Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 473
Offentligt
890849_0001.png
890849_0002.png
890849_0003.png
890849_0004.png
890849_0005.png
SICSkagen Innovations CenterDr. Alexandrinesvej 75 - DK- 9990 Skagen - Phone 45 98445713 Mail:[email protected].TransportministerHans Chr. SchmidtFrederiksholms Kanal 27 f1220 København K.

Miljøvenlig kystbeskyttelse på vestkysten.

14 september 2010
Kære Hans Chr. SchmidtTak for dit brev af 27. august vedr. Skodbjerge. Det er fuldkommen korrekt at forsøgsperioden vedSkodbjerge blev afsluttet i januar 2008.Anlægget var som bekendt en meget stor succes, idet der efterfølgende ikke blev sandfodret iområdet i finansårene 2008 og 2009.Kysterosionen blev stoppet i området og staten sparede, således 41.6 mio. kr. i finansårene 2008,idet det var første gang i mere end 25 år at der ikke blev sandfodret for ca. 20 mill. kr. årligt påstrækningen syd for Hvide Sande.Formålet med projektet var jo netop at sammenligne SIC metoden med andre gamle og forældedekystbeskyttelsesmetoder baseret på høfder, bølgebrydere, skråningsbeskyttelse samt sandfodring.Resultatet med med SIC projektet kan ikke diskuteres med rette, idet staten sparede 41,6 mio. ifinansårene 2008 og 2009.

Professor Jørgen Fredsøe DTU.

Det er efterhånden meget pinligt med Professor Jørgen Fredsøe på DTU, som skriver til ministerenog Trafikudvalget på vegne af Kystdirektoratet når KDI ikke kan lide den politiske udvikling.Vi kender meget godt Lingquist modellen fra Afrika, hvor vi også møder konger, som taler medbefolkningen gennem en lingquist.Vi afleverede på sidste møde i TRM dokumentation for at Kystteknisk chef Per Sørensen ogJørgensn Fredsøe havde indsat fabrikerede data i et videnskabeligt dokument.Vi går ud fra at TRM i den mellemliggende tid har fået volumenberegningerne kontrolleret hos enstatsautoriseret landinspektør.Det er jo en meget alvorlig sag når Kystdirektoratet via en professor fremlægger fabrikerede datai et videnskabeligt dokument med det formål at holde et mere effektivt og miljøvenligtkystbeskyttelsesstem ude af vestkysten, som samtidig er langt billigere.Anlæggene ved Gl. Skagen, Nørlev Strand og Skodbjerge er en meget stor succes på vestkystenog vi anmoder derfor om at der udstedes tilladelse til permanent drift, som tidligere ansøgt.
SIC systemet ved Gl. Skagen
SIC Systemet ved Nørlev Strand
SIC Systemet ved SkodbjergeKystdirektoratet har forvoldt en mindre skade på Skodbjergeanlægget med deres ukontrollerederevlefodring i 2010.Dette skyldes udelukkende at Kystdirektoratet ikke har foretaget beregninger af opmålingerne iSkodbjergeprojektet efter totalopmålingerne i November 2008 og januar 2010.Vi skal hermed igen anmode om at projektet opmåles snarest muligt af ingeniørfirmate Carl BroA/S og at de nødvendige beregninger foretages for de 3 opmålinger.Udgiften er mindre end 150.000,00 kr.Såfremt beregningerne var blevet foretaget før den fejlagtige revlefodring med 50 kubikmeter pr.meter havde man undgået en fejlinvestering på 27,0 mio. kr. og skader på det sydlige rør område 1.SIC systemer er en meget stor succes på den jyske vestkyst i sammenligning med høfder,bølgebrydere og sandfodring, hvor effektiviteten er er minus 170 % efter en investering på 2milliarder over de sidste 25 år.

Kartelaftaler.

Det er meget klart for enhver at de priser som KDI betaler for sandfodring på den jyske vestkyst idisse år er alt for høje i forhold til markedet, som er helt i bund på grund af økonomiprisen og detefterfølgende kollaps i Dubai.
Det kræver en nærmere forklaring fra TRM, hvorfor KDI reducerer sandfodringsmængden fra 2,4mio. kubikmeter årligt til 1,9 mio. kubikmeter og prisen fra leverandøren er uændret.Man kan i dag købe en næsten ny sandpumper med en lastekapacitet 2,4 mio. kubikmeter til mindreend 50 mio. kr.
Skibene ligger oplagte og flere på tvangsauktion, da rederne ikke har kunnet betale værfter oghavnemyndigheder.Investeringen kan således være indtjent på 1 år og vil samtidig have den effekt at kubikmeterprisenpå sandfodring efterfølgende kun bliver en brøkdel på den jyske vestkyst.Skibet kan samtidig holde havnene i Esbjerg, Hvide Sande, Thorsminde og Hanstholm åbne.Samtidig bliver mandskabet dansk. Mandskabet fra de mindre fartøjer Træl og Tønne kanoverflyttes til det større skib og skal således kun suppleres med et mindre antal medarvejdere.Samtidig skal fejlkonstruktionerne ved Hvide Sande havn fjernes, så læsideerosionen reduceres.Vi skal hermed anmode om at vore ansøgninger om vedligeholdelse af anlæggene ved Gl. SkagenNørlev strand og Skodbjerge imødekommes, idet anlæggene allerede har sparret millionbeløb påden jyske vestkyst.Vi skal derfor anmode om et møde dig som Transportminister, så vi kan gennemgå voreansøgninger i detaljer og Kystdirektoratets forkerte oplysninger i særdeleshed.Vi ser frem til et positivt samarbejde vedr. projektet på Skallingen, som meget hurtigt vil vise hvormeget tilsandingen af sejlrenden in til Esbjerg havn kan reduceres i de kommende år.
Vi afleverede det færdige projekt umiddelbart efter mødet den 2 juli og der har ikke væretindvendinger, idet der er enighed om prisen og at opmålingen skal foretages af et Stats Autorisretlandinspektør firma så vi undgår fabrikerede data i fremtiden.Der var således ikke behov for nogen EU licitation, som foreslået af TRM.Vi skal bare være enige om en hæderlig mand som skal rapporterer måleresultaterne tilTransportministeriet kvartalsvis.Som nævnt på sidste møde kan konkurrerende firmaer ikke anvendes til denne opgave.
Med venlig hilsenPoul Jakobsen