Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Spørgsmål 1380
Offentligt
874089_0001.png
874089_0002.png

Trafikudvalget

Til:

Dato:

Transportministeren6. juli 2010
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:TRU alm. del

Spørgsmål 1380

Når det i "Erklæring om etablering af rettidighedsorganisation" (notat til svar påTRU alm. del - spm. 1082), under pkt. 5 hedder, at "har RO desuden en ret ogpligt til at bringe forslag frem uden begrænsning, idet hvert tiltag skal vurderesbl.a. ud fra økonomiske, juridiske og betjeningsmæssige kriterier. RO er i derettidighedsforbedrende tiltag, som analyseres, således ikke begrænset afnuværende kontraktlige bindinger", omfatter det så muligheden for at foreslåhenholdsvis stille krav om ophævelse af en eller flere udbudskontrakter?

Spørgsmål 1381

Vil ministeren - i betragtning af, at en relativ stor andel af problemerne iØresundstrafikken, opstår i Sverige - inddrage relevante svensketrafikmyndigheder og -operatører, så de repræsenteres i rettidighedsorganisationpå en forpligtigende måde, jf. "Erklæring om etablering afrettidigheds-organisation" (notat til svar på TRU alm. del - spm. 1082), Bilag 1pkt. 7?

Spørgsmål 1382

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt Hessrapportens anbefaling af enomlægning af sporene på Helsingør Station, også er omfattet af "Erklæring ometablering af rettidighedsorganisation" (notat til svar på TRU alm. del - spm.1082), bilag 1 pkt. 3, hvori det hedder, at "i henhold til anbefalingerne fra Hessskal samtlige produktionsled, som bidrager til regulariteten have et entydigt ogklart mål for deres del af den samlede leverance".

Spørgsmål 1383

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt "et særligt fokusområde skal være detrullende materiel, hvor der skal laves en særlig plan for at forbedre materielletsstabilitet, herunder identificere de grundlæggende fejlårsager ved materiellet", jf."Erklæring om etablering af rettidighedsorganisation" (notat til svar på TRU alm.del - spm. 1082), bilag 1 pkt. 4, også omfatter et ændret desgin på de endnu
1/2
ikke leverede ti Øresundstog, da dørene, ifølge Hess, udgør et væsentligtforsinkelsesmoment for rettidig afgang.

Spørgsmål 1384

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt en revurdering afrettidighedsorganisationen med hensyn til det samlede trafikomfang påKystbanen i enten op- eller nedadgående retning, vil være i konflikt medudbudskontrakten.

Spørgsmål 1385

Ministeren bedes give status for trafikselskabernes implementering afTrafikstyrelsens anbefalinger i notatet "Helsingborgmodellen - hvad sker der?" fraden 10. juni 2008.

Spørgsmål 1386

Ministeren bedes gøre rede for, i hvilket omfang, anbefalingerne iTrafikstyrelsens anbefalinger i notatet "Helsingborgmodellen - hvad sker der?" fraden 10. juni 2008, vil indgå i den kommende revision af Lov om Trafikselskaber.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).Svarene bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Flemming Damgaard Larsenformand.
1/2