Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 79
Offentligt
750719_0001.png

Fra:

Svend Hansen [mailto:[email protected]]

Sendt:

1. november 2009 22:21

Til:

Flemming Damgaard Larsen

Cc:

Jesper Thinghuus

Emne:

Assistens Kirkegård og stationsplaceringen.Kære Flemming Damsgaard Larsen og Folketingets TrafikudvalgDagens omtale af Metroen og Assistens Kirkegård forøgede min forundring over denne sag.Både af hensyn til kulturarv og trafikale hensyn er der et helt åbenlyst trafikalt problem ved atlægge Metro-stationen på Assistens Kirkegård-hjørnet. Det er unægteligt det "hjørne" påNørrebros Runddel, hvor der bor færrest! Dvs. næsten alle brugere af stationen skal hen overRunddelen. Desuden vil Kirkegården blive fyldt med cykeltrafik!En alternativ placering kunne være den ledige Jagtvej 69-grund suppleret med den ret storeKvicklys P-plads bagved (og måske ekspropriation af den hæslige gamle biografbygning vedsiden af - i dag Aldi-supermarked). Jeg har haft et læserbrev i Berlingske med netop dennepointe (cirka 20. april 2009), idet Metroselskabet havde haft et debatindlæg i Berlingske, hvorMetroselskabet anførte at Jagtvej 69-grunden var for lille til en Metrostation. MenMetroselskabet udelod i argumentation (bevidst?) at inddrage den tilstødende P-plads hhv.biografbygningen.Jeg fik intet svar via pressen, så jeg henvendte mig til Metroselskabet. Her følger et resumé afderes svar.Naturligvis kan det fulde svar fremsendes, såfremt det ønskes. Metroselskabet henviser tildenne passus fra "Udredning om Cityringen, teknisk dokumentationsrapport, maj 2005", side166:Alternativ placeringSom alternativ til stationsplaceringen i det nordvestlige hjørne af Assistens Kirkegårder overvejet en stationsplacering på Kvicklys parkeringsareal, beliggendeumiddelbart syd for Kvicklys forretning på Nørrebrogade og vest for karréenud mod Jagtvej. En stationsplacering her vil dog give dårligere adgangsforholdend placeringen i Assistens Kirkegård og er derfor fravalgt.Denne overvejelse er som nævnt fra maj 2005, dvs. væsentligt FØR Jagtvej 69 blev revet nedi 2007. Så vidt jeg blev oplyst fra Metroselskabet, er der IKKE lavet en undersøgelse ellerrevurdering efter. For mig at se var det oplagt at lave denne revurdering - i hvert fald iforbindelse med udarbejdelse af materiale fremsendt til jer folkevalgte i Trafikudvalget? Jeghåber at Trafikudvalget vil anmode Transportminister og ikke mindst Metroselskabet om ennærmere forklaring?Jeg håber at Formanden eller Jesper Thinghuus vil videresende denne mail til Trafikudvalgetsmedlemmer?Det skal bemærkes at jeg ikke kan få linket "Kontakt Trafikudvalget" til at fungere.Med venlig hilsenSvend HansenRødovrevej 222D stv2610 Rødovre