Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 484
Offentligt
893550_0001.png
893550_0002.png
893550_0003.png
Fra:Transportministeriet [mailto:[email protected]]Sendt:24. september 2010 11:01Til:undisclosed-recipientsEmne:Minister lancerer ny strategi for DSB
PressemeddelelseMinister lancerer ny strategi for DSB24. sep 2010

Udvikling af DSB er en afgørende faktor for at nå

regeringens målsætning om at gøre den kollektive

trafik så attraktiv, at langt flere vælger at benytte den.

- Jeg har i dag diskuteret mine overordnede målsætninger medDSB’s bestyrelsesformand Mogens Granborg, siger transportministerHans Christian Schmidt.- Vi er enige om de nye tiltag, som tilsammen skal nå målet om atfordoble antallet af togpassagerer frem mod 2030. Det er etambitiøst, men også realistisk mål, når vi arbejder sammen om det.Jeg har på mødet udtrykt fuld tillid til min bestyrelse og samtidigmeddelt, at jeg af princip aldrig deltager i spekulationer ombestyrelsen i medierne jævnfør artiklen i Børsen i dag. Jeg eroverbevist om, at DSB’s bestyrelse sammen med ledelse ogmedarbejdere i DSB vil kunne løfte opgaven endnu bedre ifremtiden.Vi er enige om de overordnede målsætninger:
Fjerntrafikken skal om få år kunne drives som en forretninguden kontraktbetaling fra statenDSB vil allerede på kort sigt køre flere lyntog i takt medindsættelse af IC4.Der skal opstilles klare krav for rettidighed, trafikinformationog god koordinering på tværs af bil, bus og tog.Forsinkelserne skal halveres frem til 2020, sådan at antallet afsekunder, som passagerer i gennemsnit er forsinkede,
reduceres fra de nuværende 200 sekunder i 2010 til højst 100sekunder i 2020.DSB skal fortsat have transport af passagerer i Danmark somsit primære formål.Kontrakten med DSB skal fra 2012 deles op i fleredelkontrakter, så det bliver mere gennemskueligt, hvad detkoster at drive de enkelte dele af togtrafikken.For at opnå øget fokus på bedre tilgængelighed udskillesstationer snarest muligt som et separat selskab indtil videreinden for rammerne af DSB.
Den samlede strategi for en jernbane i vækst fremlægges i løbet afefteråret.Mogens Granborg udtaler i den forbindelse:- Jeg er helt enig med ministeren i de overordnede sigtelinier, som vihar diskuteret på mødet i dag. Jeg ser det som en naturligforlængelse af bestyrelsens strategi om øget gennemsigtighed. Vihar taget de første skridt ved for eksempel at udskillevedligeholdelse af materiel og kommercielle ejendomme i selskaberfor sig. DSB har høstet positive erfaringer med investeringer iudlandet, og jeg er enig i, at man skal gøre sig fortjent tiludenlandske aktiviteter ved at vise, at den primære togdrift iDanmark fungerer optimalt.På mødet drøftedes også de nærmere rammer for DSB'skommercielle forretninger.Transportminister Hans Christian Schmidt udtaler:- Jeg vil ikke lægge bånd på DSB, men lægge rammer for DSB. Derskal være gode muligheder for nytænkning og udvikling inden fortogdrift, men det skal ske inden for rammerne af en statsejetvirksomhed med milliardtilskud.Det er ingen hemmelighed, at jeg for nylig satte en stopper forDSB's teleselskab "DSB talk", som jeg af principielle grunde varimod, men frem for at vurdere fra sag til sag ønsker jeg at løseproblemstillingen generelt. Jeg har derfor bedt DSB om enredegørelse for deres kommercielle aktiviteter, som kan dannegrundlag for et samlet oplæg. Med fælles forståelse af rammernekan DSB løbende udvikle sig til gavn for de togrejsende.
For yderligere kommentarer:Hans Christian Schmidt via særlig rådgiver Søren Lauridsen, 30637723DSB-bestyrelsesformand Mogens Granborg, 4055 4074»Læs nyheden på Transportministeriets hjemmeside
Transportministeriet - Frederiksholms Kanal 27 F - 1220 København KT: 33 92 33 55 - F: 33 12 38 93 - E:[email protected]