Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 435
Offentligt
882195_0001.png
Foketingets TrafikudvalgFolketingetChristiansborg1240 København K19-08-2010Til trafikudvalgets medlemmerDa der har været meget lidt pressedækning af forholdene for passagerer på Nordbanen dvs S-togenemod Hillerød – tillader jeg mig at skrive til jer for at gøre opmærksom på forholdene, der oversommeren er blevet mere og mere uacceptable.Da arbejdet på sporene startede op i juni, var der planlagt en nødplan med busser, som fungeredenogenlunde bortset fra en del afgange, der udeblev: der kørte direkte busser fra både Hillerød ogAllerød og i myldretiden 2 busser pr. afgang, og i praksis viste det sig, at turen fra Hillerød kunnegøres hurtigere end planlagt – nemlig ca. 20 minutter. Så langt så godt. Denne køreplan holdt i ca.2-3 uger, så begyndte der gradvist at være flere og flere busser fra både Farum og Hillerød, derlagde vejen om ad Allerød, hvilket forlængede køreturen til op mod en halv time – alt efter hvorråddent chaufføren var villig til at køre. Dette skete vel at mærke uden at køreplanen var ændret –hverken ved stoppestedet i Hillerød, Allerød eller Farum. Dette klagede jeg så over og voila efternogen tid ca. 10 dage – blev køreplanen på nette rettet og noget senere på stationerne. I øvrigt på enlidt uforståelig måde, idet der nu var 8 afgange i timen – heraf de to direkte til og fra Allerød og kunAllerød, mens de øvrige 6 dækkede både Allerød og Hillerød.I løbet af sommeren var man så gået over til at sende én bus af sted pr. afgang. Dette fortsatte manmed også efter at det store antal ferierende var vendt tilbage som passagerer med det resultat, at derer folk, der måtte stå op hele vejen fra Hillerød til Farum. Nu er det helt galt og i erkendelse af dettehar DSB meldt ud (16-08), at man sætter flere busser ind på ”udvalgte” afgange, men slet ikketilstrækkeligt, som I kan se af min seneste klage (19-08).Jeg synes, det er rimeligt, at nogen – dvs jer – tager DSB i skole og sørger for et acceptabeltserviceniveau, og at passagererne kompenseres for de gener, vi har måttet lægge ryg til. Jeg har engenbo, der har købt bil udelukkende for at slippe for DSBs ”service”. Det har jeg desværre ikke rådtil med min enmandsøkonomi.Venlig hilsenFinn AmundsenMøllersvej 103400 Hillerød48 24 12 35