Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10, Trafikudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 85, TRU Alm.del Bilag 76
Offentligt
Komiteen for Bedre bebyggelse på AmagerSvanninge Alle 112770 Kastrup
29 1C 2009TrafikstyrelsenGammel Mønt 41117 København KFolketingetTrafikudvalget1220 København KFolketingetMiljø-og Planlægningsudvalget1220 København KBorgmesterenLolland KommuneJernbanegade 73930 MariboHøringssvarFemern Bælt (herunder, udvidelse af jernbanestrækning på tværs over Amager)Komiteen har set på Trafikstyreisens udsendte høringsmateriale om planerne, at ud-bygge jernbanestrækning til Femern Bælt.En del af forslaget i høringsudsendelsen, er udvidelse af banestrækningen Øre-sundsbanen, delvis tværs over Amager mellem Kastrup og Tårnby, langs de eksiste-rende spor.Forslaget indgår i Femern Bælt, er udsendt som en del af høringen om Femern Bælt,er groft oversigteligt behandlet i det følgende, sammen med landanlægget.W M Pligtig og SMV pligtigUdbygningen af banen, er W M pligtig og SMV pligtig.
Vedtagelse af forslaget skal ske ved vedtagelse af anlægslov i Folketinget efter W Mog SMV.Ikke fuldt udnyttet baneBanen er endnu ikke fuldt udnyttet, men delvis.Togpassagerer har berettet, at det nærmere er reglen end undtagelsen, at tog ikkekan overholde køreplanen, og i mange tilfælde er togaflysninger sket. Årsagen er bl.a.problemer på svensk side. Og at flere passagerer skal mases ind i tog med for få sid-depladser.Trafikstyrelsen har ikke gjort noget for at få tog med flere siddepladser (lange tog) istørre stil, og må formodes at få problemer, når Citytun-nelen på svensk side tages ibrug (stationen Trianglen, har for korte perroner i forhold til perronlængde på ikkesvensk side).Jernbanestrækningen er en del belastet af kørsel til klargøringsanlægget til tog påDen kunstige Halvø, og det er ikke umiddelbart muligt at fjerne tog til klargøring, idetanlægget udgør en investering på 300 mio. kr., og anden placering ikke umiddelbartkan udpeges.Mulighed for kollision mellem to modgående togKørsel på jernbanestrækningen besværliggøres af, at tog i retning mod Sverige, somikke har ærinde på stationen i Lufthavnen (underjordiske), umiddelbart før indføringtil station, skal skære modgående spor i niveau, hvorfor tog skal standse (tager tid atfå et tog igang, herunder tunge godstog, og belaster banen).Samtidig er der mulighed for kollision.Øresundsforbindelsen blev advaret mod udformningen ved anlæg af Øresundsba-nen, og en niveaufri skæring foreslået.Banetrafikken er således generet.TerrorangrebVed terrorangreb vil en sprængning af f.eks. et kemitog ved skæringer i niveau, sæt-tes de eneste jernbanespor mellem det resterende Europa og nordlige Skandinavienud afdrift i evt. uge, og samtidig mere eller mindre, sætte Skandinaviens størsteLufthavn ud af spillet.Trafikken mellem de to store byer i Øresundsregionen, vil blive voldsomt generet ogTårnbymotorvejen må forventes spærret.
Mindre risiko for kollisionHvis der etableres en niveaufri skæring, vil banen kunne blive bedre udnyttet, ogstørre sikkerhed vil være tillægsgevinst.Det skønnes dog ikke umiddelbart, at den forbedrede udnyttelse vil være nok, til atimødegå den foreslåede udvidelse med spor ud for Lufthavnen, idet banen er belas-tet, hvorfor følgende foreslås.Udvidelse af banen 1På Den kunstige 0 Peberholm i Øresund etableres 2 nye spor langs de eksisterendespor på en længde af ca. 4 km (størst mulig længde) med sporforbindelser flere ste-der til de eksisterende 2 spor, hvorved det er muligt at køre godstog til siden, medhenblik på at blive overhalet af hurtigtkørende tog.Takket være flere sporforbindelser på hele strækningen, vil det være muligt for etbagved hurtigt kørende godstog, i forhold til et langsomt foran kørende, at overhaledet, via sporforbindelser.Udvidelse på øen Amager 2På strækningen efter banens i landføring på Amager ved Sorte Løbet, udbygges ba-nen med 2 spor langs de eksisterende spor, og med flere sporforbindelser, hvorvedlangsomt kørende godstog kan køre til siden, for ikke at blokere for hurtigtkørendetog.Udbygningen kan ske til Ørestad.Udvidelse af banen 3Er der behov for yderligere udbygning, kan det ske, ved at bane ændres ud for Luft-havnen.Godsbane bruges som ny station forbi Hilton hotel, og den eksisterende underjordi-ske station nedlægges. Kræver, at der etableres 2 nye spor langs de eksisterende togodsspor med sporforbindelser til godssporene, og at der anlægges 2 perroner mel-lem de 4 spor.Forbindelse til Lufthavnen kræver, at metroens ovenover beliggende bro, forsynesmed trapper og elevatorer med til perroner, og evt. udvides i bredden.Forslaget medfører, at der skal ske ombygning og udvidelse af banens underføring
af motorvejen til 2 spor, og at motorvejens vejbaner ind. nødspor (2,5 m) (mindstesamlet bredde 10,5 m mellem autoværn) flyttes nordpå, for at skaffe plads til banen.Det skønnes, at flytning af motorvejen ikke vil kræve ekspropriationer i nævnevær-digt omfang.Det forudsættes, at spor udvides mindst forbi Netto (runde bygning) ved Strandvejen,hvilket vil sige, at sporenes længde (nye spor) er mindst 1 km.Skal der ske udvidelse af motorvejen til 6 spor plus nødspor (2,5m) frem til Strand-vejen, ved en nordlig flytning, vil det kræve ekspropriationer på strækningen mellemjernbanens underføring af motorvej og Strandvej, og at vejbanebredde forøges til 14m.Ved bygning af bane var man ikke opmærksom på de gener en 2 sporet bane til Luft-havnen bevirkede. Flere gange har tog ikke kunne køre fra stationen, efter de er gåeti stå, og det har bevirket store gener.Stationen i Lufthavnen i Zurich blev udført med også kun 2 spor, men det er sidenblevet ændret, således at stationen har 4 spor (her nævnt som forslag).Udbygning af banen 4Bane kan yderligere udbygges via 2 ekstra spor langs eksisterende spor fra udkørs-len af Lufthavnen.Forslaget indebærer, at banen på en mindst 2 km lang strækning fra mindst før Nettoog frem til overdækningens støttemur op mod Amager Landevej bliver 4 spor.Hvis der anlægges en lokalstation ved banens underføring af Amager Landevej, vildet kræve mindst 1 perron (bedst med 2 perroner).Udbygning af banen 5Den tilbageblevne strækning vil stadig danne en forhindring for flere tog, hvorfor ba-nen skal udvides til 4 spor tværs over Amager.Det kræver, at mellem Ørestad og Tårnbyoverdækningens støttemur, skal den eksis-terende bane udvides til 4 spor, hvilket der er plads til, idet kun 3 større ting vil kræveombygning. Dels udvidelse af station Ørestad til 4 spor, og med to perroner. Banener her forberedt til udbygning, i modsætning til udvidelse af banedelen i overdæknin-gen. Overdækningen, og flytning af højhus blok G Vinkelhusene. Hertil at banen,kunne føres under blok F, hvis ende ellers skal nedrives (mindre blok med ikke sær-ligt mange lejligheder). Stationen Tårnby, udvides til 2 perroner, og 6 nedgange.Hertil ombygning af diverse broer.
Udbygning af banen 6Yderligere udvidelse kan kun skabes ved, at der fra KBH H etableres 4 spor. Hvilketvil sige, at Sydhavnsgadetunnelen udvides til 4 spor, hvilket vil være en meget kost-bar løsning.En langt billige løsning, vil være, at sporene forlægges fra nuværende, og førestværs over golfbanen Vest for Bella Centret og over/under havnen ved Nokken og di-rekte indføres til KBH H.Banen afkortes med omkring 1 km. Omend kurven tvinger farten lidt ned.Nuværende godsforbindelse via godsshunten bibeholdes og tilslutning til forlagtespor til KBH K sker ud for golfbanen, via niveaufri skræring.Alternativ linieføring af København-Køge-Ringsted over AmagerEn linieføring København-Køge-Ringsted via Aveøre Holme, vil mindske antallet afekspropriationer og nedrivninger af ejendomme markant, og skabe baneforbindelse tilArveøre Holme, via linieføring over Amager langs Amagermotorvejen, og med tilslut-ning til enten Sydhavnsgadetunnelen eller via en bro/tunnel over/under havnen vedNokken og direkte indføring til KBH H.Sporforbindelser mellem øvrige sporaniæg og banen etableres ude af niveau, hvor-ved svenske godstog kan køre fra Ørestad, og direkte af den nye baneforbindelse tilKøge-Ringsted udenom Ny Eliebjerg.En station kan anlægges på Avedøre Holme.Nedgravning og tunnellægning af banen i Valby behøves ikke.Andre alternative linieføringer kan ske fra Avedøre Holme eller fra Amager til KøgeNord (dæmning).Forslagene er fremlagt for Trafikstyrelsen, som har fravalgt forslaget, uden nogen vi-dere forklaring, herunder ikke W M behandlet, eller SMV behandlet forslagene.Forslagene er tillige ikke omtalt i et fremlagt høringsmateriale, uagtet at det har storemiljømæssige fordele, hvorfor befolkningen ikke har kunnet tage stilling til det.I forbindelse med baneforslaget fra Trafikstyrelsen bemærkes, at det vil være et ulti-mativt krav, at der anlægges mindst 4 spor fra KBH H og til Ny Eliebjerg, hvis frem-lagte høringsmateriale lægges til grund for linieføring København-Køge-Ringsted.Idet 2 spor reserveres til aflastning af spor mellem Hvidovre og KBH H (via Valby) ogKøbenhavn-Køge-Ringsted spor skal føres til Ny Ellebjerg, hvor det er meningen, atspor skal udgå fra.
MiljøbeskyttelseMiljøbeskyttelse mod banestøj vil være påkrævet også ikke mindst på Amager i lig-hed med andre steder.Og det vil sige overdækning af baneanlægget på strækningen mindst 100 m før ba-neanlægget passerer Oliefabriksvej og mindst 100 m efter betonmurs afslutning østfor overdækningen.Øvrige strækning øst for overdækningens afslutning og frem til Lufthavnen skal ogsåmiljøbeskyttes mod banestøj.Samme skal øvrige strækninger på Amager.Grundvandsbeskyttelse er nødvendig, herunder mod indvinding af yderligere grund-vand for at tørholde baneanlægget.For lille dimensioneret baneFra begyndelsen af planlægningen af Øresundsforbindelsen, har udgangspunktetværet 2 jernbanespor over Øresund, men trafikken har nu et omfang, så banen erbelastet, om ikke helt.Spørgsmålet er i virkeligheden, om der fra begyndelsen burde være beregnet 4 jern-banespor mellem Lund-Malmø-København ?Hvilket vil sige, at Øresundsbroen burde være bygget med 4 jernbanespor.Øresundsbroen vil ikke kunne udvides med 2 spor til godstog.Broen vil formodenlig kolapse.På svensk side udbygges banen til 4 spor mellem Lund-Malmø, og 4 spor fremførestæt til Øresundsbroen.Beboere i Tårnby gjore under anlæggets bygning Øresundsforbindelsen bekendtmed, at der ville være mange tog, men anlægget blev bygget med kun 2 spor.Planlægningen af fremtidig banetrafik, er Trafikstyrelsens opgave.En udbygning af banen tværs over Amager med tilhørende overdækning, og nyespor over Øresund, vil være betydeligt billigere end forbindelse over H-H med 4 sporog ny bane langs motorvejen, og ringgodsbane. Ringsgodsbane vil kunne bruge somringbane for S-tog.Om banens videre føring fra Ringsted og til Fehmern Bælt bemærkes.
Banen forudsættes med mindst 2 spor frem til Fehmen Bælt, og ikke stop umiddel-bart nogle km fra kyst med 2 spor.Banen er i virkeligheden planlagt underdimensioneret, og burde være planlagt ud-bygget med mindst fire spor fra umiddelbart syd for Guldborgsund frem til Næstved.Fra kysten forudsættes mindst 4 spor planlægningsmæssigt med arealerhvervelse,hvoraf mindst 2 spor bygges frem til Guldborgsund, over, og videre.Begrundelse er problematikken af belastningen af Øresundsbanen, som skal udvides10 år efter anlæggelse.Eksisterende klapbro over Guldborgsund udvides til 4 spor, og forberedes til 6, udenat bro skal udvides.Privatbanens spor forudsættes ført over bro på egne 2 spor, så tog ikke skal holdeog afvente tog fra og til Fehmern Bælt, f.eks. gennemkørende godstog.Omkostningerne til anlæg af 4 spor vil være betydeligt mindre, hvis udvidelse i for-hold til de alierede nu planlagte, sker samtidig.Planlægningsmæssigt bør banen bygges til højst mulig fart.Fra Næstved udbygges bane i retning mod Køge til 2 spor, hvorved langsommegodstog kan køre til København via ny bane til Køge, og ikke genere passagertrafik-ken via Næstved-Roskilde.Herved opnås bedre forbindelse mellem Køge og Næstved.Miljøbeskyttelse skal ske med højere prioritet end Trafikstyrelsen lægger op til i KBH-Køge-Ringsted, hvor sikring af byen Københavns vand, ikke sker ved banens passa-ge over og ved indvindingsområde, hvor banen nedgraves 2 m ifg. miljøredegørelse5. Forurening har lettere ved at trænge ned til grundvandet.Sikring er her bane bygget på en vandtæt konstruktion i beton, hvorved tabte kemi-kalier kan opsamles. Og banen ikke nedgraves.Generelt har forslaget som Trafikstyrelsen har fremlagt den fejl, at det er for lille di-mensioneret, og vil få år efter skulle udbygges med mia til følge, frem for ikke storebeløb, hvis forudsigenhed er planlagt.F.eks. jernbanens tilslutning til land på Lolland kan kræve omfattende areal, hvis derskal bygges flere spor til hensætning aftog, f.eks. godstog, som skal ses efter inden/fra passage af Fehmern Bælt. Samme passagertog for uønsket passagerer.Hertil lokal station. Mange nye passagerer må forventes at komme til, som på Øre-sundsbanen.Udbygning af privatbane
For at alle fordele bliver tillagt udbygning af bane til Femern Bælt, bør privatbane fraNakskov udbygges flere km frem til syd for sundet, og føres over med 2 spor.En øremærket pulje kun til udbygning til 2 spor (på helst hele strækningen) på 200mio. kr. vil kunne give adskillige km og miljøbeskyttelse.Et ikke særlig brugt tiltag, et omvendt udbud, med rådgivning, vil kunne presse og gi-ve mest mulig.Banens nye spor bør overvejes at være samme slags som Øresundsforbindelsen.Banen vil kunne nævne fordele og ulemper.En særlig ting kunne være forberedelse af banen til el.Ved at lægge pres på politikere, lykkedes det beboere i Tårnby at få Regeringen til atbygge overdækning af motorvej og bane.Til overdækningen bevilgedes fra en særlig pulje, 300 mio. kr.Overdækningen og tilhørende jord til beplantning, blev udført inden for rammen.En formodning om at samme vil kunne ske på Sydhavsørene, om udbygning af bane,er ikke udelukket.Udbygning kræver W M og SMV.Udbygning kræver ikke anlægslov, men lokalplan.HøringssvarStyrelsen skal ikke udlægge høringssvar på net.Folketingsudvalgene - udlægning på net.Tilsvarende Lollands Kommune.Med venlig hilsen*L