Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 58
Offentligt
Aftale mellem regeringen(Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne,Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om:
Nye initiativer som led i udmøntning af puljer
22. oktober 20091
Pulje til mere cykeltrafikParterne ønsker at forbedre forholdene for cyklister, så cyklen bliver en mere attraktiv, udbredt og sikkertransportform til både pendling og fritid. I perioden 2009-2014 er der afsat en samlet ramme på 1 mia. kr. tilat styrke cyklismen.Følgende typer af sammenhængende og innovative projekter prioriteres:---Kommunalecykelbyprojekter,der i væsentligt omfang bidrager til at udvikle den lokale cykeltrafik,herunder cykelpendlingProjekter ivirksomheder og organisationer,der indeholder særlige elementer, der kan bidrage til atstyrke cyklismenProjekter, der indeholder konkrete tiltag til en forbedrettrafiksikkerhedfor cyklister, herunder f.eks.sikre skoleveje, så færre kommer til skade på cyklen og børn og unges tilskyndelse til at cyklefastholdesProjekter, der indeholder konkrete forslag til – vedkampagnerog lignende – at skabeopmærksomhed omkring cykelprojekter
-
Parterne har i 2009 udmøntet 34,1 mio. kr. til anlæg af tre cykelstier på det statslige vejnet. Det drejer sig omfølgende projekter:•••Anlæg af cykelsti på Rute 16 øst for HundestedAnlæg af cykelsti sydvest for NyborgAnlæg af cykelsti syd for Ribe.
Parterne vil i 2009 udmønte 98,1 mio. kr. og i 2010 udmønte 53,7 mio. kr., i alt 151,8 mio. kr. til statsligmedfinansiering af sammenhængende og innovative cykelprojekter i kommuner, virksomheder ogorganisationer. Det drejer sig om følgende projekter:Kommunale cykelbyprojekter (86,5 mio. kr.):•••••••••••••••Aalborg Kommune – Et højklasset cykelnetværk (7,0 mio. kr.)1Albertslund Kommune – Øget cykelpendling i Albertslund Kommune (2,8 mio. kr.)2Ballerup Kommune – Ballerup cykelprojekt (0,5 mio. kr.)2Esbjerg Kommune – Sammenknytning af Esbjerg Kommunes hovedbyer (6,8 mio. kr.)2Fanø Kommune – CykelØprojekt Fanø (0,2 mio. kr.)2Fredericia Kommune – Fredericia cykler, et cykelbyprojekt (10,4 mio. kr.)1Guldborgsund Kommune – Cykelstier langs Sakskøbingvej (1,6 mio. kr.)1Helsingør Kommune – Samlet cykelby (5,8 mio. kr.)1Hørsholm Kommune – Hørsholm cykelby (1,5 mio. kr.)1Kolding Kommune – Kolding cykelby (1,9 mio. kr.)1Københavns, Brøndby, Hvidovre og Rødovre Kommuner – Vestvoldsruten, infrastruktur, kulturarv ogfolkesundhed i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse (4,6 mio. kr.)1Københavns Kommune m.fl. – Cykelpendlerruter i Hovedstadsområdet, Albertslundruten (gennemFrederiksberg, København, Rødovre, Glostrup og Albertslund) (4,7 mio. kr.)1Københavns Kommune – Bryggerampen (6,0 mio. kr.)1Københavns Kommune – København cykelby uden Bryggerampen (7,2 mio. kr.)2Odense Kommune – Cyklisternes by (6,3 mio. kr.)1
1
Udmøntes bevillingsmæssigt i 2009.Udmøntes bevillingsmæssigt i 2010.
2
2
•••••
Randers Kommune – Randers cykelby (2,0 mio. kr.)2Silkeborg Kommune – Park & Bike faciliteter med individuelt aflåst cykelparkering (0,3 mio. kr.)2Struer Kommune – Struer cykelby (5,8 mio. kr.)2Sønderborg Kommune – i Sønderborg cykler vi, Syddanmarks mest cyklende kommune (2,9 mio. kr.)1Århus Kommune – Århus cykelby (8,2 mio. kr.)1
Trafiksikkerhedsprojekter (49,5 mio. kr.):•••••••••••••••••••••••••••••••Allerød Kommune – Etablering af sammenhængende cykelrute/skolerute (0,7 mio. kr.)1Brønderslev Kommune – 1. etape af Brønderslev Kommunes cykelstiplan 2009 for det åbne land (3,0mio. kr.)1Favrskov Kommune – Cykelsti langs Hammelvej fra Skanderborgvej til Vestre Ringvej, Hadsten (1,3mio. kr.)1Fredensborg-Hørsholm Kommuner – Cykelstier langs Lågegyde (1,0 mio. kr.)1Frederikssund Kommune – Cykelsti langs Kulhusvej mellem Jægerspris og Kulhuse (2,5 mio. kr.)2Faaborg-Midtfyns Kommune – Dobbeltrettet cykelsti mellem Ringe og Ryslinge (2,2 mio. kr.)2Greve Kommune – Dobbeltrettet cykelsti langs Karlslunde Centervej (3,7 mio. kr.)2Gribskov Kommune – Mere cykeltrafik i Gribskov Kommune, turisme delprojekt (0,2 mio. kr.)1Gribskov Kommune – Mere cykeltrafik i Gribskov Kommune (1,0 mio. kr.)2Halsnæs Kommune – Hanehovedvej, skolevejstrafik og trafiksanering, 1. etape (1,2 mio. kr.)2Holstebro Kommune – Cykelsti fra Vinderup til Tværmosevej (1,2 mio. kr.)2Kerteminde Kommune – Cykelsti mellem Revninge og Rynkeby (1,4 mio. kr.)2Lemvig Kommune – Cykelsti mellem Nr. Nissum og Fabjerg, etape 1 (0,5 mio. kr.)1Lemvig Kommune – Cykel- og natursti mellem Ramme og Lomborg (0,3 mio. kr.)2Mariagerfjord Kommune – Cykelsti i Als, skolevejsforbindelse (0,6 mio. kr.)1Nordfyns Kommune – Flere børn på cykel til skole i Otterup (0,4 mio. kr.)2Nyborg Kommune – Dobbeltrettet cykelsti mellem Herrested og Ringholmvej (0,9 mio. kr.)2Odsherred Kommune – Cykelplan for Odsherred – omlægning af N7 (0,01 mio. kr.)2Region Sjælland – Etablering af ny international cykelrute fra Hamburg til Roskilde (0,5 mio. kr.)1Ringkøbing-Skjern Kommune – To nye stier i Ringkøbing-Skjern til både turister og skoleelever (1,7mio. kr.)1Roskilde Kommune – Sammenhængende cykelforbindelse mellem Viby og Roskilde (0,5 mio. kr.)1Samsø Kommune – Cykelvej med fokus på leg, oplevelse og sikkerhed (0,9 mio. kr.)1Thisted Kommune – Dobbeltrettet cykelsti langs Åsvej (3,4 mio. kr.)2Thisted Kommune – Cykelbaner mellem Koldby og Hørdum, 7752 Snedsted (0,5 mio. kr.)2Varde Kommune – Unikt borgerengagement og alternativ finansiering af cykelstier i Varde Kommune(1,3 mio. kr.)1Vejen Kommune – Sikring af skolevej til Grønvangskolen (syd) (0,3 mio. kr.)1Vejen Kommune – Sikring af skolevej til Grønvangskolen (nord) samt etablering af bane tilcykelundervisning og cyklistprøve (0,2 mio. kr.)2Vejle Kommune – Cykelsti i Grejsdal (2,6 mio. kr.)1Viborg Kommune – den midtjyske cykelstjerne, bidrag til et sammenhængende pendlercykelnet (12,0mio. kr.)1Vordingborg Kommune – national cykelrute 8, strækningen Udbyvej-Kelby (1,7 mio. kr.)1Århus Kommune – Sikring af skolevej fra Ormslev til Stavtrup (1,8 mio. kr.)2
12
Udmøntes bevillingsmæssigt i 2009.Udmøntes bevillingsmæssigt i 2010.
3
Innovationsprojekter (15,8 mio. kr.):••••••••••••••••••COWI – Bycykler (0,1 mio. kr.)2Dansk Cyklist Forbund – Cykelleg for alle (1,1 mio. kr.)1Dansk Cyklist Forbund – Tryg og sikker skolevej (2,3 mio. kr.)1Dansk Cyklist Forbund – ”LYS PÅ – med Ludvig” (0,8 mio. kr.)2DTU Transport – Effekt af virkemidler i en cykelpolitik (2,7 mio. kr.)1DTU Transport – Udvikling af metoder til identifikation af kriterier og prioritering af cykelfremmendetiltag (1,0 mio. kr.)2Energitjenesten - Cykeltjenesten (3,2 mio. kr.)2Gehl Architects – Cykling og byens fysiske struktur (0,4 mio. kr.)1Gehl Architects – Byrum og cykelliv (0,4 mio. kr.)1Det Grønne Hus – Bilfri til skole (0,2 mio. kr.)2Københavns Kommune – cykelpendlerruter i Hovedstadsområdet, plan og koncept (0,7 mio. kr.)1Philip Rasmussen – Idékatalog til udvikling af cykeltrafik (0,4 mio. kr.)2Rambøll – Mobilitetsplan for Rambøll (0,1 mio. kr.)2Trafitec ApS. – Cyklisters sikkerhed i rundkørsler (1,6 mio. kr.)2Turistforeningen for Sydfyn – Sydfynske cykelruter for alle (0,2 mio. kr.)1Via Trafik – trafikpolitik på skoler, håndbog med anbefalinger til proces og indhold (0,3 mio. kr.)1Vejle Kommune – Vejle som cykelby (0,1 mio. kr.)2Det Økologiske Råd – afdækning af potentialet for fremme af cykling til arbejde ved brug afpendlercykler (0,2 mio. kr.)1
På det statslige vejnet udmøntes de 31,7 mio. kr. i 2010 til følgende projekter:•••Anlæg af cykelsti mellem Viborg og Foulum (15,4 mio. kr.)Etablering af bro eller stitunnel på Ballerup Byvej mellem Vestbuen og Smørum Parkvej (11,7 mio. kr.)Etablering af stitunnel under Viborgvej ved Hammel, Anbækvej (4,6 mio. kr.)
Parterne er enige om at drøfte profilen for udmøntningen af cykelpuljen 2010-2014 i foråret 2010.
Pulje til støjbekæmpelseParterne ønsker med puljen at nedbringe trafikstøjen langs de overordnede veje og jernbaner gennem bl.a.opsætning af støjskærme, etablering af støjvolde og støjisolering af boliger langs statsveje og gennemskinneslibning for at nedbringe støj fra togene.Parterne er enige om, at følgende projekter finansieres af puljen til støjbekæmpelse i 2010:•••••Støjbekæmpelse på Helsingørmotorvejen ved Emdrup Sø, Dyssegårdsvej og Hans Jensens Vej (26,9mio. kr.)Støjafskærmning på Vestmotorvejen ved Slagelse (12,1 mio. kr.)Støjafskærmning på Holbækmotorvejen ved Torkilstrup (12,1 mio. kr.)Støjafskærmning på Viborgvej ved Anbæk (7,6 mio. kr.)Støjpartnerskaber mellem Banedanmark og private boligejere langs sidebanerne (8,8 mio. kr.)
12
Udmøntes bevillingsmæssigt i 2009.Udmøntes bevillingsmæssigt i 2010.
4
Pulje til bedre trafiksikkerhedParterne ønsker at intensivere indsatsen for at begrænse antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken. Derskal sættes ind over en bred front. Indsatsen kan vedrøre såvel konkrete forbedringer af trafikanlæggene somkampagneindsatser og udvikling af nye metoder.Parterne er enige om, at følgende projekter finansieres af puljen for bedre trafiksikkerhed i 2010:••Pilotprojekt om brug af sensorteknologi til overvågning af baneoverkørsler og dæmninger omkringbanestrækninger (5,5 mio. kr.)Simulator til lokomotivføreruddannelsen med henblik på at lokomotivførere på efteruddannelsetrænes i sikkerhedskritiske, uregelmæssige driftssituationer (12,5 mio. kr.). Tilsagnet om indkøb af ensimulator er betinget af, at der sker en omlægning af den eksisterende praktik- og efteruddannelse,hvilket skal forhandles med arbejdsmarkedets parterUdvidelse af projekt om udvidet ulykkesstatistik til at omfatte indsamling af data fra dødsulykker påkommunevejene. Dermed vil der blive indsamlet data fra alle dødsulykker på hele vejnettet (15,9 mio.kr.)Videreførelse af bekæmpelse af grå strækninger på statslige landevejsstrækninger via rabatsaneringer,anlæg af rumleriller og forbedret belysning (20 mio. kr.)Videreførelse af bekæmpelse af grå strækninger på statslige landevejsstrækninger via etablering afsikkerhedszoner og sideudvidelser (20 mio. kr.)Trafiksikkerhedskampagner - kampagner rettet til motorcyklister og mod uopmærksomhed i trafikken(10 mio. kr.)
••••
Pulje til nye teknologiske muligheder (ITS)Parterne ønsker at fremme teknologiske initiativer, der først og fremmest kan forbedre mobiliteten samtreducere trængslen og dermed også bidrage til en mere miljøvenlig kørsel og mere sikker trafik på de mesttrafikerede veje. ITS skal endvidere bidrage til at styrke sammenhængen mellem den kollektive trafik ogvejtrafikken.Den hurtige udvikling i teknologi og muligheder gør, at det i mange tilfælde kan være vanskeligt at finde demest optimale løsninger, der giver mest effekt for de investerede midler. Samtidig er ITS-området præget afmange private og offentlige aktører, hvilket stiller store krav til det løbende samarbejde på området.Parterne er på den baggrund enige om at oprette et ITS udviklingsforum som et offentligt-privat samarbejde,der skal målrette og styrke aktiviteterne på ITS-området.ITS-udviklingsforummet har to hovedopgaver:••Rådgive om den tekniske ITS-løsning på de udfordringer, som det politisk besluttes at håndtere indenfor de ressourcemæssige rammer, der er afsat til formålet.Foretage evalueringer af udviklingsperspektiverne i igangsatte projekter med henblik på at indsamleerfaringer og opnå en bedre viden på området til gavn for fremtidige investeringer.
Udviklingsforummet skal bidrage til at formulere grundlaget for en sammenhængende strategi for ITS iDanmark, der blandt andet sikrer udnyttelse af synergier og effektiv drift. Udviklingsforummet vil trække påkonkrete erfaringer fra udlandet.Resultaterne af udviklingsforummets arbejde vil indgå i den rullende planlægning, første gang i 2010.Projektet fortsætter indtil 2014.
5
Medlemmerne af ITS udviklingsforum sammensættes af DTU Transport, Aalborg Universitetscenter,Vejdirektoratet, Færdselsstyrelsen, Trafikstyrelsen, ITS Danmark, Dansk Industri, Dansk Erhverv og FDM.Vejdirektoratet varetager formandskabet og sekretariatsbetjeningen for udviklingsforummet.Parterne er enige om, at der afsættes 5 mio. kr. til ITS udviklingsforum til forsknings- og analyseopgaver påITS-området.Parterne er endvidere enige om, at følgende projekter finansieres af puljen for nye teknologiske muligheder i2010. De 30 mio. kr. til udvidelse af ITS-systemerne på Helsingørmotorvejen udmøntes fra puljen for 2011:•••••ITS-udviklingsforum (5 mio. kr.)1. etape af trafikstyring på Amagermotorvejen (62,8 mio. kr.)Kørsel i nødspor på Hillerødmotorvejen, Værløse - Skovbrynet (21 mio. kr.)Forprojekt vedrørende GPS-indsamling af realtids trafikinformation (3 mio. kr.)Udvidelse af ITS-systemerne på Helsingørmotorvejen (30 mio. kr.)
Pulje til bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalseParterne ønsker at fremme initiativer, der kan forbedre fremkommeligheden på de centrale bane- ogvejforbindelser til den overordnede infrastruktur og bidrage til et mere trafikalt sammenhængende Danmark.Parterne er enige om, at følgende projekter finansieres af puljen for bedre kapacitet og bekæmpelse afflaskehalse i 2010:••••Optimering af automatisk togkontrolsystem (HKT) på S-banen(10,4 mio. kr.)
ATC linieledere på fjernbanen (3,5 mio. kr.)Opgradering af kørestrømsforsyningpå kystbanen(19,9 mio. kr.)Parterne afsatte i aftalen om ”En grøn transportpolitik” af 29. januar 2009 15 mio. kr. til bedre adgangtil Rønne Havn. Parterne har noteret sig, at Bornholm Kommune har fremsendt et nyt, større og merelangtidssikret kommunalt projekt vedrørende en omfartsvej omkring Rønne, der vil forbindestatsvejen fra Aakirkeby og Nexø med de nordlige kommunale adgangsveje til Rønne havn. Parterneer enige om at afsætte et statsligt bidrag på yderligere 20 mio. kr. til en omfartsvej omkring Rønne.Parterne er enige om at reservere et rammebeløb på 10 mio. kr. til forbedring af vejnettet mv. som ledi Ringkøbing-Skjern Kommunes projekt "Søvejen mod vest. Parterne tilkendegiver, at der ikke kanydes støtte af Infrastrukturfonden til havneanlæg.
•
Herudover er parterne enige om, at den styrkede indsats på rastepladsområdet som blev igangsat med aftalenom en grøn transport politik, skal foresættes.Rastepladser langs motorveje – flere p-pladser til lastbiler (50 mio. kr.)Det har betydning for både godstransporten og for de almindelige bilister, at chaufførerne har godemuligheder for at spise og hvile sig på de længere ture – af hensyn til både arbejdsmiljøet og sikkerheden påvejene. Ved at skabe større kapacitet på rastepladserne opnås bedre fremkommelighed og øget trafiksikkerhedtil gavn for både lastbilchauffører og almindelige bilister.6
Med aftalen om ”En grøn transportpolitik” af 29. januar 2009 afsatte parterne 20 mio. kr. til forbedringer afrastepladser og sideanlæg. Konkret drejer det sig om at øge antallet af parkeringspladser ved Blankhøj vedÅrhus, Ejer Baunehøj Øst ved Skanderborg og Ustrup Øst ved Haderslev.Parterne har noteret sig, at Transportministeriet i marts 2009 som led i en samlet godsstrategi fremlagde enudbygningsplan for rastepladser og sideanlæg.Parterne er enige om at igangsætte yderligere initiativer på baggrund af udbygningsplanen. Parterne læggervægt på, at indsatsen er omkostningseffektiv, og at der opnås størst mulig effekt af midlerne. Ud fra dissekriterier finansieres følgende rastepladsprojekter:oI Øst- og Sønderjylland gennemføres en forøgelse af kapaciteten for lastbiler på rastepladserneUstrup Vest og Hylkedal Vest, der begge er beliggende på Sønderjyske Motorvej samtkapaciteten for lastbiler på rastepladsen Pedersminde, der er beliggende på Østjyske Motorvej.På E20 mellem Køge Bugt og Ringsted anlægges en ny bemandet rasteplads ved Kongsted, såden kommer til at ligge med ensartet afstand til henholdsvis Tuelsø-anlægget i vest ogKarlslunde-anlægget i øst.
o
Parterne er enige om, at der fra Puljen til bedre kapacitet og bekæmpelse af flaskehalse i 2010 udmøntes 12mio. kr. til rastepladser. Parterne er endvidere enige om, at der reserveres midler fra puljen til at gennemførede to projekter, således at der fra puljen udmøntes 14 mio.kr. i 2011, og derefter 12 mio. kr. pr. år i 2012 og2013.
Pulje til fremme af godstrafik på jernbaneParterne ønsker at fremme miljøvenlig godstransport og styrke samspillet mellem jernbane og havne iDanmark.Parterne er, jf. Aftalen om en moderne jernbane af 22. oktober 2009, enige om at følgende projekterfinansieres i 2010:•••En ramme på op til 66 mio. kr. til kapacitetsudvidelse på kombiterminalerne i Høje Taastrup ogTaulov. Det er en forudsætning, at driften af terminalerne udbydes fra år 2020.Der reserveres 100 mio. kr. til et statsligt bidrag til en ny sporforbindelse til Esbjerg Havn.Der reserveres 15 mio. kr til et statsligt bidrag til en ny sporforbindelse til Nyborg Havn.
Med aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 reserverede parterne 10 mio. kr. til en analyse afmulighederne for at etablere en ny kombiterminal i Køge. Parterne er enige om i første omgang at kortlæggebehovet for en terminal med udgangspunkt i en markedsundersøgelse. På baggrund af resultatet afmarkedsundersøgelsen tages der stilling til behovet for yderligere undersøgelser.
Pulje til bedre fremkommelighed for busserFremkommelighedspuljenstøtter projekter med initiativer og innovative tiltag, der kan gøre kollektivbustrafik mere konkurrencedygtig og attraktiv, ved enten at øge bussernes fremkommelighed eller at forbedresammenhængen og lette passagerernes skift mellem transportmidler, herunder på terminaler.Den samlede pulje for 1. ansøgningsrunde beløber sig til 100 mio. kr. Til ansøgningsrunden er modtaget 20ansøgninger og ansøgt om et samlet beløb på 81,9 mio. kr.7
Parterne har noteret sig at følgende projekter støttes:•••••••••••••••••••Planlægning og gennemførelse af en samlet ombygning af banegårdspladsen i Vordingborg (3,9 mio.kr.)Kortlægning af fremkommelighedsproblemerne i Aalborg (0,2 mio. kr.)Udarbejdelsen af en helhedsplan for banegårdspladsen i Herning (0,5 mio. kr.)Udvikling af terminal- og superstoppestedskoncept til X-busnettet i Nordjylland(0,6 mio. kr.)Udbredelse af NT Live i Region Nordjylland (2,4 mio. kr.)Promovering af den kollektive trafik på Mors (2,5 mio. kr.)Bedre busfremkommelighed i Gladsaxe (o,4 mio. kr.)Busprioritering på Randersvej mellem Stjernepladsen – Ringvejskrydset i Århus (27,9 mio. kr.)Busprioritering på Randersvej mellem Ringvejskrydset - Nehrus Allé i Århus (4,2 mio. kr.)Busprioritering gennem signalanlæg (ITS) i Århus (0,1 mio. kr.)Busprioritering i krydset Hasle Ringvej/Halmstadsgade i Århus (3,6. mio. kr.)Busprioritering i krydset Oluf Palmes Allé/Brendstrupgårdsvej (3,1 mio. kr.)Hurtigere A-busser ved hjælp af GPS-styrede signalanlæg og gode stoppestedsforhold i København(5,2 mio. kr.)Bedre busfremkommeligheden på Sydvest-radialen i Odense (0,5 mio. kr.)Bedre busfremkommelighed i krydset Gefionsvej/Kronborg Ladegårds Vej ogKlostermosevej/Gurrevej i Helsingør (0,9 mio. kr.)Ny busterminal ved Prøvestenscentret i Helsingør (3,9 mio. kr.)Etablering af A-bybuslinje i Ringsted by (2 mio. kr.)Omprofilering af forpladsarealet ved Sorø Station (1,2 mio. kr.)Ny kollektiv trafikterminal i Svendborg (10,5 mio. kr.)
Det samlede tilsagnsbeløb er på 73,5 mio. kr.Der er herefter 926,5 mio. kr. tilbage i Fremkommelighedspuljen.Parterne er enige om, at projekter der modtager tilskud fra puljen skal være innovative og nyskabende. Parterne erderfor enige om, at tildelingskriterierne fremadrettet præciseres således, at der også lægges vægt på, at tilskud ydestil innovative og nyskabende projekter.
Pulje til øget antal af buspassagererPassagerpuljen er rettet mod projekter, der giver en generel forbedring af tilbuddet til buspassagerer ogderigennem tiltrækker flere passagerer til bustrafikken, herunder forsøg som kan afdække nye idéer.Intentionen med puljen er dermed at yde tilskud til udviklingen af nye ordninger og serviceydelser, somefterfølgende i driftssituationen finansieres af bussektoren.Den samlede pulje for 1. ansøgningsrunde er på 50 mio. kr. Til ansøgningsrunden er modtaget 18 ansøgningerog ansøgt om et samlet beløb på 50,2 mio. kr.Parterne har noteret sig, at følgende projekter støttes i 1. ansøgningsrunde:•••••••Udarbejdelse af en plan for etablering af en pendlerbusrute mellem Silkeborg og Århus Nord (0,4 mio.kr.)Forbedring af stoppestedsforhold i Aalborg (0,7 mio. kr.)Ekspresbusser med incitament i Aalborg-området (1,2 mio. kr.)Mobil Billet Nordjylland (0,7 mio. kr.)Indførelse af incitamentsaftaler i Region Nordjylland (2 mio. kr.)Promovering af den kollektive trafik på Mors (0,4 mio. kr.)Etablering af ventefaciliteter på Banegårdspladsen i Næstved (1,1 mio. kr.)8
•••••
Count down på stoppesteder i Movias område (6,6 mio. kr.)Kundeinformation på "centre" med dynamiske informationstavler i Movias område (2,9 mio. kr.)Information ved stoppesteder og bedre stoppesteder generelt i Movias område (3,8 mio. kr.)Undersøgelse af løsninger, der effektivt kan afhjælpe en række udfordringer for trafikken ogpendlingsstrømmene i Nordvestkorridoren i Holbæk (0,8 mio. kr.)Ny kollektiv trafikterminal i Svendborg (2,4 mio. kr.)
Det samlede tilsagnsbeløb er på 22,8 mio. kr.Der er herefter 277 mio. kr. tilbage i Passagerpuljen.Parterne er enige om, at projekter der modtager tilskud fra puljen skal være innovative og nyskabende. Parterne erderfor enige om, at tildelingskriterierne fremadrettet præciseres således, at der også lægges vægt på, at tilskud ydestil innovative og nyskabende projekter.
Pulje til bedre adgang til den kollektive transportParterne ønsker at flytte flere pendlere fra bilerne og over i togene. Dette gøres ved at sikre en god og pålideligtogdrift og ved at sikre gode parkeringsforhold til pendlerne ved stationerne.Parterne ønsker at skabe flere parkeringspladser ved stationerne, herunder Parkér & Rejs-anlæg samt genereltbedre adgang til stationerne. Parterne har noteret sig, at der på baggrund af aftale om ”En grøntransportpolitik” er indgået aftale med DSB om, at DSB i perioden 2009-2020 sikrer bedre adgang tilstationerne inden for rammen af 1 mia. kr.Parterne ønsker desuden at styrke cyklisters muligheder for at benytte den kollektive transport ved at sikreflere cykelparkeringsmuligheder ved stationerne.Parterne har noteret sig, at der i perioden 2009-2011 udmøntes 171 mio. kr. til etablering af bilparkering oganlæg af cykelparkering på udvalgte stationer:------Realisering af bilparkering i 2009/2010 (10,6 mio. kr.)Realisering af cykelparkering i 2009/2010 (7 mio. kr.)Planlagt realisering af bilparkering i 2010 (8,1 mio. kr.)Planlagt realisering af cykelparkering i 2010 (76,8 mio. kr.)Planlagt realisering af bilparkering i 2011 (27,8 mio. kr.)Planlagt realisering af cykelparkering i 2011 (40,6 mio.kr.)
Parterne noterer sig at der i forbindelse med planlægning og etablering af parkeringsprojekterne indgårhensyn til en god tilgængelighed herunder for bevægelseshæmmede og handicappede.For parkeringspladserne i Roskilde noterer parterne sig, at faciliteterne her er aktuelle for både udvidelse afcykel- og bilparkering. DSB er i dialog med Roskilde Kommune om en eventuel gennemførelse af projekt”Røde Port”, som har stor betydning for p-pladsernes udformning og placering.For så vidt angår Ringsted noterer parterne sig, at DSB har indledt dialog med Ringsted Kommune om ensamlet plan med henblik på afklaring af mulighederne for parkeringshus eller anden udformning afparkeringsanlæggene.
9
Parterne finder, at der i Roskilde og Ringsted er behov for udbygning af parkeringsfaciliteterne og har noteretsig, at de to projekter forventes igangsat i 2011.Parterne noterer sig desuden at der ved udarbejdelsen af fremtidige planer for udmøntning af puljen vil indgåen vurdering af behovet for parkeringspladser ved nye stationer herunder som følge af kapacitetsudvidelser afbanenettet, eksempelvis Køge Nord.
Pulje til stationsmoderniseringerMed aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 blev det besluttet at afsættes 200 mio. kr. tilstationsmoderniseringer, bl.a. Enghave station som samfinansieres af Carlsberg, Nordhavn station m.v.Parterne har noteret sig at Transportministeriet og Carlsberg Ejendomme A/S er blevet enige om en flytningog modernisering af Enghave station, hvor Carlsberg Ejendomme A/S er bygherre og bærer projektrisikoen.Projektet skal sikre en attraktiv adgang til Enghave station og stationens opland ligesom det skal sikre ensammenhængende plan for stationsområdets samlede trafikløsning gennem en tæt kobling til bl.a. cykel- ogbusruter i området.Parterne er enige om at afsætte 90 mio. kr. til flytning og modernisering af Enghave Station.Parterne har noteret sig at der er indledt dialog mellem de relevante parter om en stationsmodernisering afNordhavn station med henblik på en afklaring af projektets udformning og evt. statsligt bidrag hertil.Parterne har desuden noteret sig, at det i forbindelse med de strategiske analyser af udbygningsmulighedernei Østjylland og i hovedstadsområdet undersøges, hvordan banetrafikken skal tilrettelægges, herundereventuelt behov for nye stationer i de to regioner. De strategiske analyser skal afsluttes i 2013. Parternenoterer sig samtidig, at der er andre dele af landet hvor der kan være behov for og lokale ønsker omstationsmoderniseringer eller nye stationer.
Pulje til nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægningParterne ønsker med puljen at tilvejebringe de beslutningsgrundlag, der vil være centrale for at imødekommefremtidige trafikale udfordringer. Det gælder såvel konkrete forundersøgelser og VVM-redegørelser somstrategiske analyser med henblik på at kortlægge fremtidens trafikale udfordringer og løsningsmuligheder.Parterne er enige om, at følgende projekter finansieres af puljen til nye beslutningsgrundlag og strategiskplanlægning:•Parterne er enige om at afsætte 6 mio. kr. til igangsættelse af en forundersøgelse af perspektiverne i enstyrkelse af rute 9. Det ønskes undersøgt hvilke perspektiver der kan være for rute 9 som en alternativforbindelse til Femern Bælt-forbindelsen fra Fyn og Jylland. Forundersøgelsen skal være færdig i2011.Parterne er enige om at afsættes 8 mio. kr. til udarbejdelse af beslutningsgrundlag, herunder VVM-undersøgelser for projekterne til Esbjerg Havn og Nyborg Havn. Beslutningsgrundlagene er færdige i2012.Parterne er enige om, at afsætte 3 mio. kr. til gennemførelse af en undersøgelse, der skal afdækkebehovet og mulighederne for indførelse af højere tilladt totalvægt og akseltryk for lastbiler, herundereffekterne for såvel transporterhvervet som for miljøet samt spørgsmålet om det relevante vejnet og deøkonomiske konsekvenser. Undersøgelsen skal være færdig i efteråret 2010.10
•
•
•
••
Der reserveres 20 mio. kr. til en evt. VVM-undersøgelse af en forlængelse af motorvejen Vejle-Herningpå strækningen fra Herning til Holstebro (Rute 18) i årene 2011-2012, idet der tages stilling hertil i2010 når resultatet af den iværksatte forundersøgelse foreligger.Parterne er enige om at afsætte 2 mio. kr. til en forundersøgelse af en opgradering af strækningenNæstved – Rønnede (Rute 54).Parterne er enige om at fremrykke forundersøgelsen af Grenå Omfartsvej, således at den er færdig vedårsskiftet 2010/2011.
Pulje til medfinansiering af færgeinvesteringer i kommuner med småøer og ø-kommunerMed aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 blev det besluttet at der i 2009 afsættes en pulje på200 mio. kr. med henblik på at medfinansiere kommunernes færgeinvesteringer.Parterne noterer sig at følgende projekter støttes:--------Kalundborg (Nekselø)Slagelse (Agersø)Faaborg-Midtfyn (Avernakø/Lyø)Langeland (Strynø)Struer (Venø)Hedensted (Hjarnø)Skive (Fur)Ærø (Ærø-Als)(19,7 mio. kr.)(40,1 mio. kr.)(38,9 mio. kr.)(36 mio. kr.)(34,4 mio. kr.)(10 mio. kr.)(17 mio. kr.)(14 mio. kr.)
Parterne noterer sig endvidere, at der anvendes 1 mio. kr. til finansiering af en undersøgelse af behovet for en nyfærge til Læsø samt de økonomiske og transportmæssige konsekvenser ved en rationalisering og forøgelse afkapaciteten på ruten Læsø-Frederikshavn.
JernbaneoverskæringerMed aftale om ”En grøn transportpolitik” af 29. januar 2009 blev parterne enige om at forlænge deneksisterende pulje vedrørende jernbaneoverskæringer fra 2014 til 2020 og afsætte 36 mio. kr. pr. år tilindsatsen med at nedlægge og sikre jernbaneoverskæringer på Banedanmarks net.Parterne er enige om, at sikkerheden omkring overskæringerne skal prioriteres højt, og derfor fremrykkes 72mio. kr. fra perioden 2019-2020 til perioden 2014-2018, således at alle overskæringer på Banedanmarks net ial væsentlighed vil være nedlagt eller sikret med udgangen af 2018.Herudover vil der i forbindelse med planlagte jernbaneprojekter på hovedbanen ske nedlæggelse af en rækkejernbaneoverskæringer. Det drejer sig om:••••Etablering af dobbeltspor Lejre – VipperødEtablering af dobbeltspor i SønderjyllandOpgradering af Sydbanen i forbindelse med etablering af landanlæg til Femern-forbindelsenOpgradering af strækningen Hobro – Aalborg
Parterne er enige om fra puljen til bedre trafiksikkerhed at afsætte 5, 5 mio. kr. til et pilotprojekt om brug afsensorteknologi. Indtil alle jernbaneoverskæringer er nedlagt eller sikret, kan øget brug af sensorteknologireducere risikoen for uheld og forbedre sikkerheden.11
Endvidere har parterne noteret sig, at der i 2005 blev afsat 30 mio. kr. om året i 2006-2009 til Vejdirektoratettil modernisering af privatbanernes sikrede jernbaneoverskæringer.
12