer også mentor (”bindeled”). Hvad enten en elev er interesseret i at blivedamefrisør, teknisk student eller arkitekt, er der mulighed for at få vejledning og hjælp fra mentorenom uddannelsesønskerne. Vi oplever her, at eleverne nysgerrigt og opsøgende spørger ind til deforskellige uddannelser og viser stor tillid til mentoren.Anden dag skifter vi til hands-on-oplevelser, hvor eleverne prøver kræfter med at opbygge etfundament til en mur samt en mindre væg.På tredje dag færdiggøres væggen, den vandskures, fuges og gøres klar til tømrerarbejdet.På fjerde dag rejser eleverne spær, lægter og monterer udhængsbeklædning, som males.Sidste dag monteres rendejern, tagrender og nedløb, og ugens oplevelser med de præsenteredehåndværksfag evalueres.
2. dag3. dag4. dag5. dag
Projektet afsluttes med et rejsegilde, hvor de stolte elever kan invitere familien, som typisk møder meget talstærktfrem. Eleverne benytter hyppigt rejsegildet som en chance for at få en snak med mentoren om uddannelsesvalget iselskab med forældre og bedsteforældre. Vi oplever ofte, at de mindre bogligt stærke elever får styrket deresselvværd, arbejder koncentreret hele ugen og pludselig står med helt nye og klare idéer om, hvad de vil med deresfremtid.

Fem værdifulde og populære dage

”Byg toppen af et tårn” har været en stor succes i alle 8 år. Den sidste periode, vi kunne gennemføre projektet i, havdevi et samarbejde med 28 folkeskoler med i alt 1.356 elever fra 8. klasse, som alle deltog i projektet. Der var adskilligeskoler på venteliste, og der var booket præsentationsuger helt frem til 2012. Den markante efterspørgsel frafolkeskolerne er der stadig. Vi har jævnligt skoler, som spørger, hvornår vi starter op igen og skoler, som vil købeprojektet.”Byg toppen af et tårn” aktiviteten er en præsentationsaktivitet, som er rettet mod hele folkeskoleklasser. Dengældende vejledningslov er rettet mod individuel vejledning og ikke klasser, hvilket gør, at aktiviteten ikke kangennemføres under den gældende vejledningslov. Projektets unikke kvalitet er dets evne til at formidle oplevelsen afbyggefagene på egen krop og præsentere dem på en praktisk orienteret måde, som eleverne husker længe efter – ogsom går hånd i hånd med den verbale vejledning. Der er uendelig langt fra et par kedelige Powerpoint-præsentationertil ”Byg toppen af et tårn”. Tidsfaktoren er afgørende i denne forbindelse: Det er simpelthen ikke muligt at giveeleverne samme værdifulde oplevelse af murer-, tømrer-, maler- og vvs-faget med dertilhørende
efteruddannelsesmuligheder på mindre end 5 dage. Det står klart for os nu, hvor vi siden august 2008 har kørt efterde nye retningslinjer med kun 3 dage til rådighed.

Vores fremadrettede forslag

Vi vil gerne drøfte med uddannelsesvalget, hvilke muligheder der er for at genindføre præsentationsugen ”Byg toppenaf et tårn”. Et forslag kunne være indledningsvist at gennemføre den som et forsøg i fx folkeskolens 6. eller 7. klasser,gerne fulgt op og evalueret fra centralt hold.På Construction College Aalborg vil vi gerne arbejde hårdt for at minimere frafaldet fra erhvervsuddannelserne og forat indfri målsætningen om, at 95 % af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse. Vi vil gerne gøre alt, hvadvi kan for at sikre, at arbejdsmarkedet også i fremtiden kan rekruttere den nødvendige kvalificerede arbejdskraft.Derfor er det utrolig vigtigt for os at blive hørt nu: Præsentationsugen har været en stor succes, der på alle måderstøttede op om vores bestræbelser. Den fortjener at fortsætte.

Yderligere information kan indhentes hos

Kim KnudsenUddannelseschefConstruction College AalborgOle ErvolderUddannelseschefTech College AalborgHenning HornstrupMurerfaglærerConstruction College Aalborg