Trafikudvalget 2009-10, Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 489, MPU Alm.del Bilag 789
Offentligt
894913_0001.png
894913_0002.png
894913_0003.png
894913_0004.png
TrafikudvalgetFolketinget, Christiansborg1240 København K
Deres ref.:
Vorref.: 10-360311-001
Dato: 23.09.2010
Kære medlemmer af TrafikudvalgetDansk Transport og Logistik (DTL) fremsender herved to avisartikler omhandlende affalds-bekendtgørelsen, der trådte i kraft i januar i år og som blandt andet stiller krav til transportø-rer af affald.Hensigten med den omfattende revision af affaldsbekendtgørelsen var at liberalisere marke-det og forenkle reglerne. Desværre finder DTL, at liberaliseringen kun er blevet øget margi-nalt og at de administrative byrder ikke er blevet reduceret som et resultat af lovarbejdet.I forhold til transportministeriets godspolitiske mål om at forenkle regler og administrativeprocedurer samt gode konkurrencevilkår er der således fortsat udfordringer, også i helt nyeregler.Særligt finder DTL det bekymrende, at reformarbejder, som f.eks. på affaldsområdet, iværk-sættes inden der forinden er foregået en vurdering af, i hvilken grad reglerne vil kunne bi-drage til regeringens mål som beskrevet i Redegørelse om "Fremtidens godstransport", en re-degørelse, der nød bred opbakning ved debatten i Folketinget den 5. maj sidste år.DTL vil opfordre trafikudvalget til at diskutere sagen med Miljø- og Planlægningsudvalget, idetdet bemærkes, at affaldsbekendtgørelsen står over for en yderligere revision inden for de nær-meste år. Inden da bør der gennemføres en evaluering af affaldsreglerne fra i år, således at desamtidig kan tilrettes de nævnte mål.
Bilag
Dansk Transport og LogistikGrønningen 17Postboks 2250DK-1019 København KTel.Fax7015 95 0070159502[email protected]www.dtl.eu
Page 1 of1
Affald plager v o g n m æ n dAf Jon Mathorne, Tirsdag den 2 1 . september 2010, 12:55
Rent kaos o m reglerne for indsamling oghåndtering af affald.Danske vognmænd døjer i øjeblikket med at finde hoved og hale i den affaldslov, som blev indført 1. januar.ErhvervsBladet har tidligere beskrevet de store forskelle i de gebyrer, som virksomheder skal betale for at køre affald pågenbrugspladsen. Gebyret veksler voldsomt fra kommune til kommune og kan for en håndværkervirksomhed med mellemto og ti ansatte være så højt som 17.489 kroner i Ballerup Kommune, mens beløbet blot er 7.650 kroner årligt for envirksomhed i Struer Kommune. Det skriver installationsbranchen fagblad Electra.Nu er også omkring 2.000 vognmænd i klemme. De kører affald bort for andre virksomheder og skulle senest 1.september tilmelde sig et register over virksomheder, som håndterer affald. Registeret fungerer bare ikke endnu, skriverdagbladet Børsen.Uddannelseskrav uden uddannelseSamtidig kræver affaldsloven, at mindst en person i hver vognmandsvirksomhed skal uddannes i affaldshåndtering for atopnå et såkaldt indsamlerbevis. Uddannelsen findes bare ikke.- Men der er ikke alene problemer med at få det digitale register til at virke og få uddannelse og godkendelse af desåkaldte indsamlere til at virke. Mange affaldstransportører - altså vognmandsvirksomhederne - og alle privatemodtageanlæg skal indberette affaldsdata til Miljøstyrelsen. Men det skal de kommunale genbrugspladser ikke. Det erkonkurrenceforvridende, idet dataindsamlingen er krævende og koster både i etablering af IT-systemer og mandetimerude i virksomhederne, siger Lisbet Hagelund, konsulent i brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik(DTL), tilBørsen.Affaldskaosset har foreløbig 3 1 . august fået Miljøstyrelsen til at udskyde fristen for at indsende indsamlerbeviser til 1.januar 2011.Også kommunerne må fortsat vente på, at styrelsen for sent en fyldestgørende vejledning ud til landets 98 rådhuse, hvordet fremgår præcis, hvordan affaldsgebyrerne skal udregnes.Sådan slipper d u f o r g e b y r :
• Som udgangspunkt skal alle virksomheder med en årsomsætning på mere end50.000 kroner betale gebyr til hjemkommunens genbrugspladser. Du har dogvisse muligheder for at slippe.• Hvis du under dit P-nummer, produktionsenhedsnummer, kun har nul eller enmedarbejder registreret, må kommunen ikke opkræve gebyr. Det vil sige, athvis virksomheden eller en fysisk afdeling af virksomheden kun har nul eller enansat, må kommunen ikke opkræve gebyr. Kommunen må dog gerne opkrævegebyr, hvis virksomheden benytter en af kommunens ordninger for indsamling.Derudover er visse virksomhedstyper såsom håndværksvirksomheder oganlægsgartnere undtaget fra denne fritagelse.• Du kan søge virksomhedens hjemkommune om at blive frataget fra at betalegebyr til genbrugspladsen, hvis du kan dokumentere, at du selv håndterer ditaffald. Du kan eksempelvis få det afhentet til genbrug af en vognmand. Der eringen konkrete regler for, hvilken dokumentation, der skal til, så du skalkontakte kommunen for at få svar. Hvis du bruger en af kommunensindsamlingsordninger, kan du fortsat pålægges gebyr.• Du kan også søge kommunen om fritagelse, hvis din virksomhed ikke haregentlig affaldsproduktion.• Kilde: § 60 i bekendtgørelsen om affald
http://www.erhvervsbladet.dk/node/8156428/print
22-09-2010
Kaos omkring :affaldsindsamlingDanske vognmænd er i vildrede overden nye affaldslov, der trådteI kraft ved årsskiftet, og aner ikke,hvordan de skal forholde sigS LogistikAF NIELS JENSEN
Omkring 2000 danskevognmandsvirksomhederbefinder sig nu i en situation,hvor de ikke ved, hvorledesde skal forholde sig i relati-on til den nye affaldslov, dertrådte i kraft 1. januar. Pr. 1.september skulle de væretilmeldt det nye digitale af-faldsregister over alle virk-somheder, der beskæftigersig med håndtering af affald.Problemet er, at dette regi-ster ikke fungerer. Endvide-re stiller den nye lov krav omuddannelse og godkendelseaf mindst en person i hvervirksomhed med et såkaldt»indsamlerbevis«. Denneuddannelse findes ikke - og
bekendtgørelsen herom fin-des heller ikke.Problemerne skyldes, atMiljøstyrelsen, der står forhåndteringen af regelvær-ket, ikke er klar med nogenaf tingene.»Men der er ikke aleneproblemer med at få det di-gitale register til at virke og.få uddannelse og godken-delse af de såkaldte »ind-samlere« til at virke. Mangeaffaldstransportører - altsåvognmandsvirksomheder-ne - og alle private modta-geanlæg skal indberette af-faldsdata til Miljøstyrelsen.Men det skal de kommuna-le genbrugspladser ikke. Deter konkurrenceforvridende,idet datamdsamlingen erkrævende og koster både ietablering af IT-systemer ogmandetimer ude i virksom-
hederne,« siger konsulent »Vi ved ikke, hvad vi skal,Lisbet Hagelund i de dan- og hvad vi skal leve op til afske vognmænds hovedorga- krav. Og jeg har indtryk af,nisation Dansk Transport og at kommunerne er på lige såbar bund som os. Der er altLogistik(DTL).for mange løse ender i dennesag. Selvfølgelig skal affaldetUoverskuelig situationsorteres og indberettes. SomAt Miljøstyrelsens proble- afialdsindsamler skal manmer har gjort situationen gennemgå en uddannelsehelt uoverskuelig for de cir- godkendt af Miljøstyrelsen,ka 2000 vognmandsvirk- men denne uddannelse fin-somheder, der beskæfti- des ikke.«ger sig med affaldskørsel ogLisbet Hagelund, DTL si-for vognmændenes organi- ger: »Alle virksomhedersationer, der rådgiver de- skal fremover betale for atres medlemsvirksomheder, bruge de kommunale gen-ses af, at Miljøstyrelsen den brugspladser. Hvis virksom-31. august udskyder fristen hederne ikke gør det, kanfor at indsende de såkaldte de blive fritaget for gebyret.»indsamlerbeviser« til den Men så skal de dokumen-tere, at de ikke vil gøre det i1. januar 2011.Sagen er, at styrelsen-end- det kommende år. Hvorle-nu ikke har udsendt be- des gør man det? Og det erkendtgørelsen om den nye op til kommunerne. I nogleuddannelse til »indsamler« kommuner kræves der do-- og i øvrigt findes uddan- kumentation herfor af virk-nelsen ikke, fordi der ikke er somheden - i andre en tro ognogen, der ved, hvad uddan- love-erklæring. Det betyderuens regler i Tandet og der-nelsen skal omfatte.Hos vognmandsvirksom- af konkurrencefonnidningheden P.L. Jessen & Søn ApS mellem virksomhederne.«i Fredericia siger SusanneKommunerne er nu i gangDueholm:med at sende gebyropkræv-
ninger ud. Og dermed sæt-tes en frist for ansøgningomfritagelse. Fristen er så kort,ataffaldstransportørerne(læs: vognmændene), derer i konkurrence med gen-brugspladserne - ikke kannå at aftale med deres kun-der og sikre, at disse forsøgerat søge fritagelse for kom-munernes gebyrer - hvorvedvognmanden kan beholdesin nuværende kørsel for de-res kunder.De affaldskørende vogn-mænd mister måske kun-den, som så skal betale forbortskaffelsen på genbrugs-pladsen.«Uden mening»Det største problem medden nye lov er, at bestræbel-serne på at repstrere affal-det er uden mening. Ved atbetale et gebyr til kommu-nen kan affaldsproducen-terne bare aflevere deres af-fald på den kommunalegenbrugsplads, uden at detregistreres. Og der er ingensanktionsmulighed. Det eret kæmpehul i systemet - ogdet skævvrider konkurren-cen,« siger vognmand JohnAndersen,Vordingborg.Han kører affald i flere byeri Preben Andersens Vogn-mands- og Renovation ApS.»Uanset tidspunktet forhvomår virksomhedsregi-stret virker, er organisati-onen Dansk Transport ogLogistik bekymret. Nok erkravet, at alle der harer medaffald skal være registreret,men systemet er ikke udfor-
met så, at man for eksempelhindres i at læsse affald afpåanlæggene, hvis man ikke erregistreret som affaldstrans-porter,« forklarer Lisbet Ha-gelund, DTL.Erkender problemerI Miljøstyrelsen ericenderkontorchef Dorthe Her-mansen i afdelingen for Jordog affald, at der for tiden erproblemer med tilmeldingvia virk.dk, som er nede pågrund af IT-problemer.Og omkring uddannelsenaf de nye godkendte indsam-lere vil kravet om, at der skalfremlægges uddannelsesbe-vis blive udskudt til årsskif-tet 2011-2012. Indtil videreskal virksomhederne blottilmelde sig hos MiljøcenterRoskilde.Omkring 2000 vogn-mandsforretninger tilknyt-tet DTL beskæftiger sig istørre eller mindre omfangmed affaldskørsel og er der-med omfattet af den nye lov-givning, der trådte i kraft 1.januar i år.IfølgeMiljøstyrelsenhandler det om bortskaffel-se af ca. 15 millioner ton af-fald om åretAllevognmandsforret-ninger, der kører affald skalinden den l. september i årregistreres hos MiljøcenterRoskilde i et centralt affalds-register via www.virk.dk.Denne registreringer umu-lig af IT-tekniske årsager.[email protected]