Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 479
Offentligt
Notat
TransportministerietCenter for kollektiv trafikFrederiksholms Kanal 27 a1220 Kbh
Afrapportering S-tog 2. kvartal 20101.Antallet af rejserKoncernsekretariat &Jura
I 2. kvartal 2010 var der 23,4 mio. rejser på S-banen. Dermed er der en stigning iforhold til samme periode sidste år, hvor antallet af rejser var 22,9 mio.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2010 (mio.)24,52423,5Antal rejser (mio.)2322,52221,52120,5201. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal200820092010
13. september 2010
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
2.
Antallet af præsterede personkilometer
På S-banen blev der i 2. kvartal 2010 præsteret 279,1 mio. personkilometer, hvilketer en stigning i forhold til samme periode sidste år, hvor der blev præsteret 272,5mio. personkilometer.Figur 2:Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2010 (mio.)290Præsterede personkm (mio.)28027020082602502402301. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal20092010
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold tilTrafikeringsplanens krav herom
Side 2/4
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de stræknings-afsnit, der nævnes i bilag 1 i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB S-tog a/som S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014. Bilag 1vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.TRM er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.Plan er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publiceredesærkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.Faktisk er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagteaflysninger.Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den planlagte og gennemførte trafik i 2. kvartal 2010 ialt væsentlighed har svaret til den trafik, der er angivet i trafikeringsplanen.
13. september 2010
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for samtlige kvartaler i 2008 til2010.Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3. Omfanget udgjorde16 timer i 2. kvartal 2010.I figur 4 vises erstatningskørslen i forbindelse med planlagte driftsændringer.Omfanget udgjorde 611 timer i 2. kvartal 2010.Figur 3:Buskørsel i forbindelse meddriftsforstyrrelser (ikke-planlagte)Figur 4:Buskørsel i forbindelsemed planlagte driftsændringer
605040200830201001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal20092010
20001800160014001200100080060040020001. kvartal2. kvart al3. kvart al4. kvartal200820092010
5.
Regularitet
Side 3/4
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Figur 5:Regularitet for S-banen i 2. kvartal 2010
13. september 2010
Forsinkedeankomster4,1%
Rettidige ankomsterForsinkede ankomsterRettidigeankomster95,9%
Som det fremgår af figur 5, var regulariteten 95,9 pct. på S-banen i 2. kvartal 2010.Større enkelthændelser/-ulykker fremgår af tabel 1 herunder.Tabel 1:Større regularitetspåvirkninger i 2. kvartal 2010
Dato
29.04.201010.05.201011.05.201012.05.201015.05.201019.05.201026.05.201001.06.201015.06.2010
Sted
NordhavnKøbenhavn HKøbenhavn HS-banenØsterportValbyØsterportValbyFarum-strk
Årsag
StrømsvigtSignalfejlSignalfejlFjernstyringsfejlKøreledningsnedfaldKøreledningsnedfaldSignalfejlPolitiets arbejdeLynnedslag - fejl i signaler
Antal
tog
130102212337253407184121145
Øvrig
påvirkning
Alle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækninger
6.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Som det fremgår af tabel 2 var pålideligheden 98,1 pct. i 2. kvartal 2010.Tabel 2:Pålidelighed på S-banen 2. kvartal 2010
PlanlagteRettidigt varsledestationsankomsteraflysninger2. kvartal2010ÅTD1.925.7943.976.746019
Urettidigt var-slede aflysninger35.717115.215
Pålidelighed98,197,1
7.
DSB S-tog a/s's og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster
Side 4/4
I figur 6, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog a/s i 2.kvartal 2010 var ansvarlig for forsinkelsen af 2 pct. af den afviklede trafik.Figur 6:DSB S-tog a/s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.3,53,02,52,01,51,00,50,0DSBBanedanmarkUdefra1. kvartal 20102. kvt 2010
13. september 2010