Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 461
Offentligt
Fra:
Pmpedersen [mailto:[email protected]]Sendt:
9. september 2010 15:14Til:
Jesper ThinghuusEmne:
Re: Henvendelse til Trafikudvalget fra hjemmesiden
Modulvogntog øger risikoen på landevejene.Transport ministeriet har forlænget forsøget med Modulvogntog i 5 år uden at vente på enevaluering af den nuværende aftale, hvilket er helt uhørt.Vi har alle hørt at modulvogntogene på vore landeveje igennem Halsnæs kommune og resten aflandet betyder færre lastbiler på vore veje, det er en påstand ingen kan bevise, mange modulvogntogkører ikke helt fulde og de skal næsten alle returnere tomme.Modulvogntog kan ikke køre over grænserne til vore nabolande så alle transporter er lokaletransporter i Danmark, EU lovgivningen forbyder grænseoverskridende transport medmodulvogntog.At modulvogntog skulle være miljørigtige kan man ikke sige, de større modulvogntog med 60 tonstotalvægt trækkes af den samme forvogn som en normal lastbil med max 40 tons totalvægt, detbetyder langsommere acceleration og større brændstof forbrug, desuden vil overhalende person ogvarebiler, på vore smalle veje, køre hurtigere i længere tid i venstre vejbane, med øgetbrændstofforbrug og større risiko for sammenstød med modkørende trafik.Sidst skal vi leve med at dele af vejnettet og vore rundkørsler endnu engang skal bygges om i løbetaf vinteren og foråret, prisen for denne ombygning betales af Danmarks skatteydere, ikke afvognmændene alene.Alle disse udgifter og problemer kunne vi undgå hvis vi sikrede at de godstog der i forvejen kørerpå jernbanenettet forlænges fra Frederiksværk til Hundested, og at der etableres laste, lossefaciliteter i Hundested ved jernbanen eller på Havnen, togene kan om nødvendigt køre i hele EU oghelt til Kina, uden omlæsning, hvis det ønskes.Peer PedersenBaggersvej 433300 Frederiksværk