Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 456
Offentligt
886826_0001.png
Til Trafikudvalget,
København, den 3. september 2010
Vi bemærker fra Danske Havnes Nyhedsbrev nr. 8 af august 2010, at det åbenbart er besluttet, atnedsætte et Havnelovsudvalg, der skal have til opgave at modernisere havneloven.De danske skibsmæglere repræsenterer såvel danske som udenlandske rederier og de er involveret itransporten af ca. 75 % af Danmarks totale im- og eksport. Skibsmæglerne varetager alle skibenesinteresser i forbindelse med havneanløb og de er stærkt involverede i tilrettelæggelsen afintermodale transporter og i andre komplicerede transportarrangementer og logistikløsninger.På vegne af vore kunder, både rederier og lastejere, vil vi gerne gøre opmærksom på, at det er ikkefra havnebrugernes side, at der ønskes en revidering af havneloven. Vi finder, at der er rimeligekonkurrenceforhold i havnene, og vi mener ikke, at der er behov for at ændre den danske havnelov,som er velfungerende, idet der er en klar rollefordeling mellem de offentlige havnemyndigheder ogprivate aktører i havnene.De danske havne er generelt dygtige og deres fortsatte rolle i forbindelse med maritime transporterer vigtig. Alle har en interesse i, at danske havne bliver endnu mere effektive og lønsomme og atopsparede midler tilgår havnenes kasser og benyttes til fortsatte investeringer, vedligeholdelse oggennem eventuelle takstnedsættelser og andre tiltag styrker havnenes konkurrenceevne.Der er dog flere eksempler på, at havne gennem selskabskonstruktioner har overført eller gør sigtanker om at overføre betydelige midler fra havnens kasse til den kommunale kasse.Hvis ministeren og Danske Havne mener, at tiden er inde til et "service” check af havneloven, sådeltager vi naturligvis gerne i dette arbejde og fremkommer med vore kommentarer og ønsker.I denne forbindelse vil vi gerne, hvis der tillægges et samarbejde med os og vore medlemmer sammebetydning, som der tilsyneladende tillægges samarbejde og kommunikation med Danske Havne ogvi håber, at vi fremover kan involveres mere direkte og ikke skal erfare om arbejdet ved en tilfældiggennemlæsning af Danske Havnes Nyhedsbrev.
Med venlig hilsenAllan HoutvedDirektør