Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 476
Offentligt
891738_0001.png
891738_0002.png
Udkast
NOTATSTATENS LUFTFARTSVÆSENDatoDok.idJ. nr.15. september 20102010-54

Rapport om De større danske provinslufthavne – resume af

høringssvar

Rapport om De større danske provinslufthavne blev sendt i ekstern høring 17.juni 2010 med frist 16. august 2010.Der er modtaget høringssvar fra 19 kommuner med ejerskab i lufthavnene (Aal-borg, Rebild, Jammerbugt, Brønderslev, Århus, Randers, Norddjurs, Syddjurs,Favrskov, Vejle, Skanderborg, Ikast-Brande, Herning, Struer, Holstebro. Lem-vig, Viborg, Esbjerg og Sønderborg). Herudover er der modtaget høringssvar fraBillund, Aarhus, Aalborg, Karup og Sønderborg lufthavne. Fra organisationer,er der modtaget svar fra DI, KL, Danske Regioner, Dansk Erhverv og Dansam.Endvidere er der modtaget høringssvar fra SAS../.Høringssvarene vedlægges.Nedenfor er høringssvarene sammenfattet:Kommuner.Der er blandt kommunerne opbakning til rapportens anbefaling om, at der til-vejebringes hjemmel for kommunalt ejerskab og drift af lufthavne, samt at derikke indføres et system, hvor Statens Luftfartsvæsen skal godkende taksterne.Ejerkommunerne bag Aarhus, Billund og Sønderborg lufthavne påpeger, atAalborg og Karup lufthavne har særlige fordele ved at være placeret sammenmed militæret, og anbefaler, at disse ulige konkurrencevilkår bringes til ophør.Kommunerne bag de lufthavne, der er placeret på militære lufthavne, dvs. Aal-borg og Karup lufthavne, afviser på den anden side samstemmende, at disselufthavne skulle have særlige fordele ved at være placeret på militære lufthavne.Lufthavne:Billund Lufthavn er enig i, at der ikke skal indføres et system baseret på SLV´sgodkendelse af taksterne og at der tilvejebringes hjemmel til kommunalt driftog ejerskab. Billund mener at der i rapporten redegøres for, at en række pro-
vinslufthavne modtager direkte offentlige tilskud til dækning af regnskabsmæs-sige underskud og investeringer og at andre lufthavne placeret på militære fly-vestationer ikke afholder samtlige omkostninger til infrastruktur mv. Der børifølge Lufthavnen tages skridt til at disse ulige vilkår bringes til ophør, f. eks.ved at de lufthavne, der modtager offentlig støtte, anmelder dette til kommissi-onen med henblik på godkendelse.Aarhus Lufthavn er enig i, at taksterne ikke bør reguleres, og at der tilvejebrin-ges hjemmel til kommunalt drift og ejerskab. Aarhus Lufthavn mener videre, atde forskellige driftsvilkår for lufthavnene bør bringes til ophør gennem indfø-relse af pligt for Forsvaret til at opkræve startafgifter på markedsvilkår, og atstørre lufthavne bør omdannes til aktieselskaber.Aalborg Lufthavn og Karup Lufthavn er enig i rapportens anbefalinger, men op-lyser, at de er uenige i rapportens udsagn om, at lufthavne, der er placeret på el-ler sammen med militære lufthavne, ikke betaler samtlige omkostninger. Der erderimod tale om et forbilledligt samarbejde mellem de to parter, hvor hver isærbetaler egne omkostninger fuldt ud.Organisationer:DI (Brancheforeningen Dansk Luftfart) er enig i, at der tilvejebringes hjemmeltil kommunalt ejerskab og drift af lufthavne. DI støtter endvidere anbefalingenom, at der ikke indføres et system med SLV´s godkendelse af taksterne.DANSAM er enig i rapportens anbefalinger.Dansk Erhverv, Danske Regioner og KL har ingen bemærkninger.Luftfartsselskaber:SAS oplyser bl.a. i deres høringssvar, at SAS kan acceptere, at SLV´s godkendel-se af taksterne afskaffe. SAS finder dog, at dette bør erstattes af en pligt til at fø-re tilsyn med provinslufthavnenes overholdelse af et fælles sæt reg-ler/principper for opkrævning af afgifter for infrastrukturfaciliteter. Princip-perne bør svare til ICAO´s anbefalinger; der skal sikres ens behandling af dan-ske og udenlandske selskaber, og tilsynet skal ligge hos én myndighed, der skalfungere som klageinstans. Der bør endvidere nationalt fastsættes regler, dersikrer, ar procedurerne for statsstøtte overholdes.
Side 2/2