Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Spørgsmål 1397
Offentligt
875004_0001.png
875004_0002.png
875004_0003.png

Trafikudvalget

Til:

Dato:

Transportministeren9. juli 2010
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:TRU alm. del

Spørgsmål 1397

Ministeren bedes, i forlængelse af svar på TRU alm. del - spm. 1225 gøre redefor, at når nu Transportministeriet fører tilsyn med Sund & Bælt Holding A/S,hvordan kan det da gå til, at der alligevel er indtruffet budgetoverskridelser, samtsket et fejlskøn vedr. mulighederne for at opnå støtte til forudbetaling afentreprenørerne fra TEN-t midlerne.

Spørgsmål 1398

Kan ministeren gøre rede for, hvilke yderligere krav, de tyskegodkendelsesmyndigheder må formodes at ville stille ud over de, der omtales isvar på TRU alm. del - spm. 1226?

Spørgsmål 1399

Ministeren bedes gøre rede for, hvornår der foreligger et resultat afundersøgelsen af det udvidede område, som de tyske myndigheder stiller kravom, jf. svar på TRU alm. del - spm. 1228.

Spørgsmål 1400

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt det påvirker og evt. forsinkerplanlægningen af Femern Bælt forbindelsen, at de tyske myndigheder har stilletkrav om undersøgelse af et langt større område, end oprindelig planlagt af dedanske myndigheder, jf. svar på TRU alm. del - spm.1228.

Spørgsmål 1401

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt koordinationen af denmyndighedsbehandling, der omtales i svar på TRU alm. del - spm.1231 ogsåomfatter den tyske stats problemer med at kunne finansiere strækningenPuttgarden-Lübeck, jf. artikelen fra Frankfurter Rundschau den 22. januar 2010:"Geheime Streichliste - Bahn unter Druck".

Spørgsmål 1402

Ministeren bedes be- eller afkræfte, om de ændringer der er sket i såvel dentyske lovgivning, som ved gennemførsel af en række EU-direktiver, på områder,der er relevante for anlæg af en fast forbindelse over Femern Bælt, er blevetimplementeret i den danske planlægning. I benægtende fald bedes oplyst,hvorfor dette ikke er sket.
1/3

Spørgsmål 1403

Vil det være muligt, i fald det bliver nødvendigt, at udvide budgetreserverne udover de nuværende 4,5-5 mia. kr., jf. svar på TRU alm. del - spm. 1235?

Spørgsmål 1404

Ministeren bedes, i forlængelse af svar på TRU alm. del - spm.1236, gøre redefor de reviderede og opdaterede skøn vedr. anlæg af de faste forbindelser overStorebælt og Øresund, hvor store beløb, det drejede sig om i hvert enkelttilfælde, og hvor der skete en revidering af anlægsbudgetterne.

Spørgsmål 1405

Ministeren bedes genbesvare TRU alm. del - spm. 1237, hvori det ønskesoplyst, om et langsommere tempo i opbygningen af projektorganisationen kunnehave forebygget de ekstra omkostninger, der nu er en realitet, og ser ministerenden hurtige opbygning, som en bekræftelse af rigtigheden i, at hastværk erlastværk?

Spørgsmål 1406

Ministeren bedes gøre rede for, hvilke konsekvenser det vil kunne få for detsamlede anlægsarbejde på Femern Bælt projektet, at der forventes færreanlægsaktiviteter i perioden 2007-2013, jf. svar på TRU alm. del - spm. 1238, ogdesuden oplyse hvor stor forsinkelsen vil være i forhold til åbningstidspunktet i2018.

Spørgsmål 1407

Ministeren bedes gøre rede for årsagen til, at Sund & Bælt ikke har været fuldtud orienteret om de seneste ændringer i, hvordan TEN-t støttemidleradministreres, jf. svar på TRU alm. del - spm. 1242.

Spørgsmål 1408

Skal ministerens svar på svar på TRU alm. del - spm. 1243 forstås således, atder gjaldt ét sæt regler, da Sund & Bælt ansøgte om støtte fra TEN-t midlerne,men at disse blev ændret af EU-Kommissionen mens ansøgningen blevbehandlet?

Spørgsmål 1409

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt svar på svar på TRU alm. del - spm.1245 skal tolkes således, at der ved igangsættelsen af anlægsarbejderne vilkunne ske betaling til entreprenørerne, og at forudbetalingen vil afhænge af denenkelte kontrakt, og i den forbindelse bedes ministeren også gøre rede for, omdet ikke lige netop er den form for forudbetaling, som TEN-t midlerne ikke kanbruges til, men at støtten kun ydes til betaling af det færdigeentreprenørarbejde?

Spørgsmål 1410

Ministeren bedes gøre rede for, på hvilken dato EU-Kommissionen første gangmeddelte den danske regering, her Transportministeriet, at det ikke var muligt,at udbetale støtte fra TEN-t-midlerne til ikke-udført entreprenørarbejde iforbindelse med Femern Bælt forbindelsen.

Spørgsmål 1411

Ministeren bedes gøre rede for, hvor stort et beløb Sund & Bælt skal betale irenter for at optage de lån, Sund & Bælt oprindeligt troede, ville blive dækket viaforudbetaling fra TEN-t midlerne.

Spørgsmål 1412

Ministeren bedes gøre rede for såvel form som indhold af den dialog, som pågårmellem Transportministeriet og EU-Kommissionen om den tildelte TEN-t støttetil kyst-til-kyst-forbindelsen over Femern Bælt, jf. svar på TRU alm. del - spm.1242.
1/3
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Flemming Damgaard Larsenformand.
1/3