Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 51
Offentligt
NOTATDEPARTEMENTETDatoDok.idJ. nr.19. oktober 2009121-35
Referat af rådsmødet (TTE) d. 9. oktober 2009 i Luxembourg
Internationalt Kontor
Dagsordenpunkt 3: Meddelelse om en bæredygtig fremtid fortransport: Mod et integreret, teknologiorienteret og brugervenligtsystemKommissionens meddelelse om fremtidens transport skal fremme en debat omudviklingen af den fælles transportpolitik i det kommende årti. Resultatet afdebatten vil indgå i Kommissionens overvejelser vedr. udarbejdelsen af en nyHvidbog om EU's transportpolitik frem til 2020, som efter planen vil blivefremlagt i 2010.Meddelelsen var på dagsordenen i form af en politisk drøftelse og der var enfuld bordrunde, hvor landene fremførte deres syn på indholdet af meddelelsen.Flere lande gav her udtryk for, at man i højere grad bør forholde sig til konse-kvenserne af den finansielle krises indvirkning på transportområdet, at der børvære et stærkt fokus på miljø- og klimaproblematikker, og endelig at der er be-hov for en ambitiøs og fokuseret hvidbog, der gerne skal resultere i mange kon-krete initiativer til gavn for transportsektoren.Danmark fremhævede i lighed med andre lande behov for at reducere CO2-udledning fra transportsektoren, vigtigheden af at prioritere den teknologiskeudvikling samt at skabe fælles standarder til fx elbiler.Dagsordenpunkt 4: Transportaftale med VestbalkanForslaget blev vedtaget med kvalificeret flertal og Kommissionen fik dermedmandat til at indlede forhandlinger med en række lande på Vestbalkan om entransportaftale på vejområdet.Dagsordenpunkt 7: Lufttransportaftale mellem USA, EU, Island ogNorgeForslaget blev godkendt uden debat.Dagsordenpunkt 8: Bemyndigelse af Kommissionen til at føre for-handlinger om en bilateral aftale mellem EU og Brasilien om luft-fartssikkerhed og miljøgodkendelserForslaget blev vedtaget uden debat.Dagsordenpunkt 9: Bemyndigelse af Kommissionen til at indledeforhandlinger om en samarbejdsaftale om forskning og udviklingmed de amerikanske luftfartsmyndigheder
Forslaget blev vedtaget. Et medlemsland lagde vægt på, at det er vigtigt, at der iforhandlingerne er reciprocitet og at EU's industrielle interesser sikres, samt atRådet løbende holdes orienteret om resultatet af forhandlingerne.
Side 2/2