Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 91
Offentligt
755126_0001.png
755126_0002.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.9. november 2009120-29
Internationalt Kontor

Nærhedsnotat

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-

ning om undersøgelse og forebyggelse af flyvehavarier og flyvehæn-

delser inden for civil luftfart KOM (2009) 611

Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTrafikudvalg.

1. Baggrund og indhold

Forslaget er fremsat den 29. oktober 2009 under henvisning til traktatens arti-kel 80, stk. 2 og skal vedtages efter proceduren i artikel 251 om fælles beslut-ningstagen.Under de nuværende forhold reguleres området af direktiv 94/56/EF der for-pligter medlemsstaterne til at sikre, at ethvert flyvehavari eller enhver alvorligflyvehændelse inden for civil luftfart gøres til genstand for en undersøgelse af etuafhængigt organ, idet undersøgelsens eneste formål er at forebygge fremtidigehavarier, og den benyttes derfor ikke til at fastslå skyld eller erstatningsansvar.Kommissionens forslag har til hensigt at ajourføre og modernisere de væsent-ligste bestemmelser i det tidligere direktiv 94/56/EF.Kommissionen ønsker med det forelagte forslag, at der fastsættes nærmere be-stemmelser for tilskyndelsen til frivilligt samarbejde, og målene for dette sam-arbejde lovfæstes i en retlig bindende ramme. Det bygger på de ressourcer, sommedlemsstaterne allerede råder over, og erfaringerne fra det eksisterendeuformelle samarbejde mellem de nationale sikkerhedsundersøgelsesorganer.Ifølge den foreslåede forordning vil dette uformelle samarbejde blive omlagt tilet europæisk netværk af den civile luftfarts sikkerhedsundersøgelsesorganer(netværket).Netværket vil bidrage til større ensartethed, bedre gennemførelse og håndhæ-velse af Fællesskabets lovgivning angående undersøgelse af havarier inden forcivil luftfart. Det vil ligeledes styrke EU's undersøgelseskapacitet og den fore-byggende funktion, der opnås ved at undersøge havarier, idet der tilskyndes tilet mere struktureret samarbejde mellem de nationale sikkerhedsundersøgel-
sesorganer, Kommissionen og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, altimens det bibeholder sin uafhængighed.For at undgå at oprette et nyt fællesskabsorgan vil netværket ikke få status somjuridisk person, og dets mandat, der er klart beskrevet i forslaget til forordning,vil blive afgrænset til rådgivende og koordinerende opgaver. Netværket vil ud-gøre et organ, der arbejder for virkeliggørelsen af et mål af generel europæiskinteresse i henhold til den såkaldte finansforordning, og dermed får Fællesska-bet mulighed for at støtte dets aktiviteter med et årligt tilskud på grundlag af etarbejdsprogram, som aftales hvert år.

2. Nærhedsprincippet

Kommissionen anfører, at dette forslag ikke ændrer ved den nuværende an-svarsfordeling for undersøgelse af havarier og hændelser inden for civil luftfart,idet ansvaret fortsat påhviler medlemsstaternes kompetente myndigheder.Kommissionen anfører endvidere, at sammenlignet med de øvrige politiskevalgmuligheder, der er analyseret i den konsekvensanalyse, som ledsager detteforslag, har den foreslåede forordning den største merværdi set ud fra et fælles-skabsperspektiv. Ud fra en proportionalitetsbetragtning er forordningen denbedste politiske valgmulighed, idet den under fuld overholdelse af sikkerheds-undersøgelsens uafhængighed i kraft af sin støtte til frivilligt samarbejde, oguden at oprette nye strukturer på fællesskabsniveau, vil gøre det muligt i bety-delig grad at forbedre effektiviteten generelt i den nugældende lovramme forundersøgelse og forebyggelse af havarier inden for civil luftfart i EU.Derfor opfylder forslaget ifølge Kommissionen nærhedsprincippet.Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er over-holdt idet ansvaret for undersøgelser af havarier og hændelser inden for civilluftfart fortsat påhviler medlemsstaternes kompetente myndigheder. Samtidigvurderes der at være et europæisk behov for koordination af de begrænsederessourcer til undersøgelser og strømmen af sikkerhedsoplysninger, som kunkan ske på fællesskabsniveau.Den nugældende lovramme, direktiv 94/56/EF, er nu 15 år gammel, og der ersåledes behov for at ajourføre og modernisere de væsentligste bestemmelser idette direktiv. Medlemsstaternes undersøgelseskapaciteter er bl.a. mere uens-artet end det var tilfældet i 1994, særligt efter EU-udvidelserne i 2004 og 2007,og undersøgelseskapaciteten er således koncentreret i ganske få medlemsstater.For eksempel kan sikkerhedsanbefalinger, der kommer fra en undersøgelse i étEU-land, være til gavn for andre lande. Forordningsforslaget kan bidrage til atfastlægge roller og kompetence blandt medlemslandene og bidrage til, at EU'sborgere får samme beskyttelse i hele EU i tilfælde af flyulykker.
Side 2/2