Uddannelsesudvalget 2009-10, Trafikudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 349, TRU Alm.del Bilag 482
Offentligt
893238_0001.png
893238_0002.png
TilFolketingets trafikudvalgFolketingets uddannelsesudvalgTransportministerenUndervisningsministeren

Brev

24. september 2010

Markant stigning i billetpriser for unge under uddannelse

Styrelsen for Statens uddannelsesstøtte har den 16. september 2010 udsendtet lovforslag om ændring af befordringsrabatten til unge under uddannelse. Hvisforslaget bliver vedtaget, vil det få alvorlige konsekvenser for elever på gymna-sier, handelsskoler og tekniske skoler over hele landet, der fremover vil få enstigning i egenbetalingen på 70 %. Det drejer sig om 75.000 personer.I Trafikselskaberne i Danmark er vi stærkt forundrede over lovforslaget, da derer tale om en kraftig forskelsbehandling af unge under uddannelse. Alle voresøvrige passagerer er beskyttet af et takstloft, som sikrer, at billetpriserne ikkestiger kraftigere end den almindelige prisudvikling.Vi tillader os at gøre opmærksom på, at ved at øge prisen for studerende såmarkant, risikerer man, at mange falder fra, fordi det bliver for dyrt at komme tilog fra studierne. Det vil skabe et fald i kundegrundlaget for busruterne til gym-nasier, handelsskoler og tekniske skoler. F.eks. udgør omkring 20 % af kunder-ne i Nordjyllands Trafikselskab unge med et uddannelseskort. Frafaldet kan ik-ke undgå at medføre nedskæringer i betjeningen af de pågældende skoler. Detvil især ramme uddannelsesinstitutioner i de mere tyndt befolkede egne.Det er de unge, vi skal leve af i den kollektive trafik i fremtiden. Her har vi hvertår en stor tilstrømning af nye kunder. Men hvis forslaget gennemføres, vil manskræmme mange af de unge væk fra busserne og over i andre transportformer.Det er hverken visionært eller i tråd med målsætningen i Trafikaftalen fra januar2009 om, at den kollektive trafik i fremtiden skal tage den største del af stignin-gen i transportarbejdet.I Undervisningsministeriets forslag er der beregnet en årlig besparelse på 75mio.kr. Der er ikke taget hensyn til det passagerfrafald, som stigningen i egen-
betalingen må forventes at medføre for trafikselskaberne. Et foreløbigt skønheraf er et fald i passagerindtægter på 25 mio.kr. om året.Vi vil derfor opfordre til at genoverveje lovforslaget. Harmonisering af reglernefor rabat til de forskellige grupper af unge under uddannelse er der god meningi, men det bør ikke ske ved den foreslåede forhøjelse af egenbetalingen på 70pct. for de 16-19 årige.
Med venlig hilsenThomas Kastrup LarsenFormand for Trafikselskaberne i Danmark
Side 2