Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 72
Offentligt
748987_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato29. oktober 2009Dok.idJ. nr.233-3Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Kære Trafikudvalg,./.
Jeg vedlægger Navairs notat om Danmarks rate 2010.Notatet redegør for en revideret model for rateopkrævning vedr. overflyvningaf luftrummet, der betyder at underskud/overskud ved luftfartsbrugernes beta-ling for flyvesikringstjenestens service i forbindelse med overflyvning af detdanske luftrum – kaldet en route raten – fordeles over fem år i stedet for somhidtil to år.En route raten er 100 procent brugerfinansieret og har de seneste år været op-krævet efter en såkaldt N+2 ordning, hvor over-/underdækning indgår i rate-fastsættelsen 2 år efter et givent regnskabsår.Såfremt en N+2 ordning fortsat anvendes, vil det betyde en ratestigning påomkring 32 pct. i 2010. I den nuværende situation, hvor luftfartsbranchen erhårdt presset, vurderes dette ikke at være acceptabelt. Ved at udnytte den mu-lighed, der findes i Kommissionens forordning nr. 1794/2006 om at bruge ensåkaldt N+(2-5) model, hvor ét års underdækning i forhold til brugerne forde-les over 4 år startende i år 2 efter regnskabsåret vil Naviair kunne holde rate-stigningen på 4 pct. i 2010 og 4 pct. årligt tillagt inflation for årene 2011-2014.Ved at sprede det underskud Naviair p.t. har ud på flere år rammes luftfarts-branchen mindre hårdt.De europæiske landes rater for 2010 skal meldes ind til den mellemstatslige or-ganisation, EUROCONTROL, primo november 2009. Regeringen vil fremlæggeet ændringsforslag til finansloven for 2010 vedrørende justeringerne.Som det fremgår af regeringens lovprogram er regeringen i gang med en procesmed at forberede en omdannelse af Naviair til en selvstændig offentlig virk-somhed med virkning fra 1. januar 2010. Lovforslag herom ventes på nuværen-de tidspunkt fremsat i første kvartal af 2010. Omdannelsen af Naviair vil ikkehave betydning for raterne for 2010. En omdannelse af Naviair forventes dogpå længere sigt at kunne få gunstig betydning for Naviairs omkostningseffekti-vitet og dermed også den fremtidige ratefastsættelse.Med venlig hilsen
Lars Barfoed