Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Spørgsmål 760
Offentligt
787902_0001.png
787902_0002.png
Kære Transportminister Lars BarfoedJeg glæder mig over, at du har taget fat om det problem, atbidraget til flere og flere busruter falder væk.Hillerød Byråd er stærkt bekymret for den kollektivebustrafiks fremtid. Den økonomiske situation i en række afde nordsjællandske kommuner medfører, at det er svært atfinde enighed i transportsager, som strækker sig ud overkommunegrænsen. Bustrafikken i det nordsjællandske er påvej til at blive en række isolerede systemer, hvor det bliversvært at bevæge sig på tværs af kommunegrænserne – tilskade for borgere, virksomheder og regionens udvikling.Hillerød Kommune har i den seneste tid fået denne udviklingmeget tæt på kroppen;-Buslinje 382E, en buslinje der primært betjener ATPog regionshovedsædet, bliver skåret kraftigt i antalafgange, idet Fredensborg Kommune har måttetstoppe sit bidrag til finansieringen af buslinjen.-Buslinje 381 lukkes, da Frederikssund Kommune ikkelængere ser sig i stand til at tage del i at finansieredriften-Buslinje 360 lukkes grundet omprioriteringer hosGribskov KommuneNår vi taler med vore nabokommuner er meldingen endda,at endnu flere buslinjer er truet i den nærmeste fremtid.Samtidig har vi blot forhørt os om buslinjer, der vedrører os,hvilket betyder at problemet nok er større, end vi haroverblik over på nuværende tidspunkt.I Hillerød Kommune ser vi dette som et alvorligt problem.Såfremt denne tendens fortsætter, kommer det uvægerligttil at få følger for den samlede kollektive transport, idetborgerne vil vælge denne fra til fordel for bilen. Dette viluden tvivl medføre mere pres på vejene, længere køer,meget mere tabt arbejdstid, som samlet vil skubbe

Sekretariat og jura

Trollesminde Alle 273400 Hillerød18. januar 2010
Side 1
Danmarks samlede produktivitet i en yderligere negativretning.Problemet er klart og årsagen til problemet også er klart.Økonomien i kommunerne til busdriften er presset, primærtfordi vi ved strukturreformen ikke blev kompenseret med detbeløb, det reelt koster at opretholde buslinjerne.Busdrift er service, og penge herfra kunne også bruges tilservice andre steder i kommunen, fx til børn, unge og ældre.Når buslinjer ses som regionale af kommunerne uden atvære overtaget af Regionen, betyder det, at de kan bliveofre for tilpasning af serviceudgifterne. Bidrag til buslinjer,der ikke primært betjener egne borgere, bortfalder.Kommunerne har naturligvis talt om dette, fx i KKR, og harrejst problemstillingen også i møder med RegionHovedstaden. Vi vil gerne medvirke til, at problemet bliverløst, så borgerne kan være sikre på god busbetjening, ogsåpå tværs, så borgerne fx kan komme til Hillerød Station, derer en stor pendlerstation.Et løsningsforslag kunne være, at kommunerne kunneinddeles i grupper, som udgør et bestillerselskab.Kommunerne skulle inddeles efter geografisk ogtrafikmæssig hensigtsmæssighed. Hver gruppe fungerer somet selvstændigt bestillerselskab, hvor kommunerne puljerderes bloktilskud.Kommunerne har dog fortsat suverænitet ved bestillinger,der vedrører de buslinjer, der ikke krydserkommunegrænsen.På en sådan måde vil modellen åbne mulighed for, at derfindes fælles løsninger på en effektiv ogressourcebesparende måde, der tilgodeser borgerne påtværs af kommunegrænser.Jeg håber, ministeren vil have forståelse for alvorligheden afden nuværende situation og arbejde konstruktivt mod enløsning.Med venlig hilsenKirsten JensenBorgmesterHillerød Kommune

HILLERØD

KOMMUNE

Side 2