Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Spørgsmål 1084
Offentligt
829004_0001.png

Fra:

Ole Gellert Andersen [mailto:[email protected]]

Sendt:

18. april 2010 09:37

Til:

Jens Christian Lund

Emne:

"Isslag på det østgående spor på Storebæltsbroen - Transportministeriet har udstedt totaltudgangsforbud i hele landet"
Kære Jens Christian Lund,Jeg skriver til dig som svæveflyver og UL-pilot på Flyvestation Skrydstrup.Hele det danske luftrum er spærret for al flyvning på grund af vulkanasken fra Island, der ligger i højdermellem 6 og 11 km. Denne aske kan skade lejer m.v. i jetmotorer og måske også frontruden på rutefly.Derfor er det relevant, at ruteflyene, som flyver i denne højde, ikke må flyve med den risiko, som asken kanindebære. Sådan har alle andre europæiske lande også reageret.Men vi svæveflyvere - og andre fritidsflyvere for den sags skyld - der flyver i højder, hvor asken slet ikkefindes og med udstyr, der ikke påvirkes af asken, må heller ikke flyve, og her distancerer de danskeluftfartsmyndigheder sig fra stort set resten af Europa. Man kunne næsten fristes til at tro, at beslutningenmere handlede om at skaffe flyvelederne nogle ekstra fridage. Men sådan er det naturligvis ikke. Lad os istedet se på, hvordan man har grebet sagen an i vore nabolande.I Sverige kan den lette fritidsflyvning (VFR-flyvning) stadig lade sig gøre, og danske svæveflyvere vilformentlig allerede i morgen søndag tage til Sverige for at flyve ned langs Sveriges vestkyst og kigge over påSjælland, hvor det tilsynelandende er livsfarligt at færdes i de lavere luftlag. De svenske kolleger til dedanske luftfartsmyndigheder vurderer ikke situationen farlig for den lette luftfart i de lavere højder.I Tyskland er situationen nogenlunde den samme. IFR-trafikken (instrumentflyvningen med rutefly m.v.) erforbudt, da der er fare for motorer, struktur og frontruder i de store højder, og det kan man ikke udsættepassagerer og besætninger for. Men den lette luftfart er tilladt, idet ansvaret er lagt ud til den enkeltefartøjschef. Jeg har flere tyske venner, som idag har refereret deres svæveflyvninger i Tyskland, hvor deroverhovedet ikke har været spor af asken.Situationen i Tyskland har givet den helt specielle situation, at svæveflyverne har kunnet udnytte det godevejr inde over Frankfurts interantionale lufthavn, som normalt er en af Europas mest trafikerede og dermedspærret for hele den lette luftfart. Jeg vedlægger billederne.I England er den lette flyvning også tilladt, idet kun flyvning i kontrolleret luftrum er forbudt.I modsætning til islandsk bankvæsen har islandsk vulkanaske tilsyneladende en høj intelligens, idet denformår at begrænse den skadelige del til kun at komme til Danmark og til kontrolleret luftrum i England.Dansk Svæveflyver Union har rejst spørgsmålet overfor Statens Luftfartsvæsen, men desværre uden held.Jeg skriver til dig på helt eget initiativ, da den danske håndtering af situationen ganske enkelt kammer over.Det svarer til, at isslag på Storebæltsbroens ene spor ville medføre udgangsforbud i hele riget.Lad os nu få fornuften tilbage.Venlig hilsenOle Gellert Andersenfritidsflyver i Flyvestation Skrydstrup Svæveflyveklub