Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 61
Offentligt
Fra: Transportministeriet [mailto:[email protected]]Sendt: 22. oktober 2009 13:14Emne: Abonnementbesked fra Transportministeriet - Nyt jernbaneforlig: En modernejernbaneDer er lagt en nyhed op på Transportministeriet hjemmeside.Nyheden er blevet tildelt følgende kategorier:***JernbanerMiljø og trafikplanlægningMinisteren/Departementet
Nyheden vises nedenfor:________________________________________________Nyt jernbaneforlig: En moderne jernbaneForligspartierne bag den grønne transportpolitik fra januar 2009 har i dag indgåeten ny aftale om massive investeringer i den danske jernbane.
Aftalen betyder, at der anlægges en helt ny jernbane mellem København og Ringstedvia Køge, og der anlægges dobbeltspor på Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød ogi Sønderjylland mellem Vamdrup og Vojens. Parterne er også blevet enige om enomfattende renovering af Nørreport Stations fjerntogsperron.
Samtidig fremmes godstransporten på jernbanen med investeringer ikapacitetsudvidelser på kombiterminalerne i Høje Taastrup og Taulov, og derreserveres penge til en ny sporforbindelse ved Esbjerg havn og Nyborg.
"Der er tale om en milepæl i dansk jernbanehistorie. Den nye jernbanestrækningmellem København og Ringsted via Køge er den vigtigste enkeltinvestering i nyeretid i jernbanenettet herhjemme. Den vil fremtidssikre kapaciteten på jernbanen oggive det nødvendige grundlag for yderligere vækst i landsdelstrafikken,pendlertrafikken og banegodstrafikken. Den nye jernbane bliver første grundsten irealiseringen af den danske timemodel, der vil sikre en rejsetid på en time mellemde store byer i Danmark," siger transportminister Lars Barfoed.
"De store investeringer i nye dobbeltspor på Nordvestbanen og i Sønderjyllandforbedrer kvaliteten af jernbanetrafikken. For passagererne giver det særligt påNordvestbanen mulighed for rejsetidsreduktioner, bedre køreplaner og størretrafikal fleksibilitet. Det er den slags investeringer, der skal til for at gøreden kollektive trafik attraktiv for pendlerne. I Sønderjylland betyderdobbeltsporet desuden, at vi fjerner en betydelig flaskehals, som virker hæmmendefor udviklingen af banegodstrafikken," siger Lars Barfoed.
Den nye jernbane mellem København og Ringsted via Køge er fundamentet for en merekonkurrencedygtig togdrift med færre forsinkelser. Jernbanen finansieres af de ca.10 milliarder kroner, der blev afsat til projektet i transportaftalen fra januar2009. Parterne har desuden aftalt, at der afsættes yderligere 350 millioner kronertil en overdækning af banen gennem det grønne område langs Kulbanevej i Valby.
Læs hele aftalen bag jernbaneforliget her: En moderne jernbanehttp://www.trm.dk/sw253681.asp
Yderligere oplysninger fås hos:
--
Pressechef Jesper Damm Olsen på tlf. 33 92 43 02Særlig rådgiver Troels Krog på tlf. 40 93 30 07.
________________________________________________Med venlig hilsenTransportministeriet -http://www.trm.dk/