Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 466
Offentligt
Notat
DSB's årlige rapportering til Transport- og Energiministeriet for 2009 påkontrakten om fjern- og regionaltrafik udført som offentlig service i perioden2005-20149.1.5. Rapport om trafikafviklingen
Koncernsekretariat &Jura
13. august 2010
RettidighedFjern- og regionaltog har i 2009 haft en togrettidighed på 88,9 pct. inden forintervallet 0-5.59. Det er et fald på 2,9 procentpoint i forhold til 2008.Passagererne i DSB's fjern- og regionaltog var i 2009 i gennemsnit forsinket med 3minutter og 20 sekunder ved ankomst.Årsager til forsinkelser mm.I den løbende afrapportering gøres forsinkelserne op efter, om de kan henføres tilDSB, Banedanmark eller andre eksterne forhold. Fordelingen for 2009 fremgår aftabellen herunder:2009irregularitet iprocentDSBBanedanmarkEksterne forholdTotal4,54,22,311,1Andel 2009i procent423820100
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Vores ref. vrefJournalnr. jnr
DSBMaterielfejl (16%), driftsledelsen (10%) og personaleforhold (9%) er blandt devæsentligste årsager til DSBs andel af forsinkelserne.Fra marts til august var der sporarbejder på sydbanen hvilket medførte en delforsinkelser, og var ligeledes årsag til at personalet ikke nåede deres næste tog itide. Sporarbejdet medførte desuden at DSB havde mindre tid til at vedligeholdemateriellet hvilket påvirkede materiellets driftsstabilitet.Banedanmark38 pct. af forsinkelserne kan henføres til Banedanmark. De væsentligste årsager erproblemer med sporarbejde (16%) og signaler (12%).Eksterne forhold20 pct. af forsinkelserne kan henføres til eksterne forhold. De væsentligste årsager varproblemer med vejrlig (28%), herunder snevejret og løvfald samt forsinkelser fraTyskland (18%).Snevejret i december påvirkede i sig selv ca. 0,35 % og løvfald i oktober/novembervar ansvarlig for 0,14 % på den samlede regularitet set over hele året.
Større hændelserDer har været en række større hændelser, som har haft væsentlig betydning fortrafikafviklingen:•••••••Sporarbejde på Sydbanen marts-august.Udskiftning af turbolader på IC3-tog maj-december.Hastighedsnedsættelser på Nordjylland, Østjylland, Skørping, VestbanenSjælland og Sydbanen.Banearbejder - især Vejen, Esbjerg, og Roskilde.Fejl på sikringsanlæg - især meget vitale steder som Kastrup lufthavn,Københavns Hovedbanegård, Østerport, Nørreport og Glostrup.Sporspærringer der ikke blev ophævet til den planlagte tid.Sporarbejder der ikke blev færdige til den planlagte tid.
Side 2/3
13. august 2010
Pålidelighed i 2009Pålideligheden er et udtryk for, hvor stor en del af de planlagte afgange der ergennemført. Pålideligheden påvirkes også af sporarbejder oghastighedsnedsættelser. Forsinkede tog som følge af sporarbejder fører i nogletilfælde til, at både materiel og personale er placeret andre steder end planlagt,hvilket har den konsekvens at DSB er nødsaget til helt at aflyse enkelte afgange.Pålideligheden for fjern- og regionaltogene var 98,2 pct. i 2009.KøreplansforholdKøreplanen for 2009I 2009 blev Kyst- og Øresundsbanen overtaget af DSB-First, således at dissestrækninger ikke længere var en del af DSB Fjern- og Regionaltogs ansvarsområde.Antallet af InterCitylyn blev udvidet i weekenden, og rejsetiderne blev reduceretmellem København og Århus med 6 minutter for InterCitylyn og 5 minutter forInterCity.Myldretidstrafikken til Nordvest- og Sydbanen blev omlagt således, at der kom etnyt tog til Holbæk i eftermiddagsmyldretiden samt bedre togfordeling/frekvenser tilKalundborg og Nykøbing F.Timedriften mellem Holbæk og Kalundborg blev udvidet således, at enkelte tog blevforlænget/udvidet til at køre dagligt til/fra Kalundborg, og der blev indført timedrifthele aftenen og hele weekenden.Der har været følgende større sporarbejder i 2009:•••Sporombygning på Sydbanen fra marts til august.Sporombygning på Svendborgbanen fra maj til august.Sporombygning i Sønderjylland over påsken i april.
VarmekøreplanDer har kun været et begrænset antal dage, hvor DSB vurderede, at det på grund afskinnernes tilstand, var nødvendigt at køre efter en særlig køreplan.
Bus & Tog samarbejdetSamarbejdet med trafikselskaberDet faste samarbejde mellem DSB og Trafikselskaberne (inkl. Arriva Tog A/S i detMidt- og vestjyske) er i løbet af 2009 blevet yderligere udviklet i kraft af, at der udover faste halvårlige møder (månedlige med Movia) sideløbende har været afholdtmøder, med emner så som rejsekort, zonestruktur og takstsystemer på dagsordenen.Det i 2008 påbegyndte takstharmoniseringsarbejde m.m. er således fortsat ind i 2009,og vil i lyset af implementeringen af det landsdækkende rejsekort også spille en vigtigrolle i de kommende år. Det er også forventningen, at de kommende år vil føre til etforstærket samarbejde omkring produktudvikling især knyttet til nye salgskanaler iform af det landsdækkende rejsekort samt mobiltelefoner.Rejseplanen A/SRejseplanen A/S er et direkte resultat af Bus og Tog samarbejdet. Antallet afkundeforespørgsler på Rejseplanen er fortsat stigende og nåede i 2009 115 mioforespørgsler ca. 17 % flere end året før.I 2009 blev Rejseplanen udbygget med en CO2 beregner, der synliggør demiljømæssige konsekvenser af at bruge bil eller tog. Bilrejseplanen, der også blevintroduceret i 2009, kan vise rejseplan med bil og kollektiv trafik, således at manogså let kan finde en kollektiv rejse som alternativ til bilturen.Endelig fik Rejseplanen i 2009 en mobilløsning som foruden de oplysninger der kanfindes på rejseplanen, kan hjælpe med at finde nærmeste stoppested eller station,forudsat mobiltelefonen er forsynet med en GPS-funktion.
Side 3/3
13. august 2010
AfregningAfregninger vedrørende 2008 er afsluttet. Afregning for 2009 er i alt væsentlighedpå plads.