Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 451
Offentligt
885974_0001.png
885974_0002.png
885974_0003.png
885974_0004.png
885974_0005.png
885974_0006.png
885974_0007.png
885974_0008.png
885974_0009.png
885974_0010.png
885974_0011.png
885974_0012.png
885974_0013.png
885974_0014.png
885974_0015.png
885974_0016.png
885974_0017.png
885974_0018.png
885974_0019.png
885974_0020.png
885974_0021.png
885974_0022.png
885974_0023.png
885974_0024.png
885974_0025.png
885974_0026.png
885974_0027.png
885974_0028.png
885974_0029.png
885974_0030.png
Forslag til finanslov 2011
2. |Forslag til finanslov 2011
IndholdForslag til finanslov 2011 ......................................................................... 31. Transportaftaler .................................................................................... 52. Driftsbudgettet .....................................................................................93. Infrastruktur ....................................................................................... 124. Trafikkøb, tilskud mv. ........................................................................ 125. Selskaber ..............................................................................................17Bilag 1. Oversigt over disponerede midler i Infrastrukturfonden ....... 18Bilag 2. Disponering af transportpuljer ................................................22Bilag 3. Anlægsprojekter på FFL11 (vej og bane).................................. 27
| 3.
Forslag til finanslov 2011I denne pjece præsenteres finansloven for 2011 (FFL11) på Transportministeriets områ-de.Transportministeriets FFL11 afspejler transportaftalerne fra 2009, der danner grundla-get for de kommende års investeringer på transportområdet. Transportaftalerne ernærmere beskrevet i afsnit 1 nedenfor.Tabel 1 viser hovedtallene på FFL11 fordelt på fire hovedformål: drift, infrastruktur, tra-fikkøb og tilskud samt selskaber.Tabel 1. FFL11-bevillinger fordelt på hovedformålMio. kr.11. Drift2. Infrastruktur3. Trafikkøb, tilskud mv.4. SelskaberBevilling i alt20091.7458.4235.4062.02717.60120101.3828.8385.715-76415.17120111.3218.9445.827-35615.73620121.23413.4005.701-35719.97820131.18012.8235.614-35719.26020141.14810.2685.224-35716.283
1. 2009-bevillingerne er i 2009-prisniveau. 2010-bevillingerne er i 2010-prisniveau og omfatter afsattebevillinger på finansloven for 2010 og efterfølgende bevillingsændringer (aktstykker mv.) pr. medio2010. Bevillingerne for 2011-2014 er i 2011-prisniveau.
1. Driftsbudgettetfinansierer driftsopgaverne. Dette gælder blandt andet trafikstyring,projektstyring og myndighedsopgaver i ministeriets 12 institutioner på finansloven.Driftsbudgettet uddybes i afsnit 2.2. Infrastrukturvedrører vedligeholdelse og udbygning af statens veje og baner samtkystbeskyttelse. Infrastrukturbudgettet uddybes i afsnit 3.3. Trafikkøb og tilskudvedrører primært statens betaling for jernbane-, vej-, luft- ogfærgetrafik. Trafikkøb- og tilskudsbudgettet uddybes i afsnit 4.4. Selskaberomfatter udgifter og indtægter på finansloven i relation til ministeriets sel-skaber, primært udbytter fra Posten Norden og DSB. Udgifter og indtægter vedr. sel-skaber uddybes i afsnit 5.Tabel 1 viser, at mere end halvdelen af ministeriets bevillinger i 2011 er afsat til vedlige-holdelse og udbygning af infrastruktur, at knap 40 pct. af bevillingerne vedrører trafik-køb og tilskud samt at ca. 8 pct. af bevillingen vedrører driftsopgaver.Transportministeriets samlede bevilling i 2011 på 15,7 mia. er en nettobevilling, der om-fatter både udgifter og indtægter. Der er budgetteret indtægter på ca. 3,3 mia. kr. i 2011i relation til aktiviteterne, der blandt andet vedrører brugerfinansiering af luftfartsom-rådet og indtægter ved Banedanmarks produktionsvirksomhed. Hertil kommer, at derforventes anvendt ca. 1,0 mia. kr. i 2011 af uforbrugte bevillinger fra tidligere år. Derbudgetteres således med en samlet aktivitet på ca. 20,0 mia. kr (bruttoudgift).Transportministeriet er på finansloven opdelt i 6 hovedområder. Tabel 2 viser fordelin-gen af bevillingen i 2011 på disse hovedområder. “Fællesudgifter” omfatter primært de-
4. |Forslag til finanslov 2011partementets bevilling, diverse puljer samt udbytter fra selskaber på ministerområdet.”Trafik” er et nyt hovedområde, der er oprettet på FFL11. Det omfatter bl.a. Trafiksty-relsen, der er dannet i 2010 ved sammenlægning af Færdselsstyrelsen og den tidligereTrafikstyrelse. Hovedområdet omfatter desuden bl.a. indkøb af jernbane- og færgetrafikog diverse tilskudsordninger, som især Trafikstyrelsen administrerer.Tabel 2. Nettoudgiftsbevillinger fordelt på hovedområder for 2011Mio. kr.(2011-priser)1. Drift2. Infrastruktur3. Trafikkøb, til-skud, mv.4. SelskaberBevilling i altFælles-udgifter16598450-356842VejeLuftfartKyster oghavne8612410211TrafikBanerI alt
3133.8126204.187
30031061
13705.24305.379
5914.02444005.055
1.3218.9445.827-35615.736
Tabellen viser, at bevillingerne i 2011 primært vedrører udbygning og vedligeholdelse afveje og baner samt trafikkøb (primært jernbanetrafik, jf. afsnit 4).
| 5.
1.
Transportaftaler
Regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Soci-alistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance har igennem 2009 indgåeten række transportaftaler:1En grøn transportpolitik (29. januar)En moderne jernbane (22. oktober)Nye initiativer som led i udmøntning af puljer (22. oktober)Visse vejprojekter (22. oktober)Tillæg til aftale af 22. okt. 2009 om nye initiativer som led i udmøntning af pul-jer (2. december)Bedre veje mv. (2. december)Aftalerne omfatter dels de overordnede rammer og principper for udviklingen af engrøn transportpolitik i de kommende år, dels en række konkrete initiativer på trans-portområdet.InfrastrukturfondenDer er med Aftale om en grøn transportpolitik i januar 2009 etableret en Infrastruktur-fond, der skal finansiere de kommende års investeringer på transportområdet.Infrastrukturfonden er etableret med 94 mia. kr. med Aftale om en grøn transportpoli-tik, og kan løbende tilføres midler fra nye holdbare finansieringskilder. Konkret forven-tes tilført midler som følge af f.eks.:Yderligere gevinster ved en bedre og mere effektiv jernbanedrift.Yderligere merprovenu fra en ny kørselsafgift, som rækker udover den del, derskal modsvare nedsættelsen af registreringsafgiften, herunder provenu fraudenlandske bilister og lastbiler.
Herudover kan der tilføres holdbart provenu fra øvrige finansieringskilder, der måtteblive prioriteret til transportområdet i perioden frem mod 2020.Tabel 3 viser status for Infrastrukturfonden medio 2010. Der er angivet de tilførte mid-ler, disponeringen af fonden samt tilbageførsel af uforbrugte midler til fonden. Samleter der uforbrugte midler på 233 mio. kr. (2011-prisniveau).Med transportaftalerne er Infrastrukturfondens midler således næsten fuldt ud dispo-neret til konkrete initiativer. Der er endvidere med Aftale om bedre veje mv. aftalt at af-sætte midler til udbygning af Motorring 4 (0,4 mia. kr.) og til stationsmoderniserings-puljen (0,1 mia. kr.), når der er skaffet finansieringsmæssigt grundlag herfor.
1
Det Radikale Venstre indgår ikke i aftalen om bedre veje mv. af 2. december 2009.
6. |Forslag til finanslov 2011Tabel 3. Midler og disponering i Infrastrukturfonden, status medio 2010Infrastrukturfonden 2009-2020 (mio. kr.)Tilførsel af midlerAftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 (2009-priser)Aftale om en moderne jernbane af 22. oktober 2009 (2009-priser)Aftale om finansloven for 2010 (forstærket vejvedligeholdelsesindsats) (2010-priser)Disponering af midlerAftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 (2009-priser)Aftale om en moderne jernbane af 22. oktober 2009 (2009-priser)Aftale om bedre veje af 2. december 2009:Forstærket vejvedligeholdelsesindsats 2010-2013 (2010-priser)Vejanlægsprojekter (2009-priser)Lovforslag om udbygning af Helsingørmotorvejen:Udformning af tilslutningsanlæg 12 som "trompetanlæg" (2010-priser)Lovforslag om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted:Etablering af støjafskærmning langs Allingvej i Hvidovre (2010-priser)Tilbageførsel af uforbrugte midler til fondenAftale om bedre veje af 2. december 2009:Billiggjorte afsluttede vejprojekter (2009-priser)Mindreudgift ved midlertidig udvidelse af Vejle fjord-broen (2009-priser)Akt 84 af 12. januar 2010:Billiggørelse af Kliplev-Sønderborgmotorvejen (2010-priser)Uforbrugte midler (2011-priser)2082332241116172.7007.23586.93635094.0003502.700
Størstedelen af midlerne er disponeret til den kollektive trafik, jf. figur 1. En nærmerespecifikation af anvendelsen findes i bilag 1, hvor der endvidere er angivet projektetsplacering på finansloven. Størstedelen af projekterne indgår i Transportministeriets in-frastrukturbudget (anlægsprojekter mv.), medens en mindre del af aktiviteterne finan-sieret af infrastrukturfonden indgår i budgettet for tilskud og trafikøb mv. (diverse til-skudspuljer) og i driftsbudgettet (VVM-analyser, kampagner mv.).Figur 1. Anvendelsen af Infrastrukturfondens nuværende midlerUudmøntedetransportpuljer
VejområdetKollektiv trafik
| 7.Med FFL11 er der optaget bevillinger til allebesluttedeinitiativer med transportafta-lerne. Bevillingerne til et nyt signalsystem på Banedanmarks net optages dog på finans-loven i takt med at projektets milepæle nås. Der er på FFL11 afsat bevillinger frem tilprojektets anden milepæl for henholdsvis fjern- og S-banen. Endvidere optages detstatslige bidrag på 100 mio. kr. til anlæg af en nordlig omfartsvej ved Grenå omfartsvejførst på finansloven, når der foreligger en afklaring af projektet.Transportaftalerne indeholder endvidere nogleprincipbesluttedeprojekter, hvortilder er reserveret midler: Opgradering af banestrækningerne Ringsted-Odense og Ho-bro-Aalborg, etablering af dobbeltspor i Sønderjylland samt anlæg af en omfartsvej vedNykøbing Falster. Afsættelse af bevillinger på finansloven til disse projekter afventerfærdiggørelse af beslutningsgrundlag og efterfølgende endelig stillingtagen til de enkel-te projekter.TransportpuljerDer er med transportaftalerne afsat en række nye transportpuljer og samtidig truffetbeslutning om anvendelsen af en del af puljemidlerne, jf. tabel 4. Bilag 2 indeholder enoversigt over de konkrete projekter, der er truffet beslutning om inden for de enkeltetransportpuljer.
Tabel 4. Oversigt over disponering af puljerne (mio. kr.)PuljePulje i alt(2009-priser)Bedre fremkommelighed for busser (2009-2013)3)Pulje til fremme af ordninger og projekter, derøger antallet af buspassagerer (2009-2011)3)Pulje til fremme af kollektive trafikløsninger iÅrhus og i Ring 3-korridoren i hovedstadsom-rådetPulje til stationsmoderniseringerNye teknologiske mulighederBedre kapacitet og bekæmpelse af lokale fla-skehalse (2009-2014)4)Mere cykeltrafik (2009-2014)Bedre trafiksikkerhed (2009-2014)Fremme af godstrafik på bane (2009-2014)Støjbekæmpelse (2009-2014)Nye beslutningsgrundlag og strategisk plan-lægning (2009-2014)400,0309,045,048,01) Disponeret i forbindelse med Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 og Akt 159 af 18.juni 2009.2) Disponeret i forbindelse med Aftale om nye initiativer som led i udmøntningen af puljer af 22. okto-ber 2009, Tillæg af 2. december 2009 til aftale af 22. oktober 2009 om nye initiativer som led i udmønt-ning af puljer samt Aftale om bedre veje mv. af 2. december 2009.3) Puljen er på FL10 overført til § 28.62.02 Buspuljer.4) Der er på FFL11 tilbageført 14,9 mio. kr. til puljen vedr. Vejle Fjord-projektet, jf. Akt 159 af 18. juni2009.
Disponeret Disponereti foråret20091)(2009-priser)--i efteråret20092)(2010-priser)--Resterendepulje(2011-priser)--
1.000,0300,0
2.000,0200,0600,0800,01.000,0500,0200,0400,0
0,00,0145,0576,0134,178,320,063,7
0,093,9121,8113,887,483,9181,067,5
1.945,8103,6344,4122,5777,3329,0-261,7
De ikke-disponerede puljemidler er optaget på en særskilt konto på finansloven (§28.11.14. Transportpuljer).
8. |Forslag til finanslov 2011
De disponerede midler er optaget på de relevante konti i relation til de institutioner, dervaretager udførelsen af projektet, jf. bilag 2. Enkelte besluttede projekter er dog endnuikke overført til en relevant konto, idet der endnu ikke er taget stilling til den konkreteudførelse af projektet.
| 9.
2.
Driftsbudgettet
Tabel 5 og figur 2 illustrerer de bevillinger, der er afsat på Transportministeriets drifts-konti på FFL11.Tabel 5. Transportministeriets driftsbudget*Mio. kr.11. Basisbevilling2. Tidsafgrænsede bevillinger3. Indtægtsdækkede aktiviteterBevilling i alt (1+2)Aktivitet i alt (1+2+3)Vedr. prisniveau, se note 1, tabel 1.
20091.241,1504,21.733,61.745,33.478,9
20101.212,2169,41.585,11.381,62.966,7
20111.201,0119,81.549,61.320,82.870,4
20121.179,155,11.546,61.234,22.780,8
20131.156,323,61.546,01.179,92.725,9
20141.140,28,21.547,81.148,42.696,2
Transportministeriets driftsbevillinger udgør 1.320,8 mio. kr. i 2011. Heraf er 1.201,0mio. kr. ”basisbevillinger” til finansiering af institutionernes løbende opgaver, medens119,8 mio. kr. er tidsafgrænsede bevillinger til konkrete formål. Herudover budgetteresindtægter på driftsbudgettet på 1.549,6 mio. kr., således at den samlede driftsaktivitetbudgetteres til 2.870,8 mio. kr. i 2011.Ad 1. Basisbevillingen reduceres løbende med effektiviseringskrav på finanslovene pånormalt 2 pct. årligt.Ad 2. De tidsafgrænsede bevillinger omfatter primært aktiviteter finansieret af trans-portpuljer (VVM-undersøgelser, kampagner mv.) Endvidere er der på Trafikstyrelsensområde afsat bevillinger til sikkerhedsopgaver mv., der udløber i 2011. Endelig var der i2009 ved aktstykke ekstraordinært afsat 300 mio. til omstillingsudgifter mv. i forbin-delse med neddrosling af Banedanmark produktionsvirksomhed.Ad 3. Indtægterne på Transportministeriets driftsbudget vedrører primært følgendeområder:Banedanmarks produktionsvirksomhed udfører vedligeholdelsesopgaver påjernbanen i henhold til en intern kontrakt med Banedanmark.Banedanmark varetager indkøb og videresalg af kørestrøm til jernbanevirk-somheder.Størstedelen af Statens Luftfartsvæsens aktiviteter (tilsyn med civil luftfartmv.) er indtægtsdækket via afgifter og gebyrer i henhold til dansk lov og inter-nationale aftaler.Vejdirektoratet foretager salg af ydelser og produkter til andre offentlige myn-digheder samt til offentlige og private virksomheder.Figur 3 illustrerer udgifter og indtægter ved de enkelte institutioner.
10. |Forslag til finanslov 2011Figur 3. Budgetterede udgifter og indtægter i 20111.000900800700Mio. kr.6005004003002001000UdgifterIndtægter
* De små institutioner omfatter Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, Havarikommissio-nen for Vejtrafikulykker, Kommissarius Øerne, Kommissarius Jylland, Auditøren, Danmarks Vej- ogBromuseum og Jernbanenævnet.
Nyt på FFL11Udarbejdelsen af FFL11 tager udgangspunkt i budgetteringen af budgetoverslagsårene2011-2013 på finansloven for 2010. I forhold til forudsætningerne på FL10 er der – ud-over opregning til 2011-priser - følgende væsentlige ændringer på FFL11:Trafikstyrelsen og Færdselsstyrelsen er som led i organisationsændringer i Trans-portministeriet pr. 15. april 2010 sammenlagt til én styrelse, Trafikstyrelsen. Dennye styrelses opgaver omfatter blandt andet planlægning og regulering af den kol-lektive trafik, sikkerhed og interoperabilitet på jernbanen, bilteknik samt myndig-hedsopgaver vedr. syn og omsyn af køretøjer.På FFL11 er anlægsafdelingen i Trafikstyrelsen overført til Banedanmark, som følgeaf organisationsændringer i Transportministeriet i foråret 2010. Herved sikres, atalle aktiviteter i relation til forberedelse og udførsel af anlægsprojekter er samlet iBanedanmark. Banedanmark skal fremadrettet stå for forberedelse af anlægspro-jekter i programfasen, herunder analyser, forundersøgelser, VVM-undersøgelser ogbeslutningsgrundlag. Endvidere skal Banedanmark forestå projekteringen af dedanske jernbaneanlæg for den faste forbindelse over Femern Bælt.Naviair er med lov om Naviair etableret som en selvstændig offentlig virksomhed i2010 og Naviairs finanslovskonti § 28.33.01 og § 28.33.03 er derfor nedlagt påFFL11.I henhold til L170 af 18. maj 2010 er der oprettet et jernbanenævn. Nævnet behand-ler klager vedr. adgangen til jernbaneinfrastrukturen og konkurrenceforhold påjernbaneområdet. Jernbanenævnet er ikke undergivet instruktionsbeføjelse fratransportministeren og disponerer selvstændigt over hovedkontoens bevilling. Tra-fikstyrelsen varetager nævnets administrative opgaver.Som led ”Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om genopretning af danskøkonomi” fra maj 2010 sker der en reduktion af ministeriernes driftsudgifter med
r*VejdireStktoratatenetsLuftfartsvæsenKystdirektoratetTrafikstyrelsenBaneBadanenmdaarnmkarkproduktion
entet
Departem
Sm
å
instit
ut
ione
| 11.½ pct. i årene 2011-2013. Dette sparekrav er indarbejdet på FFL11, og er på Trans-portministeriets område navnlig udmøntet ved de stordriftsfordele mv., der forven-tes opnået ved de organisatoriske omlægninger, der er gennemført i april 2010, jf.ovenfor.Øvrige bemærkninger til driftsbudgettetTrafikstyrelsens bevilling falder frem mod 2013. Det skyldes bl.a., at merbevillingentil Trafikstyrelsens sikkerhedsopgaver mv. udløber med udgangen af 2011. Der vilblive foretaget en analyse af Trafikstyrelsens opgaver med henblik på fastsættelse afbevillingsniveauet efter 2011.
12. |Forslag til finanslov 2011
3.
Infrastruktur
Bevillinger til anlæg og vedligeholdelse af infrastruktur (veje, baner og kystbeskyttelse)fremgår af tabel 6.Tabel 6. Bevillinger til anlæg og vedligeholdelse af infrastruktur på FFL11Mio. kr.1FællesudgifterReserver til anlægsprojekterTransportpuljerVejeAnlægsprojekterSikkerhed og miljøVedligeholdelseKyster og havneKystbeskyttelse mv.BanerAnlægsprojekter og små projek-terFornyelseVedligeholdelseSignalprogramKøbenhavn-RingstedInfrastrukturbevillinger ialt748,01.841,41.113,1176,10,0255,91.680,91.029,7508,384,9675,41.650,11.057,1229,6411,7559,21.604,81.038,466,8906,7485,71.493,21.009,040,71.318,7426,81.468,3968,625,81.648,591,4280,9124,3100,2100,414,72.248,9364,41.648,72.163,9219,21.648,71.857,9176,91.777,65.911,7117,31.256,55.210,7114,81.158,82.959,6150,5716,2179,910,6427,8538,0534,4449,4817,91.020,3861,51.029,3858,71.030,0200920102011201220132014
8.422,5 8.838,2 8.944,4 13.399,8 12.822,8 10.267,7
1)
Se note 1, tabel 1.
Bevillingerne opført underFællesudgifteromfatter centrale reserver til anlægsprojekteri henhold til principperne i ny anlægsbudgettering, jf. Akt. 16 af 24. oktober 2006 samtde nye transportpuljer, jf. bilag 2.Vejeomfatter Vejdirektoratets bevillinger til anlæg af nye veje og vedligeholdelse afstatsvejnettet. Der er endvidere en pulje til mindre projekter vedr. sikkerhed og miljø(anlæg af cykelstier, sort-plet bekæmpelse, støjbekæmpelse mv.). Der henvises endvide-re til bilag 3, hvoraf det fremgår, hvor anlægsarbejderne udføres.Bevillingen vedkyster og havnevedrører Kystdirektoratets anlægsopgaver, der primærter kystbeskyttelse på Vestkysten.Baneromfatter Banedanmarks bevillinger til anlæg af nye baner samt fornyelse og ved-ligeholdelse af det eksisterende banenet. Der er med Aftale om trafik for 2007 afsat enforøget bevilling til genopretning af jernbanenettet.Nyt på FFL11Udarbejdelsen af FFL11 tager udgangspunkt i budgetteringen af budgetoverslagsårene2011-2013 på finansloven for 2010. I forhold til forudsætningerne på FL10 er der – ud-over opregning til 2011-priser - følgende væsentlige ændringer på FFL11:
| 13.Det er med aftale om bedre veje mv. af 2. december 2009 besluttet at Transportmi-nisteriet i 2010 skal fremsætte anlægslove for en række vejprojekter. Disse projek-ter er optaget på FFL11. Bilag 3 viser en oversigt over igangværende anlægsprojek-ter.Der er udarbejdet et beslutningsgrundlag for en økonomisk optimal vejvedligehol-delsesstrategi med et 10-årigt perspektiv frem mod 2019. Med finanslovaftalen for2010 er Infrastrukturfonden tilført 2,7 mia. kr. øremærket til et markant løft i vej-vedligeholdelsesindsatsen i 2010-2013. Disse midler er udmøntet med Aftale ombedre veje mv. af 2. december 2009. De i aftalen fastlagte bevillinger er indbudget-teret på FFL11.Der blev med aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 og aftale om enmoderne jernbane af 22. oktober 2009 truffet beslutning om anlæg af en ny jern-bane fra København til Ringsted via Køge. Med L527 af 26. maj 2010 blev projektetvedtaget af Folketinget. Projektet er indbudgetteret på den nye hovedkonto§28.63.09. Ny bane København-Ringsted. Jernbanestrækningen planlægges ibrug-taget i 2018. Projektet gennemføres for en samlet bevilling på 10,4 mia. kr. inklusivreserver (2010-priser), heraf anvendes 411,7 mio. kr. i 2011.Der blev ligeledes med aftale om en moderne jernbane truffet beslutning om anlægaf et ekstra jernbanespor på strækningen mellem Lejre og Vipperød. Med L232 af17. marts 2010 blev projektet vedtaget af Folketinget. Projektet er indbudgetteret påBanedanmarks anlægskonto § 28.63.02. Udbygningen forventes ibrugtaget i 2015.Projektet gennemføres for en samlet bevilling på 1,3 mia. kr. inklusiv reserver(2010-priser), heraf anvendes 160,6 mio. kr. i 2011.
Øvrige bemærkninger til infrastrukturbudgettetDer forventes at ske en udmøntning af transportpuljerne i forbindelse med for-handlingerne om finansloven for 2011.Bevillinger på kystområdet falder markant efter 2010 idet der i 2010 er afsat eks-traordinære bevillinger til 3. fase af minerydningen på Skallingen, hovedreparatio-ner af færgelejerne ved Bøjden og Fynshav, istandsættelse af moler i Hanstholmsamt istandsættelse af læmoler i hhv. Løkken og Nr. Vorupør. Bevillinger på kyst-området falder yderligere efter 2013, idet den 5-årige (2009-2013) Fællesaftale omkystbeskyttelse på den centrale del af den jyske vestkyst udløber. Der forudsættesindgået en ny 5-årig aftale for perioden 2014-2018.
14. |Forslag til finanslov 2011
4.
Trafikkøb, tilskud mv.
Bevillinger til trafikkøb, tilskud mv. fremgår af tabel 7.Tabel 7. Trafikkøb- og tilskudsbevillinger på FFL11 fordelt på hovedformålMio kr.1FællesudgifterPulje til analyserTransportforskningReserver og budgetreguleringVejeVejdirektoratets tilskudspuljeLuftfartLufttrafiktjenesteTilskud til Odense og Sønderborg LufthavneKyster og havneOprensning Hals BarreTrafikFratrådte tjenestemænd i Post Danmark A/S- JernbanetrafikIndkøb af jernbanetrafik, DSBIndkøb af jernbanetrafik, Midt- og VestjyllandIndkøb af jernbanetrafik, KystbanenTilskud til særlige rabatterReserve til togtrafik mv.Privatbaner- BustrafikTakstnedsættelse i den kollektive trafikBuspuljerRabatter på fjernbusruterne- FærgetrafikØvrige samfundsbegrundede færgerBornholmstrafikkenStatslige aktiver vedr. Bornholm- Transportsektorens energiforbrugStøtte til initiativer vedr. biobrændstofferInitiativer til nedsættelse af transportsektorensenergiforbrug og CO2-udledningBanerBaneafgifter og betaling til broforbindelserBanedanmarks tilskudspuljeTrafikkøb- og tilskudsbevillinger i alt430,10,0425,70,0430,49,7430,40,0430,40,0430,40,06,464,967,567,446,30,021,00,00,00,00,00,018,9141,84,919,0146,02,919,4149,64,319,4197,46,819,4197,46,819,4197,46,8123,3300,06,0124,4296,78,0126,9289,710,0126,9191,610,0126,9191,610,0126,90,010,03.547,4 3.739,2197,9183,3108,40,0171,7201,5172,1110,20,0176,43.939,4226,7173,0111,40,0101,33.807,9 3.804,9225,3155,4111,49,8101,3221,2151,4111,410,7101,33.737,8218,6142,6111,410,6101,30,017,523,723,724,30,00,80,80,80,80,80,80,04,826,04,925,65,025,25,025,25,025,25,0100,0128,762,4140,485,145,322,616,40,033,916,30,031,316,22,426,215,82,526,215,52,516,915,32,5
2009
2010
2011
2012
2013
2014
5.405,7 5.715,1 5.826,7 5.700,6 5.614,3 5.224,2
1)
Se note 1, tabel 1.
| 15.Fællesudgifteromfatter tilskud til DTU for myndighedsbetjening i forbindelse medtransportforskning, samt midler til blandt andet strategiske analyser og etableringen afen landsdækkende trafikmodel.Vejevedrører Vejdirektoratets tilskudspulje. Herfra gives tilskud til kommunale an-lægsprojekter og vej- og stiprojekter i forbindelse med cykelpuljen.Luftfartomfatter aktiviteter vedr. afgiftsfritagne flyvninger samt varetagelse af lufttra-fiktjeneste i grønlandsk luftrum, der administreres af Statens Luftfartsvæsens efter om-dannelsen af Naviair til selvstændig offentlig virksomhed (SOV). Endvidere omfatterbevillingen statens overtagelse af udbetalingen af det hidtidige amtslige tilskud tilOdense og Sønderborg Lufthavne.Kyster og havneomfatter statens tilskud til oprensning af sejlløbet over Hals Barre.Trafikvedrører primært indkøb af jernbane- og færgetrafik i henhold til Transportmi-nisteriets kontrakter med bl.a. DSB, Arriva (Midt- og Vestjylland), DSB First (kystba-nen) og Bornholmstrafikken A/S.Baneomhandler bevilling til statslig betaling til Sund & Bælt A/S for benyttelse af jern-baneforbindelserne over Storebælt og Øresund, herunder Kastrupbanen, samt indtæg-ter fra Banedanmarks opkrævning af baneafgifter fra jernbanevirksomhedernes anven-delse af banenettet. Endvidere er bevilling til tilskudsprojekter på baneområdet omfat-tet.Nyt på FFL11Udarbejdelsen af FFL11 tager udgangspunkt i budgetteringen af budgetoverslagsårene2011-2013 på finansloven for 2010. I forhold til forudsætningerne på FL10 er der – ud-over opregning til 2010-priser - følgende væsentlige ændringer på FFL11:I forbindelse med sammenlægningen af Trafikstyrelsen og Færdselsstyrelsen er alletilskudsordninger til den kollektive trafik samlet under TrafikstyrelsenKontrakten med Bornholmstrafikken A/S om færgebetjening af Bornholm er for-længet med 16 måneder frem til august 2011, hvor der så kan indgås en ny kontrakt.Endvidere er der i 2011 afsat 2,5 mio. kr. til sejlads med en ekstra færge på de 32største rejsedage i sommeren 2011.Privatbanedrift er overgået til regioner (DUT). Fra 2011 vil provenuet fra den samle-de statslige pensionskompensation indgå i de almindelige overførsler mellem statenog regionerne i overensstemmelse med Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT). I2011 er dette beløb 76,5 mio. kr.Fjernbusordningen om rabatter til bestemte passagergrupper på fjernbusruterne ermed akt. 160 af 24. juni 2010, udvidet til at gælde hele ugen.Der er på FFL11 oprettet en tilskudskonto for baneområdet. På kontoen, § 28.63.07.Banedanmarks tilskudspulje, udbetales tilskud udmøntet fra transportpuljerne tilbaneprojekter. I 2011 udbetales 9,7 mio. kr. til etablering af nyt rangerområde ogspor ved Hirtshals Havn.
16. |Forslag til finanslov 2011DSB, Arriva og DSBFirst har, jf. akt 119 af 22. april 2010, fået momskompensationfor ændringer i momsreglerne vedr. langtidsleasing af transportmidler. Momskom-pensationen udbetales frem til udløbet af operatørernes kontrakter, hvorefter den vilindgå som en integreret del af nye kontrakter.Naviair er med lov nr. 529 af 26. maj 2010 omdannet til en selvstændig offentligvirksomhed (SOV). Hermed er Naviair udgået af finansloven. Det administrative an-svar for en række opgaver er i den forbindelse overgået til Statens Luftfartsvæsen,idet det dog forsat er Naviair og DMI, der forestår den praktiske udførelse af tjene-sterne. Der er på FFL11 oprettet en ny hovedkonto under Statens Luftfartsvæsen tildette formål. Bevillingen indeholder dels Statens Luftfartsvæsens afregning medNaviair ifm. afgiftstagne flyvninger vedr. en route, dels finansiering af lufttrafiktje-neste i grønlandsk luftrum, som Danmark ifølge internationale aftaler har pligt til atdrive.
Øvrige bemærkninger til trafikkøb- og tilskudsbudgettetBudgetteringen af baneafgifter på FFL11 er opretholdt uændret i forhold til FL10.Den manglende opdatering skyldes, at der er en vis usikkerhed om det præcise tra-fikomfang i 2011. Budgetteringen vil blive opdateret på ændringsforslag til finans-loven for 2011 på grundlag af en revideret prognose for trafikomfanget.
| 17.
5.
Selskaber
Budgettet for udgifter og indtægter vedr. ministeriets selskaber på FFL11 fremgår af ta-bel 8.Tabel 8. Indtægtsbudgettet på FL10 fordelt på hovedområdeMia kr. (2010-priser)FællesudgifterUdbytte fra Post Danmark A/SUdbytte fra DSB og DSB s-tog a/sI alt0,0-364,0-364,0Se note 1, tabel 1.-600,0-164,0-764,0-215,0-141,3-356,3-215,0-142,0-357,0-215,0-141,9-356,9
2009
2010
2011
2012
2013
1)
Indtægtsbudgettet omfatter udbytter fra selskaber på Transportministeriets område.Udbyttet vedr. DSB og DSB S-tog A/S er reduceret i overensstemmelse med forudsæt-ningerne i Aftale om trafik for 2007.For Post Danmark A/S er der ikke udbetalt udbytte i 2009 for regnskabsåret 2008.Udbyttet fra Post Danmark for 2010-2013 er budgetteret på grundlag af udbyttet fortidligere regnskabsår. Der er gennemført en fusion af Post Danmark med det svenskePosten AB til Post Norden. Der vil fremover blive betalt udbytte fra Post Norden til dendanske og svenske stat i henhold til ejerandelene (40/60). Der er ikke taget stilling tilstørrelsen af det fremtidige udbytte.
18. |Forslag til finanslov 2011Bilag 1. Oversigt over disponerede midler i InfrastrukturfondenInitiativer (mio. kr, 2009-priser med mindre andetangivet)1. Igangværende vejprojekterBevilling i 2009 og senere til igangværende projekter12. Reinvesteringer i vejnettetAfsat på FL09 - 255 mio. kr. i 2009Basis 2010-2020, 255 mio. kr. årligt2En forstærket indsats i vedligeholdelsen af det statslige vejnet2010-2013 (2010-priser)3. Igangværende baneprojekterBevilling i 2009 og senere til igangværende projekter34. Reinvesteringer i banenettet 2009-2020Trafikaftale 2007, 2009-14Fortsættelse af basisbevillingsniveau 2015-2095. Principbesluttede og nye baneprojekter4Nyt signalsystem på Banedanmarks net (2009-2020)Udbygning af jernbanekapaciteten København-RingstedEtablering af støjafskærmning ved Allingevej i HvidovreOpgradering af banen Ringsted-Odense (reserveret)BeløbFL-kontoStatus på FFL11
9.0499.0495.7602552.8052.70028.21.30 -28.21.30 Videreført på FF1128.21.30 Optaget på FFL11. Udgiften i 2010 er optaget påAkt. 85 af 21. januar 2010.28.21.20 Videreført på FFL11 med opdateret årsfordeling
1.3001.30015.1689.3685.80035.23421.70010.3501660028.63.08 Bevillinger frem til projektets 2. milepæl er op-taget på FFL11.28.63.09 Optaget på FFL1128.63.09 Optaget på FFL11- Optagelse på finansloven afventer endelig stil-lingtagen til projektet på baggrund af færdig-gjort beslutningsgrundlag- Optagelse på finansloven afventer endelig stil-lingtagen til projektet på baggrund af færdig-gjort beslutningsgrundlag28.63.05 Beløbet er optaget på FL10 og videreført påFFL1128.63.05 Projektet er gennemført i 200928.63.02 Optaget på FFL11- Optagelse på finansloven afventer endelig stil-lingtagen til projektet på baggrund af færdig-gjort beslutningsgrundlag28.63.05 Videreført på FFL11- Optages på kommende bevillingslove28.63.02 Videreført på FFL11 med opdateret årsfordeling
Opgradering af banen Hobro-Aalborg (reserveret)
200
Modernisering af NørreportFremrykket opgradering af SydbanenAnlæg af dobbeltspor på Nordvestbanen (Lejre-Vipperød)Etablering af dobbeltspor i Sønderjylland (reserveret)
2101581.300700
6. Besluttede og nye vejprojekterAnlæg af SilkeborgmotorvejenAnlæg af Frederikssundsmotorvejen, 2. etape5Udbygning af Køge Bugt motorvejen 1. etape Greve S –Solrød SUdbygning af motorvejen ved Vejle FjordUdbygning af motorvejen op Vestfyn 1. etape Middelfart – Nør-re AabyUdbygning af Helsingørmotorvejen 1. etape Øverødvej – Hørs-holm SUdbygning af Brande omfartsvej til motorvej
14.8266.2911.2141.5671.3761.14628.21.20 Optaget på FL10 og videreført på FFL1128.21.20 Optaget på FFL1128.21.20 Optaget på FFL1128.21.20 Optaget på FFL1128.21.20 Optaget på FFL11
1.370439
28.21.20 Optaget på FFL1128.21.20- Optaget på FFL11
| 19.
Anlæg af nordlig omfartsvej ved NæstvedAnlæg af nordligt hængsel til Djursland ved RandersAnlæg af Slagelse omfartsvej – 2. etapeNord- og sydvendte ramper, ny bro mv. ved Køge Nord st.Anlæg af parallelspor i forbindelse med udvidelsen af mo-torvejen ved Vejlefjord.Anlæg af trompetanlæg i forbindelse med udvidelse af Hel-singørmotorvejenReserveret statsligt bidrag til anlæg af en omfartsvej nordom Grenaa
7043401091173617100
28.21.20 Optaget på FFL1128.21.20 Optaget på FFL1128.21.20 Optaget på FFL1128.21.20 Optaget på FFL1128.21.20 Optaget på FFL1128.21.20 Optaget på FFL11- Optages på finansloven når projektet er afklaret
7. Bedre adgang til havneneBedre vejforbindelse til Esbjerg HavnOpgradering til Kalundborg Havn (Holbækmotorvejen-Kalundborg)VVM-undersøgelser af etablering af motorvej ml. Holbæk-motorvejen og KalundborgUdbygning af Jyske Motorvej mellem Nørresundby og Bouet(Aalborg Havn)Etablering af bedre forbindelse mellem Helsingørmotorve-jen og Motorring 3 (Københavns Havn)Ramme til anlæg af omfartsvej ved Nykøbing Falster (Ged-ser Havn) (reserveret)Opgradering af Kongevejen i Helsingør (Helsingør Havn)Bedre adgang til Rønne HavnStatsligt bidrag til anlæg af ny forbindelse over af OdenseKanal (Odense Havn)Forundersøgelse vedr. omfartsvej ved Grenå mellem rute 16og Grenå HavnForundersøgelse vedr. yderligere opgraderinger af rute 34på strækningen mellem Herning og Skive samt rute 26 mel-lem Skive og HanstholmVVM-undersøgelse af et slusespor ved vestenden af KastrupstationEtablering af nyt rangerområde og spor ved Hirtshals Havn
971150200-71150400
28.21.20 Optaget på FL1028.21.20 Optaget på FL10 i henhold til igangsættelsesakt-stykke (Akt. 113 af 12. marts 2009)Puljefinansieret, se bilag 228.21.20 Optaget påFL10 i henhold til igangsættelsesakt-stykke (Akt. 112 af 12. marts 2009)28.21.20 Optaget på FL10 i henhold til igangsættelsesakt-stykke (Akt. 114 af 12. marts 2009)- Optagelse på finansloven afventer endelig stilling-tagen til projektet på baggrund af færdiggjort be-slutningsgrundlagPuljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2
-----
--
Puljefinansieret, se bilag 2Puljefinansieret, se bilag 2
8. Øvrige initiativerBanedanmarks rådighedspuljer fra tidligere trafikaftale(2009-14)Vejdirektoratets pulje “Anlæg til fremme af sikkerhed ogmiljø” (2009-12)1-årig vejvedligeholdelsespakke samt konsulentundersøgelse(2009)Grøn Transportvision DK: Forsøgsprojekter (2010-13)Grøn Transportvision DK: Yderligere konkrete CO2-initiativer (2009-12)
2.36778665764020084
Videreført på FFL11Videreført på FFL11Afsat i 200928.51.01/ Optaget på FL10 og videreført på FFL1128.55.0228.51.01/ Optaget på FL10 og viderført på FFL1128.55.02
20. |Forslag til finanslov 2011
9. Ekstrabevilling til igangsatte vejprojekter10. Nye puljerBedre fremkommelighed for busser (2009-13)Fremme af ordninger og projekter, der øger antallet afbuspassagerer (2009-2011)Medfinansiering af færgeinvesteringer i kommuner medsmåøer og ø-kommuner (2009)Fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet, heraf 0,5 mia. kr. til let-bane i ÅrhusStationsmoderniseringer (2009-14)Nye teknologiske muligheder (2009-14)Bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse(2009-14)Mere cykeltrafik (2009-14)Bedre trafiksikkerhed (2009-14)Fremme af gods på bane (2009-14)Støjbekæmpelse (2009-14)Forlængelse af pulje til fremme af sikkerhed og miljø(2013-14)Forlængelse af pulje bedre sikkerhed ved overskæringer(2015-18)Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning(2009-14)11. Pulje til bedre adgang til den kollektive transport(DSB-finansieret)I altReserverede projekter6Udbygning af Motorring 4 omkring København
3.5458.1001.0003002002.000
28.21.20 Optaget på FL10
Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2
2006008001.0005002004003002004001.00097.320
Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Se bilag 2Optaget på FL10 og FFL11Optages på kommende finansloveSe bilag 2Afholdes af DSB
311
Midlerne forudsættes tilvejebragt ved realiseringaf mindreudgifter på igangværende projekter el-ler anden finansieringMidlerne forudsættes tilvejebragt ved realiseringaf mindreudgifter på igangværende projekter el-ler anden finansiering -
Pulje til stationsmoderniseringer
100
Noter:1. Bevilling i 2009 og senere til projekter igangsat før 2009 omfatter følgende vejprojekter:-----------------Ny motorvej, Vejle - Herning, etapen Riis – Ølholm – VejleAnlæg af Herning N – Brande mellem Herning Ø og SnejbjergNy motorvej, Århus – Herning, etapen Bording – FunderNy motorvej, Søften – Skejby ved ÅrhusNy motorvej, Vejle – Herning, Brande – Give N, 2. delNy motortrafikvej, Bredsten – Vandel mellem Vejle og BillundNy omfartsvej ved Sunds nord for HerningNy motorvej, Odense – SvendborgAnlæg af niveaufri skæring ved Grenåvej i ÅrhusUdbygning af Holbækmotorvejen, Fløng - Roskilde VAnlæg af Frederikssundsmotorvejen, Motorring 3 – Motorring 4Udbygning af Kongevejen i HelsingørNy omfartsvej ved Gørløse på rute 6 mellem Helsingør og RoskildeNy bro ved Skovdiget på HillerødmotorvejenNy omfartsvej ved SlagelseNy motorvej Kliplev – SønderborgNy motortrafikvej Holbæk – Vig 2. og 3. etape
| 21.-------Anlæg af Hundige – Greve S (Køge Bugt)Anlæg af Ønslev – SakskøbingAnlæg af Brande – Riis, 1. etapeUdbygning af E45 mellem Nørresundby og BouetNy motorvej, Skejby– Skødstup ved ÅrhusAnlæg af diagonalvej syd om GiveUdbygning af Motorring 3
2. Indgår ikke i aftalen.3. Bevilling i 2009 og frem til igangværende projekter omfatter følgende baneprojekter:- KØR-projektet (kapacitetsf0rbedringer på strækningen København-Ringsted)- Nye togradioer (GSM-R)- Forberedelse af togkontrolsystem- Etablering af fordelingsstation på Vestfyn4. Under forudsætning af beslutning om gennemførelse af projekterne opgradering Ringsted-Odense ogopgradering Hobro-Aalborg, som der ikke pt. skal tages endelig stilling til, da beslutningsgrundlaget ik-ke er færdiggjort.5. Der afsættes i første omgang midler til anlæg af en 2. etape mellem Motorring 4 og Tværvej (1,2 mia.kr.) tættest på København, hvor trafikmængderne og trængselsproblemerne i dag er størst. Der vil i 2011blive taget stilling til etablering af motorvejen på hele strækningen til Frederikssund.6. Der er med Aftale om bedre veje mv. aftalt at afsætte midler til udbygning af Motorring 4 og til stati-onsmoderniseringspuljen, når der er skaffet finansieringsmæssigt grundlag herfor gennem fremtidigemindreudgifter på igangværende projekter eller anden ny finansiering.
22. |Forslag til finanslov 2011Bilag 2. Disponering af transportpuljerI bilaget gives en status over udmøntning af transportpuljerne i konkrete projekter.Bedre fremkommelighed for busser (2009-2013)Puljen er afsat med 200 mio. kr. årligt i 2009-2013. Puljen udmøntes til konkrete pro-jekter af Trafikstyrelsen på grundlag af ansøgninger fra relevante aktører.Pulje til fremme af ordninger og projekter, der øger antallet af buspassage-rer (2009-2011)Puljen er afsat med 100 mio. kr. årligt i 2009-2011. Puljen udmøntes til konkrete pro-jekter af Trafikstyrelsen på grundlag af ansøgninger fra relevante aktører.Medfinansiering af færgeinvesteringer i kommuner med småøer og ø-kommuner (2009)Puljen er afsat med 200 mio. kr. i 2009. Puljen udmøntes til konkrete projekter af In-denrigsministeriet på grundlag af ansøgninger fra relevante aktører.Pulje til fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoreni hovedstadsområdetProjektPulje i alt (2009-priser)Resterende pulje (2011-priser)Udgift i altMio.kr.2.000,01.945,8FFL1128.11.14Optaget påBevillingslovFL-konto
Pulje til stationsmoderniseringer (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 22. oktober og 2. december 2009(2010-priser)Flytning og modernisering af Enghave Station1)Etablering af gangtunnel på Hvalsø station1)Resterende pulje (2011-priser)90,43,5103,6FFL11FFL11FFL1128.63.0228.63.0228.11.14Udgift i altMio.kr.200,0Optaget påBevillingslovFL-konto
Nye teknologiske muligheder (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 29.januar 2009 (2009-priser)Intelligent trafikstyring på HelsingørmotorvejenIntelligent trafikstyring ved LimfjordstunnelenForundersøgelser vedr. etablering af digitalt vejnetBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)ITS udviklingsforum til forsknings- og analyseopgaver1. etape af trafikstyring på AmagermotorvejenKørsel i nødspor på Hillerødmotorvejen, Værløse - SkovbrynetForprojekt vedrørende GPS-indsamling af realtids trafikinfor-mationUdvidelse af ITS-systemerne på HelsingørmotorvejenResterende pulje (2011-priser)3,030,0344,4FL10FL10FFL1128.21.1028.21.3028.11.145,062,821,0FL10FL10FL1028.21.1028.21.3028.21.3075,050,020,0TB09TB09TB0928.21.3028.21.3028.21.10Udgift i altMio.kr.600,0Optaget påBevillingslovFL-konto
| 23.Bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Opgraderinger af banestrækningen Struer-LangåForbedringer af indkørselsforhold for tog, Aalborg-Lindholm,Holstebro og StruerForlængelse af perroner på KystbanenForbedring af til- og frakørselsbaner ifm. krydsombygning i Vi-umUdbygning af Kongevejen i HelsingørBedre adgang til Rønne HavnBedre raste- og sideanlægForøgelse af frihøjden ved tre motorvejsbroerMedfinansiering af anlæg af ny forbindelse over Odense KanalMedfinansiering af anlæg af en tunnel under Marselis Boulevardi ÅrhusMidlertidig udvidelse af Vejle Fjord broenBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)28.63.01 ogOptimering af automatisk togkontrolsystem (HKT) på S-banenATC linieledere på fjernbanenOpgradering af kørestrømsforsyning på kystbanenYderligere statsligt bidrag til en omfartsvej omkring RønneRammebeløb på 10 mio. kr. til forbedring af vejnettet mv. somled i Ringkøbing-Skjern kommunes projekt "Søvejen mod vest”Udbygning og anlæg af rastepladser langs statsvejnettet, 2010-2013 (Ustrup V., Hylkedal V., Pedersminde og Kongsted N.)Resterende pulje (2011-priser)50,0122,5FL10FFL1128.21.2128.11.1410,0FL1028.21.2310,43,519,920,0FL10FL10FL10FL1028.63.0228.63.01 og28.63.0228.63.0228.21.2325,08,016,42,252,815,020,029,7125,0250,031,9TB09TB09TB09TB09TB09FL10TB09TB09FL10FL10TB0928.63.01 og28.63.0228.63.01 og28.63.0228.63.0228.21.2128.21.2128.21.2328.21.2128.21.3028.21.2328.21.2328.21.21Udgift i altMio.kr.800,0Optaget påBevillingslovFL-konto
24. |Forslag til finanslov 2011Mere cykeltrafik (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Ramme til medfinansiering af sammenhængende og innovativecykelprojekterAnlæg af cykelsti på Rute 16 øst for HundestedAnlæg af cykelsti sydvest for NyborgAnlæg af cykelsti syd for RibeBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Anlæg af cykelsti mellem Viborg og FoulumEtablering af bro eller stitunnel på Ballerup Byvej mellem Vest-buen og Smørum ParkvejEtablering af stitunnel under Viborgvej ved Hammel, AnbækvejRamme til medfinansiering af sammenhængende og innovativecykelprojekterResterende pulje (2011-priser)55,7777,3FL10FFL1111,74,6FL10FL1028.21.2128.21.2128.21.23 og28.21.1028.11.1415,4FL1028.21.21100,07,714,312,1TB09TB09TB09TB0928.21.2328.21.2128.21.2128.21.21Udgift i altMio.kr.1.000,0Optaget påBevillingslovFL-konto
Bedre trafiksikkerhed (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009 priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Styrket indsats mod højresvingsulykkerStyrket indsats mod spøgelsesbilisterTrafiksikkerhedskampagnerBekæmpelse af grå strækninger på det overordnede vejnetForsøg med kameraovervågning af jernbanearealer til modvirk-ning af ulovlig indtrængenForbedret ulykkesstatistikeCall som en del af alarmberedskabet i DanmarkBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Pilotprojekt om brug af sensorteknologi til overvågning af bane-overkørsler og dæmninger omkring banestrækningerSimulator til lokomotivføreruddannelsen1)Udvidelse af projekt om udvidet ulykkesstatistik til at omfatteindsamling af data fra dødsulykker på kommunevejeneVidereførelse af bekæmpelse af grå strækninger på statslige lan-devejsstrækninger via rabatsaneringer,anlæg af rumleriller ogforbedret belysningVidereførelse af bekæmpelse af grå strækninger på statslige lan-devejsstrækninger via etablering af sikkerhedszoner og sideud-videlserTrafiksikkerhedskampagner - kampagner rettet til motorcykli-ster og mod uopmærksomhed i trafikken10,0FL1028.21.1028.11.1420,0FL1028.21.3020,0FL1028.21.3015,9FL1028.21.105,512,5FL10-28.63.02-10,010,010,025,03,310,010,0TB09TB09TB09TB09TB09TB09TB0928.21.3028.21.3028.21.1028.21.2128.63.0228.12.07 og28.21.1028.11.71Udgift i altMio.kr.500,0Optaget påBevillingslovFL-konto
FFL11Resterende pulje (2011-priser)329,01) Projektet er betinget af, at der sker en omlægning af den eksisterende praktik- og efteruddannelse,hvilket skal forhandles med arbejdsmarkedets parter. Indbudgettering af projektet på bevillingsloveneafventer denne afklaring.
| 25.Fremme af gods på bane (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Analyse af mulighederne for at etablere en ny kombiterminalved KøgeTilskud til etablering af nyt rangerområde og spor ved HirtshalsHavnBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Kapacitetsudvidelse på kombiterminalerne i Høje Taastrup ogTaulovReserve til medfinansiering af en ny sporforbindelse til EsbjergHavn1)Reserve til medfinansiering en ny sporforbindelse til NyborgHavn1)15,0--Resterende pulje (2011-priser)02)1) Indbudgetteringen på bevillingslovene afventer en nærmere afklaring af projektets udførelse.2) Der er med aftalerne udmøntet 0,3 mio. kr. mere end afsat i puljen. Det udlignes ved kommende ud-møntninger af transportpuljerne.100,0--66,0FL1028.63.0210,010,0FL10FFL1128.62.0128.63.07Udgift i altMio.kr.200,0Optaget påBevillingslovFL-konto
Støjbekæmpelse (2009-2014)ProjektPulje i alt (2009-priser)Besluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Støjisolering af stærkt støjbelastede boligerStøjreduktion ved Lindholm Station i NørresundbyEtablering af støjskærme på Helsingørmotorvejen ved GentofteUdvikling af nye metoder til støjbekæmpelseStøjreducerende skinneslibning af banenettet 2010-2015Besluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Støjbekæmpelse på Helsingørmotorvejen ved Emdrup Sø, Dys-segårdsvej og Hans Jensens VejStøjafskærmning på Vestmotorvejen ved Slagelse..Støjafskærmning på Holbækmotorvejen ved TorkilstrupStøjafskærmning på Viborgvej ved AnbækStøjpartnerskaber mellem Banedanmark og private boligejerelangs sidebanerneResterende pulje (2011-priser)8,8261,7FL10FFL1128.63.0228.11.1426,912,112,17,6FL10FL10FL10FL1028.21.2128.21.2128.21.2128.21.2115,015,07,710,016,0TB09TB09TB09TB09FL1028.21.2128.63.0228.21.2128.21.2128.63.02Udgift i altMio.kr.400,0Optaget påBevillingslovFL-konto
26. |Forslag til finanslov 2011Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning (2009-2014)ProjektPulje i altBesluttet med aftale af 29. januar 2009 (2009-priser)Etablering af en landstrafikmodelStrategisk analyse af udbygningsmulighederne i ØstjyllandStrategisk analyse af udbygningsmulighederne i hovedstadsområdetStrategisk analyse af elektrificering af banenettetVVM-undersøgelse af kapaciteten på ØresundsbanenVVM-undersøgelse af S-banebetjeningen i HillerødfingerenBeslutningsgrundlag på VVM-niveau vedr. opgradering af banenmellem Ringsted og OdenseBeslutningsgrundlag på VVM-niveau vedr. opgradering af banenHobro-AalborgVVM undersøgelser vedr. Skovvejen (Holbæk-Kalundborg)Opdatering af VVM-redegørelse om dobbeltspor i SønderjyllandOpdatering af VVM-redegørelse vedr. omfartsvej ved Nykøbing Fal-sterVVM-undersøgelse for en 3. Limfjordsforbindelse (Egholmlinien)Økonomiundersøgelse vedr. udbygning af Rute 26 på strækningenÅrhus-ViborgVVM-undersøgelse af udbygning af Rute 26 på strækningen Århus-ViborgForundersøgelse af opgradering af banen Århus-Hobro til 200 km/tForundersøgelser af potentialet for mindre forbedringer af jernba-nenForundersøgelser af en forlængelse af Slagelse OmfartsvejForundersøgelser af en forlængelse af motorvejen Vejle- Herning tilHolstebroForundersøgelser vedr en ny omfartsvej ved GrenåForundersøgelser vedr. opgraderinger af Rute 34 og 26 ved SkiveScreeningsanalyse vedr. baneforbindelse til en række havneOpdatering af den amtsligt udarbejdede VVM-redegørelse vedr. an-læg af en nordlig omfartsvej ved NæstvedOpdatering af den amtsligt udarbejdede VVM-redegørelse vedr. an-læg af det ”Nordlige Hængsel til Djursland” ved Randers i form af enmotortrafikvej mellem Assentoft og Sdr. BorupBesluttet med aftale af 22. oktober 2009 (2010-priser)Forundersøgelse af perspektiverne i en styrkelse af rute 9Udarbejdelse af beslutningsgrundlag, herunder VVM-undersøgelserfor projekterne til Esbjerg Havn og Nyborg HavnUndersøgelse af behovet og mulighederne for indførelse af højere til-ladt totalvægt og akseltryk for lastbilerReservation til evt. VVM-undersøgelse af en forlængelse af motorve-jen Vejle-Herning på strækningen fra Herning til Holstebro (Rute18)Forundersøgelse af en opgradering af strækningenNæstved – Rønnede (Rute 54)Besluttet med aftale af 2. december 2009 (2010-priser)VVM-undersøgelse af letbane i OdenseForundersøgelse af fremtidig banebetjening af Aalborg Lufthavn4,02,0FFL11FFL11FFL1128.63.0128.63.0128.11.142,0FL1028.21.1020,0FL1028.21.103,0FL1028.21.101)8,0FL1028.21.105,06,0TB09FL1028.21.1028.21.105,0TB0928.21.1060,0 TB09 og FL1025,0 TB09 og FL1025,0 TB09 og FL1010,0FL1010,0 TB09 og FL1025,0 TB09 og FL1015,06,025,05,010,02,025,010,0FL10FL10FL10FL10FL10TB09FL10FL1028.11.7128.11.7128.11.7128.11.7128.63.0128.63.0128.63.0128.63.0128.21.1028.63.0128.21.1028.21.1028.21.1028.21.1028.63.0128.63.0128.21.1028.21.1028.21.1028.21.1028.62.01Udgift i altMio.kr.400,0Optaget påBevillingslovFL-konto
15,0 TB09 og FL10
5,0 TB09 og FL102,0TB09
4,0 TB09 og FL105,010,05,0FL10FL10TB09
Resterende pulje (2011-priser)48,01) Undersøgelsen gennemføres af Vejdirektoratet i samarbejde med Trafikstyrelsen.
| 27.Bilag 3. Anlægsprojekter på FFL11 (vej og bane)1Mio. kr., 2011-priserVejprojekterAnlæg af Gørløse omfartsvejAnlæg af motorvej, Bording-Funder (Rute 15)Anlæg af Sunds omfartsvejAnlæg af motorvej Brande-Give NAnlæg af motortrafikvej Bredsten-VandelBedre vejforbindelse til Esbjerg HavnEtablering af bedre forbindelse mellem Helsingørmotorvejen og M3Anlæg af Frederikssundsmotorvejen, 1. etape (M3-M4)Udbygning af motorvej på Rute 21, Fløng-Roskilde VAnlæg af motorvej, Riis-Ølholm-VejleAnlæg af højklasset vej, Holbæk-Vig (Rute 21) etape 2 og 3Anlæg af motorvej Kliplev-Sønderborg (OPP-projekt)Anlæg af Slagelse omfartsvej, etape 1 og 2Opgradering til Kalundborg Havn (Holbækmotorvejen-Kalundborg)Anlæg af motortrafikvej mellem Sdr. Borup og AssentoftUdbygning af Brande omfartsvejAnlæg af Frederikssundsmotorvejen, 2. etape (M4-Tværvej N)Udbygning af Østjyske motorvej, Skærup-Vejle NUdbygning af Vestfynske motorvej, Middelfart-Nr. AabyAnlæg af motorvej, Funder-Låsby ved Silkeborg (Rute 15)Anlæg af nordlig omfartsvej ved NæstvedUdbygning af Køge Bugt motorvejen, Greve S-Solrød SUdbygning af Helsingørmotorvejen, Øverødvej-Hørsholm SBaneprojekterKapacitetsudbygning vest for København (KØR-projektet)Signalprogrammet, frem til 2. milepæl3Fordelingsstation VestfynModernisering af Enghave stationDobbeltspor Lejre-VipperødAnlæg af ny bane København-Ringsted9462.41331881.27410.2332011201120132014201520181721.0412254735241461451.6852.1551.8511.6072.0835982093214361.2101.3861.1346.2616921.6531.36320112012201220122012201220122013201320132013201320132013201420142015201520152016201620162016Totaludgift2Forventetåbningsår
1 Tabellen viser projekter på FFL11 med åbningsår i 2011 eller senere. FFL11 indeholder endvidere småbevillinger til restarbejder mv. på en række ibrugtagne projekter.2 Totaludgiften udgøres af projektbevillingen samt central reserve.3 Der er med akt. F af 26. februar 2009, akt. Q af 18. juni 2009, akt. I af 3. juni 2010 og på FFL11 afsatbevillinger frem til 2. milepæl samt til visse andre tiltag i perioden 2009-2020, som det er nødvendigt ativærksætte nu. Totaludgiften for det samlede projekt udgør ca. 24 mia. kr. inklusiv reserver. Det samle-de projekt forventes afsluttet i 2021.
28. |Forslag til finanslov 2011Udrulningsplaner for signalprogrammet
| 29.Igangværende større anlægsprojekter på vejområdet
ISBN 87-91511-63-1
TransportministerietFrederiksholms Kanal 27F1220 København KTelefon 33 92 33 55Telefax 33 12 38 93[email protected]www.trm.dk