Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 479
Offentligt
892553_0001.png
892553_0002.png
892553_0003.png
892553_0004.png
892553_0005.png
892553_0006.png
892553_0007.png
892553_0008.png
Notat
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 2. kvartal 2010
1.
Antallet af rejser
I 2. kvartal 2010 blev der foretaget ca. 12,1 mio. rejser med DSB's fjern- ogregionaltog. Dette er en stigning på 4,3 % i forhold til samme kvartal i 2009.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2009 og 2010201831. august 2010
Koncernsekretariat &Jura
1614Mio. rejser1210864204. kvartal 1. kvartal 2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 1. kvartal 2. kvartal2008200920092009200920102010DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76[email protected]www.dsb.dk
2.
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,der nævnes i bilag 1 i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- ogregionaltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, og trafikerings-planen. Der er enkelte strækningsafsnit hvor planen afviger med mere end 5 pct. frakravene i trafikkontrakten. I tabel 1 herunder beskrives årsagen til disse afvigelser:Tabel 1:Årsager til, at planen på udvalgte strækningsafsnit afviger mere end 5 pct. fratrafikkontrakten i 2. kvartal 2010

Strækning

Østerport - KøbenhavnNykøbing F – Rødby FTinglev -SønderborgHerning – HolstebroHolstebro - Struer

Afvigelse

Sporspærringer på NørreportAskesky – særkørsel med flypassagererSporfornyelseSporfornyelseSporfornyelse
Side 2/8
3.
Erstatningskørsel med bus31. august 2010
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 2 og 3 er omfanget af erstatningskørsel vist for hvert kvartal i 2009 og 2010.Omfanget af ikke-planlagt erstatningskørsel udgjorde i 2. kvartal 2010 5.968 timer.Omfanget af den planlagte buskørsel er vist i figur 3 og udgør i alt 21.607timer.Figur 2:Buskørsel i 2009 og 2010i forbindelse med driftsforstyrrelser(ikke-planlagte)16000
Figur 3:Buskørsel i 2009 og2010 i forbindelse med plan-lagte ændringer
500004500040000
14000
12000
3500010000200980002010
3000025000200002009201015000
6000
4000
1000050000
2000
01 k v ar t al.2. k v ar t al3. k v ar t al4. k v ar t al
1. kvar t al 2. kvar t al
3. kvar t al 4. kvar t al
4.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Af nedenstående figur 4 fremgår det, at 92,5 pct. af togene i 2. kvartal 2010 totalt seter rettidige inden for intervallet 0 - 5.59. Rettidigheden er beregnet på baggrund af277.876 ankomster, hvoraf 25.605 var forsinkede. Inden for intervallet 0 - 4.59 er90,8 pct. af togene rettidige i 2. kvartal 2010, jf. figur 5.Fjern- og regionaltogs regularitetsmål er for 2010 er aftalt til 90 % indenfor intervallet0 – 5:59, hvorfor målsætningen er opfyldt i 2. kvartal 2010.Figur 4:Regularitet hele landet2. kvartal 2010, 0-5.59Figur 5:Regularitet hele landet2. kvartal 2010, 0-4.59
For s i nk edeank oms t er7, 5%
For s i nk edeank oms t er9, 2%
Ret t i di geank oms t er92, 5%
Ret t i di geankomst er90, 8%
Spredningen i rettidigheden har udjævnet sig en smule siden 1. kvartal. Vesttrafikkenhar i 2. kvartal 2010 fortsat den bedste rettidighed med 96,4 pct. inden for intervallet0 -5,59, jf. tabel 2 herunder. Regulariteten for Fjerntrafikken og Østtrafikken var påhenholdsvis 90,5 pct. og 92,0 pct. Alle resultater er forbedringer i forhold til 1. kvartal2010.Tabel 2:Regularitet 2. kvartal 2010 (rettidige tog = 0 - 5,59 min)
Side 3/8
31. august 2010
Hele landetFjerntrafikØstVest
Antal ankomster277.876134.52189.01860.731
Heraf forsinkede20.78712.8387.1332.206År til dato,korrigeret for forcemajeure og varsledeforsinkelser90,5%87,9%90,6%94,7%
Regularitet92,5%90,5%92,0%96,4%
Hele landetFjerntrafikØstVest5.Pålidelighed
År til dato90,5%87,9%90,6%94,7%
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger.Opgørelsen af pålidelighed er behæftet med usikkerhed. Det skyldes blandt andet, atBanedanmark ikke har fået oprettet de nødvendige koder til registrering af deplanlagte aflysninger ved sporarbejder. Derfor har DSB fastsat en procedure, somsikrer, at rettidigt varslede aflysninger registreres, så de efterfølgende kandokumenteres. Dokumentationen vedrørende rettidige aflysninger registreres påfølgende vis:ƒ
På stationen:På internettet:
ƒ
ƒ
På Tekst TV
Der gemmes specifik dokumentation for,at opslag på stationer er sket.Trafikken til rejseplanlæggeren loggeselektronisk og lagres, så den er lettilgængelig.DR TTVs side 440 logges elektroniskflere gange i døgnet.
Som det fremgår af tabel 3 var pålideligheden i 2. kvartal 2010 98,5 pct.
Tabel 3:Pålidelighed 1. kvartal 2010Planlagte ankomsterUdførte ankomsterAflyste ankomster i altRettidige aflysningerUrettidige aflysningerPålidelighed294.727287.5017.2263.4033.82398,5 %
Side 4/8
31. august 2010
6.
Andele af forsinkelser
I figur 6 herunder vises forsinkelserne i 2. kvartal 2010 opdelt efter, om de erforårsaget af DSB, Banedanmark eller eksterne forhold.I 2. kvartal 2010 forårsagede DSB 40,9 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er etfald på 2 pct. i forhold til 1. kvartal 2010. Forsinkelserne var nogenlunde jævnt fordeltgeografisk med en lille overvægt på den fynsk/jyske regionaltrafik, idet DSBforårsagede 38,0 pct. i fjerntrafikken, 40,7 pct. i den sjællandske regionaltrafik og45,9 pct. i den fynsk/jyske regionaltrafik.Figur 6:Andele af forsinkelser i 2. kvartal 2010
100%90%80%70%60%50%40%30%20%10%0%Fjerntrafaltrafiklandetiktrafik
Eksterne forholdBanedanmarkDSB
regionalskJysk/ fy
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til regulariteten ogopgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
Under forudsætning af, at Banedanmark skal overholde en målsætning forkanalregulariteten på 93,9 % og DSB’s målsætning for produktregulariteten er 90,0 %medfører dette en fordeling af den tilladte irregularitet til Banedanmark og DSB påhenholdsvis 6,1 pct. og 3,9 pct.
Sjæ
lland
nsk
region
Hele
Side 5/8
I figur 7 er den tilladte fordeling af irregulariteten vist med grønt. Ligeledes er det vist,at DSB i 2. kvartal 2010 var ansvarlig for forsinkelse af 3,1 pct. af de gennemførte tog,eksterne forhold var ansvarlig for 1,4 pct. og Banedanmark var ansvarlig forforsinkelse af 3 pct. af de gennemførte tog.Figur 7:DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regulariteten opgjortefter stationsankomster 0 - 5.59 min.
31. august 2010
7,0
6,0
5,0
4,0Mål jf. infrastrukturkontrakt2. kvartal 20103,0
2,0
1,0
0,0DSBBanedanmarkEksterne forhold
8.
Aflysninger
I trafikkontrakten skelnes mellem rettidigt og urettidigt varslede aflysninger. Enaflysning er rettidig, hvis den varsles senest 72 timer før planlagt afgang. I figur 8 viseshel- og delaflysninger. I 1. kvartal 2010 var der i alt 3.332 helaflysninger fordelt på1.558 varslet senest 72 timer før planlagt afgang og 1.774 varslet mindre end 72timer før planlagt afgang og 3.284 delaflysninger fordelt på 2.311 varslet senest 72timer før planlagt afgang og 973 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang.
Figur 8:Aflysninger fordelt på kvartaler i 2009 og 20106000
Side 6/8
31. august 2010
50001. kvartal 20092. kvartal 200930003. kvartal 20094. kvartal 20091. kvartal 201020002. kvartal 2010
4000
1000
0Helaflysninger,>72 timer førplanlagt afgangDelaflysninger,>72 timer førplanlagt afgangHelaflysninger,<72 timer førplanlagt afgangDelaflysninger,<72 timer førplanlagt afgang
9.
Belægningsprocent
DSB tilrettelægger togproduktionen således, at alle passagerer kan få siddeplads(belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og i 95 pct. af deøvrige togafgange i det omfang, at materielbeholdningen tillader det.DSB har indsat det til rådighed værende materiel.I bilag 2 er andelen af togafgange i og uden for myldretiden på defineredestrækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 vist. Endvidere vises andelenaf tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’ og standard.Herunder knyttes i tabel 4 en forklaring til de strækningsafsnit, for hvilke af dekontraktfastsatte krav ikke er opfyldt i 2. kvartal 2010.Tabel 4:Forklaring til de strækningsafsnit, for hvilke kravene ikke er opfyldt i 2.kvartal 2010

Strækning

København H – Roskilde,Roskilde – Borup, Borup –Ringsted, Ringsted – Slagelse,Middelfart – Kolding ogNykøbing F – Rødby FAskesky, med mange strandede flypassagerer

Forklaring

Antallet af overbelagte tog skyldes den løbendepassagerudvikling – Alt disponibelt materiel er indsat.
Bilag 1:Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit.2.kvartal 2010År til dato
Side 7/8
31. august 2010Trafik-Realiseret Trafik-Realiseretkontrakt Realiseret ift. plankontrakt Realiseret ift. plan
Nivå - ØsterportØsterport - København HKøbenhavn H - København LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - Padborg
45519.6744.61328.9745.0725.0725.0725.6674.19220.71220.7126.2836.3226.3221.60810.84010.47313.73310.59012.93010.3456.4028.0859.1734.1154.1159.2673.1436.2383.9401.9702.2113.4133.8673.8088.9245.5685.5303.4093.409666396361182
44117.7054.54528.2985.1445.0835.0825.6014.16720.14320.1286.1456.2246.2001.76310.71010.39713.74910.59512.98910.3136.4248.0309.0964.0904.0909.2183.1396.2283.9531052.2043.4301.8631.8358.7885.4825.4843.3893.332652398363182
96,9%90,0%98,5%97,7%101,4%100,2%100,2%98,8%99,4%97,3%97,2%97,8%98,4%98,1%109,6%98,8%99,3%100,1%100,0%100,5%99,7%100,3%99,3%99,2%99,4%99,4%99,5%99,9%99,8%100,3%5,3%99,7%100,5%48,2%48,2%98,5%98,5%99,2%99,4%97,7%97,9%100,5%100,6%100,0%
84439.3519.17357.85710.22810.22810.22811.4448.39441.34841.34812.52012.62212.6223.06221.64320.88627.40321.14025.72720.59112.79016.25618.4428.2498.24918.4956.26312.4897.8663.9234.4276.8247.8057.68317.93011.23611.1706.8096.8091.060783721362
78535.4199.01056.18910.16710.13310.13311.2178.33340.39440.35212.28312.41412.3893.18221.45420.78127.37321.10725.71420.41612.68115.86517.7398.0798.01818.2256.25312.4447.8351.9754.3736.8195.7285.62317.62911.04611.0606.7606.681875784694360
93,0%90,0%98,2%97,1%99,4%99,1%99,1%98,0%99,3%97,7%97,6%98,1%98,4%98,2%103,9%99,1%99,5%99,9%99,8%99,9%99,2%99,1%97,6%96,2%97,9%97,2%98,5%99,8%99,6%99,6%50,3%98,8%99,9%73,4%73,2%98,3%98,3%99,0%99,3%98,1%82,5%100,1%96,3%99,4%
Bilag 2:Belægningsprocent (andel tog med belægning > 100)Myldretid man - fre 7-9 og 15-17

Strækning

København H - København LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - PadborgTotal0,60%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,60%0,00%0,00%0,00%3,30%1,90%2,40%2,80%0,00%0,80%2,80%9,50%0,30%0,30%0,00%4,70%0,00%0,00%5,70%1'0,00%3,40%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%6,90%6,90%0,00%0,00%0,00%2,00%15,50%9,90%8,00%9,80%6,70%2,60%0,10%0,10%0,00%0,00%0,00%0,20%2,00%0,10%0,40%Standard 1'+Standard0,30%15,20%0,90%0,90%0,90%5,50%0,20%11,40%11,40%6,70%1,10%1,10%8,90%13,20%7,90%4,70%4,40%5,00%7,00%2,90%2,50%1,00%1,00%0,20%1,60%2,80%0,80%1,70%1'Øvrig tid
Side 8/8
Standard 1'+Standard31. august 20100,60%6,30%0,10%0,10%0,10%1,90%0,00%6,50%6,50%3,00%1,80%1,80%5,60%9,30%4,60%3,70%3,40%3,80%3,60%2,60%1,70%1,30%1,40%0,30%0,70%5,10%1,20%2,10%0,00%2,80%2,60%1,00%0,00%0,20%0,20%0,50%0,00%0,00%2,80%1,20%0,00%0,10%3,30%0,30%3,90%0,10%0,10%0,10%1,30%0,00%4,10%4,10%1,80%1,40%1,40%4,40%6,20%3,00%2,20%1,90%2,10%2,00%1,40%1,00%0,80%0,80%0,20%0,60%3,40%0,70%1,60%0,00%2,10%1,80%0,60%0,00%0,20%0,20%0,50%0,00%0,00%1,50%0,60%0,00%0,10%2,00%
0,30% 0,20%10,80% 1,10%0,90% 0,00%0,90% 0,00%0,90% 0,00%3,70% 0,00%0,10% 0,00%7,70% 1,00%7,70% 1,00%3,60% 0,30%0,60% 0,30%0,60% 0,30%6,40% 2,40%10,00% 0,80%4,80% 0,40%3,80% 0,80%3,60% 1,00%3,60% 0,80%4,10% 1,10%1,60% 0,00%1,20% 0,00%0,90% 0,00%0,90% 0,00%0,10% 0,00%0,40% 0,00%2,20% 0,30%0,70% 0,00%1,00% 0,20%0,00%1,30% 0,30%1,30% 0,00%2,10% 0,00%0,00% 0,00%0,80% 0,00%2,80% 0,00%9,30% 0,00%0,30% 0,00%0,30% 0,00%0,60% 0,00%1,20% 0,00%0,00% 0,00%0,00% 0,00%4,00% 0,50%