Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Spørgsmål 1734
Offentligt
890911_0001.png
890911_0002.png
890911_0003.png

Trafikudvalget

Til:

Dato:

Transportministeren17. september 2010
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:TRU alm. del

Spørgsmål 1734

Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt forligspartiernes beslutning om atforlænge forsøget med modullastbiler ikke reelt indebærer, at forsøget nu erblevet en permanent ordning.

Spørgsmål 1735

Ministeren bedes uddybe, hvorfor der ikke er foretaget en grundigmidtvejsevaluering af modulvogntogene, herunder også mulige konsekvenser forgods på skinner, virkningen på samfundsøkonomien mv.

Spørgsmål 1736

Ministeren bedes redegøre for, hvilket formål det tjener, udover hensynet tilEU-bestemmelserne, fortsat at benævne modulvogntogsordningen som et"forsøg", når det med den foreløbige forlængelse til 2016 er tydeligt, at der nu ertale om en permanent ordning.

Spørgsmål 1737

I ministerens besvarelse af TRU alm. del - spm. 1341, skriver ministeren bl.a., at"Regeringen og Folketinget har vedtaget regler om modulvogntog i Danmark ioverensstemmelse med EU-retten". Ministeren bedes uddybe dette svar set iforhold til, at der ikke er vedtaget regler for kørsel med modulvogntog over dendansk-tyske grænse, og at EU-Kommissionen ikke er blevet underrettet derom,jvf. svar på TRU alm. del - spm. 1248, uagtet at ministeren ifølge Rådsdirektiv96/53 og meddelelse fra transportkommissær Siim Kallas, jf. E-0200/10 af 16.marts 2010, 3. afsnit, er forpligtiget dertil.

Spørgsmål 1738

Ministeren bedes uddybe sin besvarelse af TRU alm. del - spm. 1342 ogpræcisere, hvilke regler der gælder for kørsel med modullastbiler over dendansk-tyske grænse, og ikke hvilke regler der gælder for kørsel på vejnettet iDanmark og Tyskland samt reglerne for kørsel på E45 fra den tyske grænse.

Spørgsmål 1739

Ministeren bedes be- eller afkræfte, om ministerens besvarelse af TRU alm. del -spm. 1343 skal forstås således, at enhver vognmand, der ejer en modullastbil,uhindret kan køre over den dansk-tyske grænse, uden at relevante myndighederpå nogen måde er involveret. I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for,
hvorvidt dette er i overensstemmelse med rådsdirektiv 96/53. I bekræftende faldbedes ministeren redegøre for, hvorvidt kørsel med modullastbiler over dendansk-tyske grænse udelukkende er et anliggende for vognmanden og hansbrancheorganisationer, og på vilkår der er fastsat af disse, jvf. svar på TRU alm.del - spm 1372. I bekræftende fald bedes ministeren endvidere oplyse, hvorvidtdette indebærer, at de relevante ansøgninger, tilladelser mv. ikke er tilgængeligefor såvel udvalget som for offentligheden, jvf. svar på TRU alm. del - spm. 1372.

Spørgsmål 1740

Hvis kørsel med modullastbiler over den dansk-tyske grænse ikke anses for atvære et anliggende for myndighederne, men udelukkende for den pågældendevognmand og hans branche-organisation, jvf. svar på TRU alm. del - spm. 1343og 1372, da bedes ministeren redegøre for, hvilke aftaler ministeren i så fald harindgået med de relevante brancheorganisationer, og hvilke mulige beføjelserministeren har udstyret de relevante brancheorganisationer med.

Spørgsmål 1741

Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt den uddelegering af et myndighedsansvartil vognmandsbranchens organisationer, som fremgår af svar på TRU alm. del -spm. 1343 og 1372, er i overensstemmelse med rådsdirektiv 96/53.

Spørgsmål 1742

I forlængelse af ministerens besvarelse af TRU alm. del - spm. 1364 bedesministeren uddybe, hvor i rådsdirektiv 96/53 der er hjemmel til, at et danskmodulvogntog kan passere grænsen ved Padborg og derfra køre tilKaltenkirchen. I besvarelsen henvises til besvarelsen af TRU alm. del - spm.1341 og 1342, men disse relaterer sig ikke til det konkrete forhold.

Spørgsmål 1743

Skal ministerens besvarelse af TRU alm. del - spm. 1343 og 1366 tolkessåledes, at der overhovedet ikke har været nogen dansk myndighedsinstansinvolveret i kørsel med modullastbiler over den dansk-tyske grænse?

Spørgsmål 1744

I spørgsmål nr. 1367 anmodes ministeren om at gøre rede for, hvordanEU-Kommissionen har reageret på meddelelsen om den traktatstridige kørselover den dansk-tyske grænse, men i stedet henviser ministeren til svar nr. 1248,der omhandler modullastbilordningen i Danmark, og ministeren bedes derforbesvare spørgsmålet som det er stillet.

Spørgsmål 1745

Ministeren bedes præcisere svar på spørgsmål nr. 1369 af 6. juli 2010, og gørerede for hvilke regler, der er gældende for særtransporter i Tyskland, og ikkehvilke regler der muligvis kan være gældende.

Spørgsmål 1746

Ministerens definerer udeleligt gods i besvarelsen af spørgsmål nr. 1369, deromhandler særtransporter, men i det omfang ministeren stadig fastholder, atblomster er udeleligt gods, da bedes ministeren relatere sit svar til rådsdirektiv96/53 hvor det bl.a. hedder, at "udelelig last (er) en last, som ved transport advej ikke kan deles op i to eller flere laster uden unødige omkostninger eller risikofor beskadigelse, og som på grund af sine dimensioner eller sin masse ikke kantransporteres på ét motorkøretøj, en påhængsvogn eller et vogntog underoverholdelse af direktivets forskrifter".

Spørgsmål 1747

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt kørsel med modullastbilerOdense-Kaltenkirchen 2-4 gange om ugen, kan betegnes som "lokaltransportkørsel", jvfr. rådsdirektiv 96/53 pkt. 19 (p. 3).

Spørgsmål 1748

Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor de relevante myndigheder ikke er ibesiddelse af data, der vedrører kørsel med modullastbiler over den dansk-tyskegrænse, jvfr. svar nr. 1370.

Spørgsmål 1749

I forlængelse af svar nr. 1371 bedes afklaret de kaotiske forhold, der hersker iforbindelse med ITD's rolle i relation til såvel kørsel med modullastbiler over dendansk-tyske grænse, men også hvorvidt der knytter sig forvaltningsretsligeproblemer til ITD's virke.

Spørgsmål 1750

Ministeren bedes be- eller afkræfte begrundelsen for at betegne denregelmæssige kørsel med modullastbiler 2-4 gange om ugen over dendansk-tyske grænse som "særtransport" eller "ausnahmegenehmigung" dvs."undtagelsestilladelse", jvfr. svar på spørgsmål nr. 1372.

Spørgsmål 1751

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der med ITD's udstedelse af"undtagelsestilladelser" til transporter over den dansk-tyske grænse 2-4 gangeugentlig, hermed er indført en ny praksis, således at brancheorganisationer, derhar en åbenlys økonomisk interesse i et bestemt udfald af en given sag, dermedtildeles beføjelser således at den pågældende brancheorgansiation kan givesine medlemmer dispensation fra gældende EU-regler.

Spørgsmål 1752

Når ministeren i svar nr. 1373 nævner, at EU-Kommissionen har accepteretkørsel over grænsen med modullastbiler, når den er lovlig på begge sider, hvorforforholder ministeren sig da ikke til atmodullastbiler ikke er tilladte i Tyskland, men kun kan indgå i lokaleikke-grænseoverskridende forsøg, jvfr. rådsdirektiv 96/53.

Spørgsmål 1753

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt svar på spørgsmål nr. 1374 om at ogsåTyskland følger de harmoniserede regeler skal forstås således, at dette omfatterrådsdirektiv 96/53.

Spørgsmål 1754

Af den pressemeddelelse, som ITD udsendte d. 2. december 2009 fremgår det,at FDE har stået for at ansøge om specialtilladelser og alt papirarbejde til kørselover den dansk-tyske grænse med modullastbiler, og ministeren bedes derfortilsende udvalget de relevante papirer og dokumenter.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).Svarene bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Flemming Damgaard Larsenformand.