Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 97
Offentligt
757172_0001.png
757172_0002.png
Opgradere Politiets Tungvognsgruppe til et Dansk udgave af BAGI den forløbne uge har vi både her hos Transport & Miljø kunnet læseom adskillige udenlandske lastvognschauffører, som er blevet tagetmed endog temmelig store promiller. Vi har også kunnet se hvadpolitiet i uge 41 har fået ud af en lands dækkende storvogns kontrol,hvor der er noteret lovovertrædelser, ved ca 40 % af dem som erblevet stoppet. Vi har her i Danmark de sidste par år været vidne tiladskillige alvorlige ulykker med svinetransporter. Vi ser hver gangder er kontroller at de udenlandske vognmænd, bevidst snyder medvejafgifter i stor stil. Vi kan blot køre ud på diverse restepladser iweekenderne, og konstaterer at det er østeuropæiske campingpladser,altså en grov, og systematisk overtrædelse af køre/hviletids loven, om45 timers weekendhvil, hvor det ikke er tilladt at opholde sig i bilen.Farliggods regler bliver overtrådt som en selvfølgelighed, og fartbegrænser er blevet afbrudt.I Tyskland, har man et tungvognspoliti. I daglig tale kaldet BAG. Deter et politi, som er hadet af mange, men i de seneste år har de sammenmed at kontrollere lastbiler også haft den funktion at være oplysendeog vejledende, overfor transportbranchen. I Danmark, har vi et totaltminimeret Tungvogns politi. Det består blot af ganske få betjente, somer specialiseret inden for lastbiler. Når man ved at Stena line alene iSkandinavien til og fra Danmark transporterer mere end 220.000lastbiler om året, så er det en aldeles håbløs opgave fortungvognsgruppen at gøre noget. Når man så tænker på alle detransporter, som ikke kan tælles via færger, ja så kan det være svært atfå øje på politiets effekt. Dette er IKKE en kritik af politiet. Det er heltsikkert at de gør deres aller bedste. Det at politiet glimre så meget vedderes fravær, gør Danmark til et aldeles attraktivt sted at være for demsom ikke har tænkt sig at overholde lov og orden. Alt imensudenlandske ( og Danske som er udflaget) vognmænd den ene gangefter den anden åben lyst bryder love og regler, uden konsekvens, jaså bliver regler, love og ikke mindst bøder strammet op overforDanske chauffører og vognmænd. Lad os få noget mere kontrol pålandevejene, med et væsentligt styrket Tungvognsgruppe, som manhar i form af BAG i Tyskland. I Danmark, vil det betyde at der skulle40 – 50 mand til at køre i døgndrift året rundt, og ikke lave andet endat kontrollerer og rådgive transportbranchen. En så kraftigopgradering vil betyde flere betjente, men det vil væreselvfinansierende i rigtigt mange år frem. Det ekstra personalebehøver ikke nødvendigvis at være fuldt uddannede politifolk, menkunne for så vidt godt være tidligere chauffører, som kunne uddannestil formålet. De har en stor erfaring omkring lastbiler, og ved hvor derkan sættes effektivt ind.