Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 491
Offentligt
895333_0001.png
895333_0002.png
895333_0003.png
895333_0004.png
895333_0005.png
895333_0006.png
895333_0007.png
895333_0008.png
895333_0009.png
895333_0010.png
895333_0011.png
895333_0012.png
895333_0013.png
Forslagtil
Lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer(bortfald af tilladelser og offentliggørelse af tilsynsresultater)
§lI lov nr. 473 af 9. juni 2004 om godkendelse og syn af køretøjer foretages følgende ændringer:1. §7affattes således:§ 7. En tilladelse til at foretage syn eller omsyn bortfalder, hvis:1) tilladelsesindehaveren kommer under konkursbehandling eller likvidation, eller2) den tekniske ansvarlige persons tilknytning til tilladelsesindehaveren ophører.2.§ 8, stk. 1,ophæves og i stedet indsættes:”§8.Trafikstyrelsen kan tilbagekalde en tilladelse til at foretage syn eller omsyn, hvis:1) Indehaveren af tilladelsen groft eller gentagne gange har overtrådt vilkårene i tilladelsen.2) Virksomhedens ejer eller, hvis der er tale om en juridisk person, medlemmer af bestyrelsen ellerdirektionen, den teknisk ansvarlige person eller den juridiske person får konstateret gæld til detoffentlige på 100.000 kr. eller derover.Stk. 2.Trafikstyrelsens afgørelse skal indeholde oplysning om adgangen til at anmode omdomstolsprøvelse, jf. stk. 3, og om fristen herfor.Stk. 2 og stk. 3 bliver herefter til stk. 3 og stk. 4.3.Efter§ 10indsættes:”§10 a.Transportministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse med navns nævnelse af resultatersamt art og omfang af sanktioner på grundlag af tilsyn, som gennemføres over for syns- ogomsynsvirksomheder. Ministeren kan herunder fastsætte regler om, at klage ikke har opsættendevirkning.Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler om formen for og omfanget af offentliggørelsen, herunder atoffentliggørelsen skal ske i elektronisk form i et informationssystem vedrørende tilsynsresultater.
1
Stk. 3.Ministeren kan fastsætte regler om videregivelse af såvel enkeltstående oplysninger sommasseoplysninger fra informationssystemet til en ubestemt kreds af modtagere.”4.Overalt i loven ændres ”Færdselsstyrelsen” til ”Trafikstyrelsen” og ”Færdselsstyrelsens” til”Trafikstyrelsens”.§2Loven træder i kraft den 1. april 2011.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Lovforslagets formål og baggrund.2. Gældende ret.3. Lovforslagets indhold.4. Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner.5. Administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.7. Administrative konsekvenser for borgerne.8. Miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-retten.10. Høring11. Samlet vurdering af lovforslaget.1. Lovforslagets formål og baggrundLovforslaget vedrører to forhold i relation til udførelsen af tilsyn med syn af køretøjer. Det førsteforhold relaterer sig til tilbagekaldelse af en tilladelse til at foretage syn eller omsyn ved gæld til detoffentlige hos bl.a. virksomhedens ejer, og det andet forhold relaterer sig til offentliggørelse aftilsynsresultater med syns- og omsynsvirksomhederne.Synsområdet har indtil 15. april 2010 været administreret af Færdselsstyrelsen. Færdselsstyrelsen ogTrafikstyrelsen blev den 15. april 2010 sammenlagt til en fælles styrelse. Den nye styrelse kaldesTrafikstyrelsen.Forslaget gør det for det første muligt, at der ved konstateret gæld til det offentlige på over 100.000kr. hos en virksomhedsejer, eller medlemmer af bestyrelsen eller direktionen, den teknisk ansvarligeeller hos virksomheden ikke automatisk sker bortfald af tilladelsen til at foretage syn eller omsyn. Derskabes ved lovforslaget mulighed for, at Trafikstyrelsen efter en konkret vurdering kan træffe afgørelseom tilbagekaldelse af tilladelsen ved en konstateret gæld til det offentlige på over 100.000 kr. Derskabes herved overensstemmelse med reglerne i lov om buskørsel og lov om godskørsel, hvoreftertilladelse til buskørsel eller godskørsel kan tilbagekaldes, hvis indehaveren har betydelig gæld til detoffentlige, hvorved forstås beløb i størrelsesordenen 100.000 kr. og derover.Formålet med lovforslaget er for det andet at øge gennemsigtigheden af kvaliteten afbilsynsmarkedet. Dette vil ske ved at give transportministeren hjemmel til at kunne fastsætte regler omoffentliggørelse af Trafikstyrelsens tilsynsresultater med syns- om omsynsvirksomheder. Lovforslagetgiver endvidere ministeren hjemmel til at fastsætte regler om, hvorledes en sådan offentliggørelse kan
3
ske. Dette kan eksempelvis ske ved et elektronisk informationssystem på Trafikstyrelsens hjemmeside.Alle skal have adgang til informationssystemet, og ministeren kan videregive både enkeltoplysninger ogmasseoplysninger til en ubestemt kreds af modtagere.Transportministeren kan endvidere fastsætte regler om omfanget af offentliggørelsen, herunderoffentliggørelse af resultater af tidligere tilsyn inden for en vis periode for en syns- elleromsynsvirksomhed eller et antal af virksomhedens seneste resultater, f.eks. synsvirksomhedens 5seneste tilsynsresultater. Resultater af alle tilsyn inden for en vis periode eller af et vist antal tilsyn hosalle synssteder i Danmark offentliggøres.Det er både informationer om tilsynsresultaterne samt arten og omfang af sanktioner i tilfælde af eteller flere dårlige tilsynsresultater, der påtænkes lagt på Trafikstyrelsens hjemmeside. Dette vil givekunden et bedre grundlag for at vurdere typen af overtrædelser, deres omfang og sanktionerne herfor.Sanktioner er endvidere særligt interessante for virksomhedens forretningsforbindelser og potentiellemedarbejdere.Der skabes ved lovforslaget mulighed for, at indehavere af køretøjer, der skal til syn eller omsyn,kan se hvilke resultater, de pågældende syns- eller omsynsvirksomheder tidligere har modtaget vedTrafikstyrelsens tilsyn. Herved opnås øget gennemsigtighed på synsmarkedet for kunder ogforretningsforbindelser, hvilket kan virke som incitament for synsvirksomhederne til at sikre og forhøjekvaliteten af bilsynet samt give virksomhederne en mulighed for at benytte dette i sin markedsføring.2. Gældende ret2.1. Bortfald af tilladelserDet følger af synsloven, at en tilladelse til at foretage syn eller omsyn bortfalder, hvisvirksomhedens ejer eller, hvis der er tale om en juridisk person, medlemmer af bestyrelsen ellerdirektionen eller den teknisk ansvarlige person får konstateret gæld til det offentlige på 100.000 kr. ellerderover. En tilladelse bortfalder imidlertid ikke, hvis den juridiske person skylder 100.000 kr. ellerderover til det offentlige. Trafikstyrelsen skal således fratage en tilladelse til at foretage syn eller omsyn,så snart det med sikkerhed er konstateret, at der foreligger en gæld på 100.000 kr. eller derover til detoffentlige. Loven giver i sin nuværende form således ikke mulighed for en afdragsordning ellermulighed for at undtage fra kravet i tilfælde af konkrete omstændigheder, såsom akut sygdom ellerkortere forsinkelse af tilbagebetaling af gæld.2.2. Offentliggørelse af tilsynsresultaterTrafikstyrelsen fører tilsyn med syns- og omsynsvirksomheder. Tilsynet går bl.a. ud på, at styrelsensinspektører uanmeldt besøger de ca. 675 syns- og omsynssteder i Danmark. Der udføres mere end ca.2500 tilsynsbesøg årligt. Tilsynet indebærer en kontrol af, at syn eller omsynet udføres efter gældenderegler, og der kan endvidere udtages synede køretøjer til kontrolsyn. Der udtages årligt mere end 1.500køretøjer til kontrolsyn. Tilsynsbesøgene resulterer i ca. 73 % af tilfældene i tilfredsstillende resultater, i
4
ca. 9 % af tilfældene i mindre tilfredsstillende resultater og ca. 18 % i ikke tilfredsstillende resultater.Trafikstyrelsen har inden for de seneste to år i syv tilfælde tilbagekaldt tilladelsen.Det er ikke udelukket, at der inden for rammerne af gældende ret ville kunne etableres ordningermed systematisk offentliggørelse af kontrolresultater, afgørelser m.v. i ikke anonymiseret form udenlovhjemmel, såfremt de oplysninger, der skulle offentliggøres, alene vedrørte juridiske personer.Ordningerne ville i givet fald skulle udføres og administreres på en sådan måde, at de holdt sig indenfor gældende ret, herunder tavshedspligten efter straffelovens §§ 152-152 e og forvaltningslovens § 27.For så vidt angår fysiske personer, herunder enkeltmandsvirksomheder, fører reglerne ipersondataloven derimod til, at der kun kan ske en sådan offentliggørelse, hvis der er særlig lovhjemmelhertil.Den omstændighed, at offentliggørelse af oplysninger om overtrædelse af lovgivningen ialmindelighed må betragtes som indgribende for de fysiske eller juridiske personer, de vedrører, talerfor, at offentliggørelsesordninger etableres ved eller i henhold til lov – også selvom der måtte værehjemmel til ordningen inden for rammerne af gældende ret. Da der ved lovforslaget ikke offentliggørespersonnavne på hverken synsmedarbejderen, ejeren af synsvirksomheden, tilsynsinspektøren, ejeren afdet pågældende synede køretøj eller stelnummer på køretøjet, der kan lede til navn på ejeren afkøretøjet, rejser offentliggørelsesordningen som udgangspunkt ikke spørgsmål i forhold tilpersondataloven. I praksis kan der imidlertid i syns- eller omsynsvirksomhedens navn forekomme enangivelse af et personnavn, f.eks. ”Jens Jensen Bilsyn”. I det tilfælde, hvor der kun er en enkelt personansat i synsvirksomheden, og det er samme person, som nævnes i synsvirksomhedes navn, falder detteinden for persondatalovens anvendelsesområde.Persondataloven finder ifølge § 1, stk. 1, bl.a. anvendelse på såvel offentlige som på privatedataansvarliges behandling af personoplysninger, som helt eller delvis foretages ved hjælp af elektroniskdatabehandling. Ved personoplysninger forstås i persondatalovens forstand enhver form forinformation om en identificeret eller identificerbar fysisk person, jf. lovens § 3, nr. 1. Behandling af enpersonoplysning i persondataloven omfatter – foruden indsamling, registrering, opbevaring og brug –også videregivelse af en oplysning. En kvalificeret form for videregivelse af oplysninger foreligger, nåroplysningerne offentliggøres på internettet og derved videregives til den ubestemte kreds af personer,som siden måtte hente oplysninger på den pågældende hjemmeside.De krav, der i persondataloven stilles til behandlingen af personoplysninger, herunderoffentliggørelse af sådanne oplysninger, findes i persondatalovens kapitel 4 i §§ 5-14. Det følger afpersondatalovens § 5, at enhver behandling af oplysninger efter persondataloven skal være ioverensstemmelse med god databehandlingsskik, hvorved i praksis navnlig forstås, at behandlingen skalvære rimelig og lovlig. Det er endvidere fastsat, at indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligangivne og saglige formål, og at senere behandling, f.eks. en offentliggørelse af oplysningerne, somudgangspunkt ikke må være uforenelige med disse formål. Det kræves desuden, at oplysninger, sombehandles, skal være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelseaf de formål, hvortil oplysningerne indsamles og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles.Desuden skal behandlingen tilrettelægges således, at der foretages fornøden ajourføring af oplysninger
5
af oplysningerne, og der skal foretages den fornødne kontrol for at sikre, at der ikke behandles urigtigeeller vildledende oplysninger. Endelig må de indsamlede omlysninger ikke opbevares på en måde, dergiver mulighed for at identificere den registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt afhensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles.Justitsministeriets betænkning nr. 1516 af 8. juni 2010 om offentlige myndigheders offentliggørelseaf kontrolresultater, afgørelser mv. indeholder en udførlig redegørelse for behandling af sådanne oplys-ninger. Det følger bl.a. heraf, at der i henhold til persondatalovens § 43 skal indhentes en udtalelse fraDatatilsynet, og ikke blot en anmeldelse, bl.a. når behandlingen af oplysninger, som foretages af ellerfor den offentlige forvaltning, udelukkende finder anvendelse med henblik på at føre etretsinformationssystem, jf. § 9.Persondatalovens § 9 gælder for retsinformationssystemer, som i almindelighed har til formål atinformere offentligheden om retspraksis eller administrativ praksis, og bestemmelsen omfatter enmyndigheds offentliggørelse på myndighedens hjemmeside. De vil imidlertid med lovforslaget ikkevære tale om offentliggørelse af et retsinformationssystem, da der udelukkende sker offentliggørelse afkontrolresultater og eventuelle sanktioner og ikke af retspraksis eller administrativ praksis på området.I henhold til § 44, stk. 3 i persondataloven er behandlinger, hvis eneste forhold er at føre et register,der i henhold til lov eller regler udstedt i medfør af lov er beregnet til at informere offentligheden, ogsom er tilgængeligt for offentligheden, undtaget fra bestemmelsen i § 43 om anmeldelse til Datatilsynet.Der vil på denne baggrund ikke skulle ske en anmeldelse til Datatilsynet af det elektroniskeinformationssystem om tilsynsresultaterne på Trafikstyrelsens hjemmeside.3. Lovforslagets indhold3.1. Tilbagekaldelse af tilladelserForslaget indeholder en bestemmelse om, at der ved konstateret gæld på over 100.000 kr. til detoffentlige hos en virksomhedsejer, eller hvis der er tale om en juridisk person, hos medlemmer afbestyrelsen eller direktionen, den teknisk ansvarlige eller hos den juridiske person – d.v.s. virksomheden– ikke automatisk sker bortfald af tilladelsen til at foretage syn eller omsyn. Der skabes ved lovforslagetmulighed for, at Trafikstyrelsen ved en konkret afgørelse kan tage stilling til, om der er grundlag for attilbagekalde tilladelsen ved konstateret gæld over 100.000 kr. til det offentlige. Det vil endvidere væremuligt i praksis med en afdragsordning i relation til den konstaterede gæld. Der skabes hervedoverensstemmelse med reglerne i lov om buskørsel og lov om godskørsel i relation til gæld, hvoreftertilladelse til buskørsel eller godskørsel kan tilbagekaldes, hvis indehaveren har betydelig gæld til detoffentlige, hvorved forstås beløb i størrelsesordenen 100.000 kr. og derover.3.2. Offentliggørelse af tilsynsresultaterVed lovforslaget skaffes hjemmel til at kunne offentliggøre Trafikstyrelsens tilsynsresultater medsyns- om omsynsvirksomheder. Dette kan ske på Trafikstyrelsens hjemmeside. Der skabes mulighed
6
for, at indehavere af køretøjer og andre interessenter, hvilke resultater de pågældende syns- elleromsynsvirksomheder tidligere har modtaget ved Trafikstyrelsens tilsyn, og om der er tildeltvirksomheden sanktioner. Herved opnås øget gennemsigtighed på synsmarkedet for kunderne, hvilketkan virke som incitament for synsvirksomhederne til forhøjet kvalitet af bilsynet.En offentliggørelse af tilsynsresultater kan også virke som et incitament for synsvirksomhederne tilat udføre bilsyn af høj kvalitet i relation til et videre samarbejde med andre, f.eks. banker,forsikringsselskaber, leverandører, fremtidige medarbejdere etc. Der skabes endvidere mulighed for atse en udvikling i de pågældendes syns- og omsynsvirksomheders tilsynsresultater, da det vil være muligtat offentliggøre resultater af tidligere tilsyn inden for vis en periode for pågældende syns- elleromsynsvirksomhed eller virksomhedens f.eks. 5 seneste resultater. Der vil være tale om, at oplysningerfra alle tilsyn inden for en vis periode eller fra et vist antal tilsyn hos alle synssteder i Danmarkoffentliggøres. Det følger af Justitsministeriets ovennævnte betænkning om offentlige myndighedersoffentliggørelse af kontrolresultater og afgørelser, at hovedformålet med offentliggørelse afkontrolresultater som udgangspunkt er at give forbrugerne mulighed for på basis af aktuelle data attræffe et informeret valg. Man ændrer således fokus på offentliggørelse med karakter af ”offentliggabestok” til offentliggørelse af relevante oplysninger til forbrugerne, samt giver virksomhederneincitament til at overholde lovgivningen ved at give dem mulighed for at bruge kontrolresultaterne imarkedsføringen.En tilsynsrapport indeholder oplysninger om syns- eller omsynsvirksomheden, datoen for tilsynet,oplysning om den person, som har foretaget tilsynet, navn på medarbejderen i syns- elleromsynsvirksomheden, der har kvitteret for tilsynet, tilsynsresultat samt beskrivelse af fejl og mangler,der er konstateret under tilsynet. Det er ikke hensigten, at selve tilsynsrapporten skal offentliggøres.Formålet er alene at offentliggøre oplysninger om navn og adresse på synsvirksomheden ellersynsstedet, hvor det pågældende tilsyn fandt sted, dato for det pågældende tilsyn samt resultatet aftilsynet. Til forskel fra ”smiley-ordningen” på fødevareområdet er der med dette lovforslag ikke lagt optil, at tilsynsresultaterne ophænges synligt i virksomhedens forretningslokaler. Der er alene tale omoffentliggørelse af visse oplysninger om tilsynet eksempelvis på Trafikstyrelsens hjemmeside.Da der ikke offentliggøres personnavne på hverken synsmedarbejderen, ejeren afsynsvirksomheden, tilsynsinspektøren, ejeren af det pågældende synede køretøj eller stelnummer påkøretøjet, der kan lede til navn på ejeren af bilen, rejser offentliggørelsesordningen som udgangspunktikke spørgsmål i forhold til persondataloven. I praksis kan der imidlertid i syns- elleromsynsvirksomhedens navn forekomme en angivelse af et personnavn, f.eks. ”Jens Jensen Bilsyn”. Idet tilfælde, hvor der kun er en enkelt person ansat i synsvirksomheden, og det er samme person, somnævnes i synsvirksomhedes navn, falder dette inden for persondatalovens anvendelsesområde.Et tilsynsresultat kan bestå af følgende karakterer: A = ingen bemærkninger; B = anmærkninger; C:utilfredsstillende. I tilfælde af et utilfredsstillende resultat, afgøres sanktionen efter forholdets karaktersom C1:påbud, C2: anmodning om redegørelse, C3: agter advarsel. Herudover bliver en C-karakterkombineret med følgende kategorier af fejl: Ca: fejl i administrative rutiner eller ved teknisk udstyr; Cf:færdselssikkerhedsmæssige fejl; Cm: fejl af miljømæssig betydning; Co: obligatoriske kontrolpunkter
7
ikke gennemført og Cu: uberettigede krav mod fremstiller. En synsvirksomhed, som opnår andet endkaraktererne A og B ved Trafikstyrelsens tilsyn, vil blive sat under målrettet tilsyn, eller ved gentagneeller grovere forhold, som har medført en advarsel, under skærpet tilsyn.Hjemmesiden vil indeholde en kort beskrivelse af de forskellige karakterer. Ud fra hversynsvirksomhed kan der med en farve rød, gul og grøn angives, om der er tale om et tilsyn, hvorvirksomheden fik henholdsvis tilsynsresultatet grøn (karakter A), gul (karakter B) eller rød (karakter C) ien vis periode eller eksempelvis ved de seneste 5 tilsyn. Det vil endvidere fremgå, hvilke datoer depågældende tilsyn er foregået. Det skal være nemt og visuelt overskueligt for borgeren at se, hvilkeresultater en konkret syns- eller omsynsvirksomhed har modtaget ved et antal tilsyn.En offentliggørelse af tilsynsresultaterne kan foretages elektronisk på Trafikstyrelsens hjemmeside.Lovforslaget indebærer endvidere, at ministeren kan fastsætte regler om, at klage ikke haropsættende virkning. I relation til selve offentliggørelsen af et eller flere tilsynsresultater kan der iforbindelse med klage fastsættes regler om ikke opsættende virkning, men i relation til klage oversanktioner kan der ikke fastsættes regler om ikke opsættende virkning i relation til offentliggørelsen.Sanktioner offentliggøres således først, når sanktionen efter klagefristens udløb er endelig givet.Ministeren kan videregive såvel enkeltstående oplysninger som masseoplysninger frainformationssystemet til en ubekendt kreds af modtagere. Enhver har adgang til det elektroniskeinformationssystem og enhver har adgang til fra informationssystemet at få meddelt oplysninger, somenten har været offentliggjort eller som skal offentliggøres. Adgangen omfatter såvel enkeltståendeoplysninger som masseoplysninger.4. Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommunerDet vurderes, at forslaget ikke får administrative og økonomiske konsekvenser for stat, regioner ogkommuner. I forbindelse med liberaliseringen af bilsynsmarkedet i 2005 blev området gebyrfinansieret.Virksomhederne betaler således et gebyr til Trafikstyrelsen for hvert syn, der gennemføres. Gebyret erved bekendtgørelse fastsat til 22 kr. pr. syn. Det vurderes, at udgifterne til etablering og drift afhjemmesiden vil kunne dækkes af dette gebyr. Det vurderes endvidere, at udgiften til etablering afhjemmesiden vil udgøre ca. 275.000 kr. og medføre årlige driftsudgifter på ca. 100.000 kr. tilvedligeholdelse af systemet.5. Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har ikke været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet iErhvervsRegulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges etvirksomhedspanel, da forslaget ikke skønnes at medføre væsentlige administrative byrder elleradministrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vurderes at kunne medføre positive økonomiske konsekvenser for visse syns- ogomsynsvirksomheder, da der ikke automatisk sker bortfald af tilladelse ved konstateret gæld over100.000 kr. til det offentlige, samt da der vil være mulighed for en afdragsordning. Dette vil betyde, at
8
syns- og omsynsvirksomheder med forbigående økonomiske vanskeligheder kan fortsætte deres driftog dermed bidrage til at opretholde et marked med høj konkurrence. En offentliggørelse aftilsynsresultaterne vil endvidere kunne medføre positiv markedsføring for syns- ogomsynsvirksomhederne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget vurderes ikke at medføre miljømæssige konsekvenser.8. Erhvervsadministrative konsekvenserLovforslaget vurderes ikke at medføre erhvervsadministrative konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenDet vurderes, at lovforslaget ikke indeholder EU-retlige aspekter.10. HøringLovforslaget er sendt til høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.:Datatilsynet, Rigsrevisionen, Fagligt Fælles Forbud (3F), Autobranchens Udviklingscenter/EUCNord, Bilbranchen, Centralforeningen af Autoreperatører i Danmark, CEUS, CO II, DanmarksAutomobilforhandler Forening, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Erhverv, Danske Advokater,Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Transport og Logistik, Danske Bilimportører; DanskeBusvognmænd, Danske Synsvirksomheder, Den Dansk Akkrediterings- og Metrologifond (DANAK),Det norske Veritas, FDM, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Vognfabrikker, Foreningen afPolitimestre i Danmark, Foreningen af Vogninmportører i Danmark, HK/Stat, Københavns Politi,LO, Dansk Lokal Syn, Motorcykelbranchens Landsforbund; Rigspolitiet; Rådet for Sikker Trafik,Teknologisk Institut, TÜV Nord Danmark og Foreningen af Omsynsvirksomheder i Danmark.
11. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositivekonsekvenser/mindreudgifter(hvis ja, angiv omfang)IngenNegativekonsekvenser/merudgifter(hvis ja, angiv omfang)IngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser for Ingenstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forDer vil være positiveerhvervslivetkonsekvenser for erhvervslivetda der ikke sker automatiskbortfald af tilladelse ved
9
konstateret gæld over 100.000kr. til det offentlige. Enoffentliggørelse aftilsynsresultaterne kan medførepositiv markedsføring for syns-og omsynsvirksomhederneAdministrative konsekvenser for IngenIngenerhvervslivetAdministrative konsekvenser for IngenIngenborgerneMiljømæssige konsekvenserIngenIngenForholdet til EU-rettenDet vurderes, at forslaget ikke indeholder EU-retlige aspekter
Bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 og 2Det foreslås, at der ved konstateret gæld over 100.000 kr. til det offentlige hos en virksomhedsejer,eller hvis der er tale om en juridisk person, hos medlemmer af bestyrelsen eller direktionen, den tekniskansvarlige eller hos den juridiske person, kan ske bortfald af tilladelsen til at foretage syn eller omsyn.Der er tale om en konkret afgørelse, hvor Trafikstyrelsen tager stilling til en tilbagekaldelse af tilladelsetil at foretage syn eller omsyn. Trafikstyrelsens vurdering sker på basis af den pågældendes økonomiskesituation og andre for sagen relevante forhold. Der vil være mulighed for en afdragsordning. Det erikke afgørende, om gælden til det offentlige vedrører syns- eller omsynsvirksomheden. Anden gæld tildet offentlige, der hidrører fra tidligere ansættelsesforhold eller personlige forhold kan medtages. Ivurderingen af om en tilladelse skal fratages bør det indgå, om gælden er pludselig opstået, eller om dengennem længere tid er vokset, og om der i denne forbindelse er truffet effektive foranstaltninger fra denpågældendes side til nedbringelse af gælden inden for en rimelig tidsfrist.Til nr. 3Det foreslås, at transportministeren kan fastsætte regler om Trafikstyrelsens offentliggørelse afsine tilsynsresultater med syns- og omsynsvirksomheder og omfang af sanktioner på grundlag at tilsyn.Der stilles ikke krav til en bestemt form for offentliggørelse. Bemyndigelsen kan tænkes udnyttet påflere måder, f.eks. ved et informationssystem, hvorved oplysninger fra tilsynsresultater lægges påTrafikstyrelsens hjemmeside. Det afgørende er, at enhver person skal kunne have adgang til
10
informationssystemet. Kun visse dele af tilsynsrapporten offentliggøres. Kun oplysning om navn ogadresse på den pågældende syn- eller omsynsvirksomhed, dato for tilsynet, tilsynsresultatet samteventuelle sanktioner vil blive offentliggjort. Transportministeren kan fastsætte regler om, at klage ikkeskal have opsættende virkning i relation til offentliggørelse af tilsynsresultatet Der kan ikke fastsættesregler om, at klage over sanktioner, ikke skal have opsættende virkning. Transportministeren kanvideregive oplysninger fra informationssystemet ubegrænset både i forhold til en ubestemt kreds afmodtagere og i relation til mængden og af karakteren af oplysningerne. Det vil endvidere være muligt atoffentliggøre resultater af tidligere tilsyn inden for vis periode for pågældende syns- elleromsynsvirksomhed eller at offentliggøre et vist antal af virksomhedens seneste tilsynsresultater.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den 1. april 2011.
11
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget§l1.§7affattes således:§ 7.En tilladelse til at foretage syn eller omsynbortfalder, hvis:1) tilladelsesindehaveren kommer underkonkursbehandling eller likvidation, eller2) den tekniske ansvarlige persons tilknytning tiltilladelsesindehaveren ophører.”2.§ 8, stk. 1,ophæves og i stedet indsættes:”§8.Trafikstyrelsen kan tilbagekalde entilladelse til at foretage syn eller omsyn, hvis:1) Indehaveren af tilladelsen groft eller gentagnegange har overtrådt vilkårene i tilladelsen.2) Virksomhedens ejer eller, hvis der er tale omen juridisk person, medlemmer af bestyrelsen ellerdirektionen, den teknisk ansvarlige person ellerden juridiske person får konstateret gæld til detoffentlige på 100.000 kr. eller derover.Stk. 2.Trafikstyrelsens afgørelse skal indeholdeoplysning om adgangen til at anmode omdomstolsprøvelse, jf. stk. 3, og om fristen herfor.”Stk. 2 og stk. 3 bliver herefter til stk. 3 og stk. 4.3.Efter§ 10indsættes:”§10 a.Transportministeren kan fastsætte reglerom offentliggørelse med navns nævnelse afresultater samt art og omfang af sanktioner pågrundlag af tilsyn, som gennemføres over forsyns- og omsynsvirksomheder. Ministeren kanherunder fastsætte regler om, at klage ikke har
§ 7.En tilladelse til at foretage syn eller omsynbortfalder, hvis1) tilladelsesindehaveren kommer underkonkursbehandling eller likvidation,2) den tekniske ansvarlige persons tilknytning tiltilladelsesindehaveren ophører eller3) virksomhedens ejer eller, hvis der er tale omen juridisk person, medlemmer af bestyrelsen ellerdirektionen eller den teknisk ansvarlige person fårkonstateret gæld til det offentlige på 100.000 kr.eller derover.§ 8.Færdselsstyrelsen kan tilbagekalde entilladelse til at foretage syn eller omsyn, hvisindehaveren af tilladelsen groft eller gentagnegange har overtrådt vilkårene i tilladelsen.Færdselsstyrelsens afgørelse skal indeholdeoplysning om adgangen til at begæredomstolsprøvelse, jr. stk. 2, og om fristen herfor.Stk. 2. Færdselsstyrelsens afgørelse omtilbagekaldelse kan af tilladelsesindehaverenforlanges indbragt for domstolene. Anmodningenherom skal fremsættes over for Færdselsstyrelseninden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt denpågældende. Sagen indbringes herefter afFærdselsstyrelsen for retten i den borgerligeretsplejes former.Stk. 3. Anmodningen om indbringelse forretten har ikke opsættende virkning, medmindreretten ved kendelse bestemmer, at indehaveren aftilladelsen skal have adgang til at udføre syns- elleromsynsvirksomhed under sagens behandling.Ankes en dom, hvorved en tilbagekaldelse af en
12
tilladelse ikke findes lovlig, kan den ret, der harafsagt dommen, eller den ret, hvortil sagen erindbragt, bestemme, at udførelse af syns- elleromsynsvirksomhed ikke må ske under ankesagensbehandling.§ 10.Færdselsstyrelsen fører tilsyn med syns- ogomsynsvirksomhederne, herunder omtilladelsesindehavere overholder vilkårene itilladelserne.Stk. 2. Tilladelsesindehavere skal efteranmodning meddele Færdselsstyrelsen enhveroplysning om syns- eller omsynsvirksomheden.Stk. 3. Færdselsstyrelsen fastsætter regler omtilsynet med syns- og omsynsvirksomhederneefter stk. 1 og om oplysningspligten efter stk. 2.
opsættende virkning.”Stk. 2.Ministeren kan fastsætte regler omformen for og omfanget af offentliggørelsen,herunder at offentliggørelsen skal ske i elektroniskform i et informationssystem vedrørendetilsynsresultater.Stk. 3.Ministeren kan fastsætte regler omvideregivelse af såvel enkeltstående oplysningersom masseoplysninger fra informationssystemettil en ubestemt kreds af modtagere.”4.Overalt i loven ændres ”Færdselsstyrelsen” til”Trafikstyrelsen” og ”Færdselsstyrelsens” til”Trafikstyrelsens”.
§2Loven træder i kraft den 1. april 2011.
13