Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 477
Offentligt
Gl. Mønt 41117 København KTelefon 3392 9100[email protected]www.trafikstyrelsen.dkDato 10. september 2010Sagsnr. FS712-36
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse af landbrugs-
og skovbrugstraktorer (KOM (2010) 395 endelig).
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og FolketingetsTrafikudvalg.ResuméFormålet med forordningen er at fastlægge harmoniserede regler forfremstilling af landbrugs- og skovbrugskøretøjer (traktorer, motorredska-ber, påhængskøretøjer og trukket udstyr) for at sikre, at det indre markedfungerer efter hensigten, samtidig med, at der sikres et højt niveau af færd-selssikkerhed, arbejdssikkerhed og miljøbeskyttelse. Allerede eksisterendelovgivning vil blive erstattet af ny lovgivning for at opnå bedre overens-stemmelse med principperne for bedre lovgivning og forenkling.Forslaget sigter mod at forbedre køretøjers sikkerhed ved at indføre kravfor alle klasse af skov- og landbrugskøretøjer.Endelig bidrager forslaget til at øge industriens konkurrenceevne ved atforenkle de gældende bestemmelser om typegodkendelse af køretøjer, ska-be større gennemskuelighed og lette de administrative byrder
Sagsbehandler FTH
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har oversendt forslaget til Rådet den 23. juli 2010 og fristenfor oversendelse af grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg ersåledes tirsdag den 21. september 2010.Forslaget er fremsat med hjemme i artikel 114 i traktaten om Det Europæi-ske Unions funktionsmåde, om harmonisering af medlemsstaternes lovgiv-ninger vedrørende det indre markeds funktionsmåde. Forslaget skal vedta-ges efter almindelig lovgivningsprocedure af Rådet og Europa-Parlamentet ifællesskab.Der kræves allerede EU-typegodkendelse af almindelige traktorer via etrammedirektiv og en række særdirektiver.
Side 1 (4)
Forslaget indfører obligatorisk EU-typegodkendelse af alle traktorer og mo-torredskaber og frivillig EU-typegodkendelse af påhængskøretøjer til trakto-rer.I forslaget benyttes en todelt fremgangsmåde, som indføres efter anmodningfra Europa-Parlamentet og Rådet, og som er anvendt i retsakter vedrørendeEU-typegodkendelse af motorkøretøjer. I henhold til denne fremgangsmådefinder lovgivning sted i to trin:1) De grundlæggende bestemmelser fastlægges af Europa-Parlamentet og Rådet i en forordning.2) De tekniske specifikationer for gennemførelsen af de grundlæg-gende bestemmelser fastlægges derefter i delegerede forordninger,vedtaget af Kommissionen.Ved at benytte forordninger i stedet for direktiver opnås større gennemskue-lighed, idet forordninger ikke skal gennemføres i nationale lovgivninger,men har direkte virkning.Forslaget kræver at de delegerede forordninger, som et vedtaget forslag viludmønte, skal fastlægge tekniske krav, som sikrer et højt niveau af- færdselssikkerhed- arbejdssikkerhed, og- miljøpræstationer.
10. september 2010
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Traktorer skal enten være EU-typegodkendt, dansk typegodkendt eller god-kendt ved syn for at kunne registreres.De danske tekniske krav svarer til EU-kravene.Udstyr, der monteres på EU-typegodkendt traktor til landbrugs- eller skov-brugstraktorer og påhængskøretøjer dertil, skal være godkendt i henhold tilde relevante EU-direktiver eller ECE-regulativer.
3. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for transport samt følgendeorganisationer:Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, Danmarks Transport Forskning,Dansk Cyklist Forbund, Dansk Fodgænger Forbund, Dansk Landbrug,Dansk Maskinhandlerforening, Danske Motorcyklisters Råd, FDL, Forenin-
Side 2 (4)
gen af Danske Vognfabrikker, Foreningen af Vognimportører i Danmark,Foreningen Tekniske Konsulenter for Vejtransport, Forsikringens Hus,Landsforeningen af Danske Maskinstationer, MC-Touring Club, NOAH Tra-fik.Høringsfristen udløber den 20. september 2010.
10. september 2010
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative kon-
sekvenser af forslaget
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle, administrative eller sam-fundsøkonomiske konsekvenser, idet nye traktorer allerede er EU-typegodkendte.Forslaget kan forventes at have visse positive samfundsøkonomiske konse-kvenser da det generelt øger industriens konkurrenceevne.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen fremfører, at de tekniske krav til typegodkendelse af motor-køretøjer med hensyn til sikkerhed og miljøaspekter skal harmoniseres påEU-niveau for at muliggøre et EU-typegodkendelsessystem. Foranstaltningalene fra medlemsstaternes side ville ikke muliggøre et EU-typegodkendelsessystem for køretøjstyper. For at undgå hindringer for etindre marked er et indgreb på EU-plan nødvendigt.Et EU-initiativ vil bedre kunne opfylde forslagets målsætninger, fordi manderved undgår den opsplitning af det indre marked, som eller vil finde sted.Samtidigt vurderes det at gøre køretøjerne mere sikre.Kommissionen finder på den baggrund, at forslaget opfylder subsidiaritets-princippet.Regeringen er enig i, at der bør sikres et højt sikkerheds- og miljøbeskyttel-sesniveau. Et fornuftigt sikkerheds- og miljøbeskyttelsesniveau kan bedstopnås ved ens regler for hele Fællesskabet, og ved at standarden kræves op-fyldt ved typegodkendelsen. Regeringen finder således, at forslaget er i over-ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har endnu ikke taget konkret stilling til forslaget, men er gene-relt positivt indstillet overfor tiltag der medfører administrative forenklinger
Side 3 (4)
og sikrer et højt niveau af færdselssikkerhed, arbejdssikkerhed og miljøpræ-stationer.
10. september 2010
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er endnu ikke blevet drøftet på arbejdsgruppeniveau.
8. Europa-parlamentets udtalelser
Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget
Side 4 (4)