Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 95
Offentligt
755257_0001.png
Kalundborg d. 4-11-2009Kære trafikudvalg og TransportministerJeg rejser ugentligt med regionaltog (DSB) på Sjælland og oplever ofte forsinkelser. Tit erforsinkelserne på den enkelte afgang "kun" omkring et kvarter, men det resulterer alligevel ien samlet forsinkelse på en time da jeg skal skifte til andre regionaltog, der kun afgår engang i timen.Der er indført en rejsetidsgaranti som DSB tilsyneladende er meget stolte af: Bliver jeg op tilen time forsinket, ville jeg kunne få en reduktion på 25% af billetprisen, men når billettenkoster mindre end 100 kr bliver det ikke udbetalt. Er forsinkelsen på mere end en time (detsker dog sjældent) kan jeg få 32 kr tilbage (minus 5,50 til porto), men så skal jeg ogsåundvære mit klippekort mens DSB behandler sagen, da de skal have den originale billet. Alt ialt skal jeg igennem meget bøvl for få at ganske lidt i kompensation... Og jeg kommer stadigikke frem til tiden!På længere, interregionale strækninger, er kompensationen højere, men der når DBS oftestat indhente forsinkelsen så den bliver under en halv time.Det er selvfølgelig fint at DSB kan reducere forsinkelsen på længere strækninger, menhvorfor er en time af min tid mindre værd, hvis jeg rejser regionalt end hvis jeg rejserinterregionalt?Hvad er statistikken for hvor mange der får erstatning gennem rejsetidsgarantien? Søger folkog hvor meget har ordningen kostet DSB i forhold til hvad den ville have kostet hvis allesøgte? Der må jo foreligge nogle omtrentlige tal for hvor mange der bliver ramt afforsinkelser.Man kunne jo få den mistanke at rejsetidsgarantien er forhandlet på plads således at defærreste gider at søge.Hvorfor (gen)indføres der ikke taxa som erstatning i stedet for småbeløb, som dybest set erat gøre grin med værdien af folks tid? Så havde DSB en motivation for at give folket tog tiltiden.DSB kan eventuelt sende regningen videre til Banedanmark, hvis forsinkelsen skyldes fejl påbanen/signaler. Som det er nu lader det til at Banedanmark mangler motivation for at udførederes arbejde. Hvilken umiddelbar konsekvens har det for Banedanmark, hvis skinnerne ikkeer i orden pga fejl/manglende vedligehold?Man skal åbenbart undgå DSB og offentlig transport for at komme frem til tiden. Hvordanharmonerer det med regeringens ønske om at reducere CO2udslippet? VilTransportministeren selv benytte offentlig transport i forbindelse med møder og aftaler?Med håb om tog til tiden fremover.Nikolaj K. Holm