Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 73
Offentligt
751158_0001.png
751158_0002.png
751158_0003.png
751158_0004.png
751158_0005.png
> *
, T ,
%
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København
BeskæftigelsesministerenVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 01E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
2 8 OKT. 2009Jeg har i brev af 3. juli 2009 lovet at orientere Trafikudvalget om resultaterne afArbejdstilsynets særlige tilsynsindsats i branchen Transport af passagerer.Den særlige tilsynsindsats inden for branchen Transport af passagerer, som er endel af udmøntningen af Velfærdsaftalen fra 2006, er gennemført i perioden maj2008 til juni 2009. Arbejdstilsynet har udarbejdet et afsluttende notat om resulta-terne af den særlige indsats.Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger og vedlægger notatet.J.nr. 20090038162/2009-0012676
Venlig hilsen
^^Tngéi^Stegberg
NOTATJf Y
30. september 2009
Afsluttende status for den særlige tilsynsindsats ibranchen Transport af passagerer
J.nr. 20090038162
Notatet indeholder en status over resultatet af Arbejdstilsynets særlige tilsynsind-sats inden for branchen Transport af passagerer. De særlige tilsynsindsatser er endel af aftale om fremtidens velstand og velfærd fra 2006.Den særlige tilsynsindsats inden for branchen Transport af passagerer er gennem-ført i perioden den 1. maj 2008 til den 1. juni 2009. Der er besøgt i alt 242 virk-somheder.Generel vurdering af arbejdsmiljøet i branchen
Det generelle indtryk af branchen er, at der er problemer i arbejdsmiljøet i forholdtil især det psykiske arbejdsmiljø. Det handler primært om risiko for vold, truslerog traumatiske hændelser, hvor Arbejdstilsynet har afgivet reaktioner på hvert tred-je besøg i denne indsats.Det vil sige, at Arbejdstilsynet har vurderet, at forebyggelsen af disse risici ikke harværet tilstrækkelig på virksomheden. Det kan være i forhold til både retningslinjerog instruktion af de ansatte før, under og efter den traumatiske hændelse, det kanogså mangel på tekniske løsninger, alarmeringsmuligheder m.m.Arbejdstilsynet har med indsatsen påvirket virksomhederne i forhold til deres fore-byggende indsats således, at arbejdsmiljø i højere grad tænkes ind i den daglige til-rettelæggelse af buschaufførernes arbejde.Erfaringer fra Arbejdstilsynets møder med trafikselskaberne
Som led i afslutningen af indsatsen har Arbejdstilsynet afholdt møder med alle lan-dets trafikselskaber. Det vil sige: Movia, BAT, Midttrafik, Nordjysk Trafikselskab,FynBus og Sydtrafik.På møderne har Arbejdstilsynet drøftet trafikselskabernes rolle og muligheder forat understøtte et godt arbejdsmiljø for chaufførerne. Bl.a. via krav om arbejdsmiljø-forhold i udbudsmaterialet.Det er Arbejdstilsynet generelle vurdering, at trafikselskaberne allerede gør en ind-sats for at skabe et godt grundlag for et godt arbejdsmiljø gennem udbuddene, menat der kunne gøres endnu mere, fx ved i højere grad at stille klare specifikke kravtil "bydende" virksomheders forhold til chaufførernes psykiske og ergonomiske ar-bejdsmiljø. Endvidere kan der i forhold til især risici for vold, trusler og traumati-ske hændelser være et øget fokus på samarbejdet mellem trafikselskaberne, bussel-skaberne, kommuner, politi og andre eksterne aktører.
Trafikselskaberne er opmærksomme på øget tidspres i forhold til køreplaner oghermed reduktion af pauser ved fx vejarbejder, etablering af vejbump, chikanerm.m. Her kunne samarbejdet til kommunerne også være mere i fokus, og der er øn-ske om, at kommunerne er en mere aktiv medspiller.I forhold til chaufførernes ergonomi, som fx indretning af "førerpladsen", stillertrafikselskabernes typiske krav om indretning af "førerpladsen".Arbejdstilsynet vurderer, at møderne med trafikselskaberne har sat yderligere fokuspå trafikselskabernes rolle og muligheder for at medvirke til et godt arbejdsmiljøfor buschaufførerne.Afgørelser vedrørende ergonomi
Der er truffet i alt 25 afgørelser på ergonomiområdet. Afgørelserne er fordelt på 24af de 242 virksomheder, der er besøgt. Dvs. at 218 virksomheder ikke har fået af-gørelser om ergonomi som led i indsatsen.Afgørelserne er givet inden for områderne:• Arbejdsstillinger: 15 afgørelser• Løft, træk og skub: 9 afgørelser• Øvrige (under ergonomiske arbejdsmiljø): 1 afgørelseDerudover er der afgivet 53 vejledninger om ergonomiske arbejdsmiljø.Nedenfor beskrives konkrete eksempler på områder inden for ergonomisk arbejds-miljø, hvor Arbejdstilsynet har truffet afgørelser:Arbejdsstillinger
Arbejdstilsynet har truffet flere afgørelser i forbindelse med belastende arbejdsstil-linger for chaufførerne. Et eksempel er, at chaufførsædet ikke kan indstilles til denenkelte chauffør. Ikke funktionsdygtige sæder kan på kortere eller længere sigt ud-sætte brugerne for sundhedsskadelige belastninger og risiko for fysiske gener. Ef-tersyn og vedligeholdelse kan sikre, at sædernes holdes i forsvarlig stand og der-med sikre, at sæderne kan tilpasses den enkelte ansatte/chaufførs fysik.Løft, træk og skub
Arbejdstilsynet har truffet afgørelser i forhold til løft, træk og skub ved manuelhåndtering af barnevogne, cykler m.v. Et eksempel er, at løft af barnevogne og lig-nende kan medføre sundhedsskadelige belastninger for chaufførerne. Desuden kander forekomme forværrende faktorer ved løft med én hånd eller ved asymmetriskløft, hvor skulder og ryg belastes skævt.I forhold til generel bagagehåndtering i turistbusser har Arbejdstilsynet vejledtvirksomhederne, idet det er aftalt med bl.a. parterne på området, at der er en vej-ledningsperiode for at forberede branchen på problemstillingen. Dermed kan virk-somhederne investere i forskellige tekniske løsninger og indretninger af busserne -bl.a. etablere udtræksskuffer til bagage m.v.Afgørelser vedrørende psykisk arbejdsmiljø
Der er truffet i alt 115 afgørelser inden for psykisk arbejdsmiljø. Afgørelserne erfordelt på 81 virksomheder. Dvs. at 161 virksomheder ikke har fået afgørelse ompsykisk arbejdsmiljø i denne indsats.Afgørelserne er givet inden for områderne:Vold, trusler og traumatiske hændelser: 89 afgørelserStor arbejdsmængde og tidspres: 15 afgørelserSkifteholdsarbejde og arbejde på forskudte arbejdstider: 3 afgørelserHøje følelsesmæssige krav: 2 afgørelserMobning, herunder seksuel chikane: 2 afgørelserSvært og koncentrationskrævende arbejde: 1 afgørelseØvrige psykisk arbejdsmiljø: 3 afgørelserDer er udover de 115 afgørelser afgivet 69 vejledninger om psykisk arbejdsmiljø,hvoraf de 52 omhandler vold, trusler og traumatiske hændelser.Nedenfor beskrives konkrete eksempler på områder inden for psykisk arbejdsmiljø,hvor Arbejdstilsynet har truffet afgørelser:Vold, trusler og traumatiske hændelser.
Arbejdstilsynet har truffet afgørelser i forbindelse med alvorlige trusler og voldeli-ge overfald på buschauffører.Et eksempel er passagerer, der chikanerer og truer chauffører i forbindelse med atpassagererne fx ikke vil betale billet eller vil have chaufføren til at køre hurtigere.Passagererne kan også være påvirket af diverse rusmidler. Der er også eksemplerpå, at chaufførerne er blevet skubbet til eller er blevet spyttet på i forbindelse medbillettering.Manglende forebyggelse af konfliktsituationer med vold og trusler kan føre til enunødig sikkerheds - og sundhedsmæssig risiko for chaufførerne. Manglende ret-ningslinjer og instruktion af chauffører vedrørende situationer med konflikter, voldog trusler kan medføre, at chaufførerne selv må tage stilling til, hvordan de skalhåndtere konflikter med passagerer, herunder voldelige eller truede passager. Detkan resultere i, at konflikterne eskalerer med øget risiko for chaufførernes sikker-hed og sundhed.Vejledning om sundhedsfremme
Arbejdstilsynet har i forbindelse med den særlige tilsynsindsats vejledt virksomhe-derne om sundhedsfremme ved at udlevere en pjece, ligesom der har været enmundtlig dialog herom af varierende længde. Det opleves, at der er stor forskel på,hvor modtagelige de ansatte og virksomheden er i forhold til sundhedsfremme.Udbud
Der er som led i indsatsen afgivet en enkelt afgørelse til udbyder efter Arbejdstil-synets udbudsbekendtgørelse. Påbuddet gik på, at trafikselskabet skulle træffe for-anstaltninger til at reducere tidspres i forhold til chaufførernes arbejde. Trafiksel-skabet har efterkommet påbuddet bl.a. ved at ændre køreplaner i samarbejde medbusselskabet.
Andre områder
Ud over afgørelser vedrørende ergonomisk og psykisk arbejdsmiljø har indsatsenforanlediget i alt 101 afgørelser samt 26 vejledninger. Nedenfor præsenteres forde-lingen af reaktioner på udvalgte kategorier:AfgørelserKrav til egenindsatsUlykkesrisiciKemiske og biologiske belastningerRygelovIndeklimaStøjVibrationerTermiske belastningerAndet5215101042215
Vejledninger16531
1
Derudover er der afgivet 13 påbud om, at virksomheden skal bruge en autoriseretarbejdsmiljørådgiver2.Yderligere information
På Arbejdstilsynets hjemmeside er der mere information om indsatsen.Arbejdstilsynet har iværksat en ekstern kvalitativ evaluering, der vil belyse effek-ten af den særlige tilsynsindsats inden for branchen Transport af passagerer ved in-terview med virksomheder og tilsynsførende. Evalueringsrapporten forventes atvære færdig 1. halvår af 2010.
Fx udarbejdelse af arbejdspladsvurdering og etablering af sikkerhedsorganisation.Heraf 7 rådgivningspåbud, som er udløst af alvorlige og komplekse påbud og 6 rådgiv-ningspåbud, som er udløst af mange arbejdsmiljøproblemer.
1