Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 69
Offentligt
748379_0001.png
748379_0002.png
748379_0003.png
Talepapir til foretræde for Folketingets trafikudvalg den 29. oktober 2009Deltagere:Tommy Nielsen, Aulum, medlem af bestyrelsen for Økonomisk Forening for Persontransport.Gunner Frost, Ulfborg, formand for Økonomisk Forening for PersontransportBenny Jensen, næstformand Dansk Taxi RådVi vil gerne indlede med et uddrag af en brancheanalyse af taxierhvervet, der pånuværende tidspunkt er under udarbejdelse. Af brancheanalysen fremgår, at 55 % afden kørsel som taxierhvervet udfører, er social kørsel, altså kørsel med ældre,handicappede og skolebørn og udgør således en væsentlig del af taxibranchenseksistensgrundlag. De 55 % er et gennemsnit af taxibranchen, men det er vor klareopfattelse, at tallet er højere, når der alene ses på taxier, der fungerer ilandkommunerne.Den sociale kørsel er typisk blevet varetaget af en kommune, der har udbudtkørselsopgaven og som taxierhvervet har haft kontrakt på at udføre. Men sådan er detikke mere. Vi oplever i hvert fald, at kommunerne i større og større omfang vælger atoverlade kørslen til et af de regionale trafikselskaber som herefter udbyder opgaven.Når trafikselskaberne udbyder den sociale kørsel udbydes det typisk som det vi kaldersamordnet kørsel. Den samordnede kørsel er pga. en meget bred definition i loven,rutekørsel.Når der er tale om rutekørsel kan tre typer af tilladelser til erhvervsmæssigpersonbefordring byde på opgaven:Taxier, der har tilladelse i henhold til taxilovenBusser, der har tilladelse i henhold til buslovenEP-tilladelser, der er tilladelser med hjemmel i Lov om trafikselskaber.
Eksistensen af EP-tilladelserDet er netop eksistensen af EP-tilladelserne, som truer taxierhvervet og som gør, at vimener, at Trafikudvalget bør se på, hvilke konsekvenser det får for taxierhvervet ogikke mindst for servicering af borgerne.
En EP-tilladelse uddeles af Færdselsstyrelsen og kan alene anvendes til udførelse afkørsel for et trafikselskab. Til EP-tilladelsen kan være tilknyttet et hvilket som helstkøretøj, men det er typisk en personbil, der anvendes som f.eks. en SEAT Altea.Ulige konkurrencevilkårEn vognmand med en EP-tilladelse og en vognmand med en taxitilladelser konkurrerersåledes om den samme kørsel men langt fra på lige vilkår, der sikrer at prissætningenkan ske i lige konkurrence. Et par eksempler er:En taxi har i henhold til taxiloven en forpligtelse til at servicere borgerne på alletider af døgnet – En EP-tilladelse har ingen serviceforpligtelserEn taxi er omfattet af miljø og energiklasse krav – Et køretøj beroende på en EP-tilladelse er ikke omfattet af miljøkrav, ligesom trafikselskaberne heller ikkestiller krav til køretøjernes miljøegenskaber i udbudsmaterialetEn taxi bliver i nærmeste fremtid forpligtet til at have videoovervågningsudstyr ibilen og skal derudover opfylde en lang række tekniske krav som f.eks.kontroltæller og taxameter– Der er ingen tekniske krav til en EP-tilladelseEn taxi skal betale registreringsafgift – En EP-tilladelse kan køre på et køretøjuden afgift.Ovennævnte bevirker, at konkurrencen ikke sker på lige vilkår og at EP-tilladelsernebyder ind med en langt lavere pris end taxierne.Incitamentet til at drive en taxiforretning forsvinderNår taxierhvervet skal konkurrere på så ulige vilkår for så væsentlig del af enskørselsgrundlag, nemlig 55 %, så forsvinder incitamentet til at være taxivognmand. Viser desværre en klar udvikling, der betyder at flere og flere taxivognmænd ophørermed sin taxiforretning for alene at have EP-tilladelser, idet der er langt færreforpligtelser knyttet til den tilladelse. Det er specielt en udvikling vi ser ske i de mindreprovinsbyer og tyndtbefolkede områder, fordi en taxiforretning i disse områder erberoende på fast offentlig kørsel.
Konsekvensen når taxien forsvinderNår taxierne bliver færre eller helt forsvinder, forsvinder også serviceforpligtelsen til atudføre kørsel for borgere på alle døgnets timer. Det betyder længere ventetider forborgerne eller i værste fald, at man slet ikke kan få en taxi i bestemte områder. Dataxien for mange mennesker er det eneste mulige transportmiddel, f.eks. forhandicappede og ældre eller blot for folk uden bil og som bor i områder med megetdårlig kollektiv trafik, er det katastrofalt, hvis taxien forsvinder. Uden en velfungerendetaxiservice er der også en øget risiko for spirituskørsel samt vold og hærværk inattelivet.Vi mener reelt, at hvis taxien forsvinder, går det ud over den samlede kollektivetransport, fordi taxien ikke længere er tilstede til at forbinde andre transportformer ellertil at fylde ud, hvor der ikke er andre muligheder for borgerne.Hvad skal gøres?Vi mener, at trafikudvalget bør se på trafikselskabslovens definition af rutekørsel ogikke mindst se på om det er rimeligt, at EP-tilladelser skal eksistere i sin nuværendeform, der reelt medfører, at man konkurrerer på ulige vilkår og som kan betyde taxiensdød. En EP-tilladelse bør efter vor opfattelse alene defineres til køretøjer, der erindrettet til mere end 9 passagerer.Bilag:Graf over fordeling af kørselstyper.