Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 434
Offentligt
882082_0001.png
882082_0002.png
882082_0003.png
882082_0004.png
Fra:Martin Ovesen [mailto:[email protected]]Sendt:18. august 2010 17:47Til:Jesper Petersen; Ellen Trane Nørby; Anita Christensen; Lise Von Seelen; Bente Dahl; Mike Legarth;Peter Christensen; Benny Engelbrecht; Jesper ThinghuusEmne:DSB's køreplan i SyddanmarkTilJesper Petersen, SFEllen Trane Nørby, VenstreAnita Christensen, Dansk FolkepartiLise von Seelen, SocialdemokraterneBente Dahl, Det Radikale VenstreMike Legarth, KonservativePeter Christensen, VenstreBenny Engelbrecht, SocialdemokraterneJesper Thinghuus, sekretær, TrafikudvalgetVedr. DSB's køreplan i SyddanmarkSiden 13. december 2009 har jeg forsøgt at påvirke DSB til at ændre deres køreplaner i Sønderjylland,således at ventetiderne på Lunderskov banegård bliver væsentligt reduceret, men uden held.Når man skal fra Sønderjylland i retning Esbjerg eller omvendt, skal man ALTID skifte tog i Lunderskov.Padborg/Tinglev - retning Esbjerg og omvendtIndtil den 13.12.2009 var der 7 minutters ventetid i Lunderskov, når man skal med tog fraPadborg/Tinglev, og skulle videre i retning Esbjerg. Når man skulle med tog fra Esbjerg og videre i retningTinglev/Padborg var der også 7 minutters ventetid i Lunderskov.Fra den 13.12.2009 er der 38 minutters ventetid i Lunderskov, når man skal med tog fra Padborg/Tinglev, ogskal videre i retning Esbjerg. Når man skal med tog fra Esbjerg og videre i retning Tinglev/Padborg er der 24minutters ventetid i Lunderskov.Dvs. at ventetiden i Lunderskov er forøget fra 14 til 62 minutter for en tur/retur.Det er fint at DSB siger at man må skifte i Kolding i stedet for, men togførerne fraråder dette, når man skalfra Esbjerg og i retning Tinglev/Padborg, fordi der kun er 4 minutters skiftetid i Kolding, hvor man skal ned afnogle trapper, under en perron og opad nogle trapper igen.Sønderborg/Tinglev - retning Esbjerg og omvendtFra den 13.12.2009 er der 56 minutters ventetid i Lunderskov, når man skal med tog fraSønderborg/Tinglev, og skal videre i retning Esbjerg. Når man skal med tog fra Esbjerg og videre i retningTinglev/Sønderborg er der 10 minutters ventetid i Lunderskov (rimelig ventetid). Kan ikke huske hvilkeventetider der var før 13.12.2009.Jeg håber, at I Folketingsmedlemmer har mulighed for at påvirke DSB via Trafikudvalgts medlemmer, så derkommer rimelige ventetider i Lunderskov. På forhånd TAK.Uddrag af min korrespondance med DSBSendt til DSB 13.12.2009Til DSBDen nye køreplan fra d.d. er en kæmpe forringelse for undertegnede.
Nedennævnte er ikke en klage, men en konstatering.Jeg har gennem snart 3 år er par gange om ugen (på hverdage) rejst fra Padborg kl. 07.17 med ankomst tilEsbjerg kl. 09.09 (via Lunderskov).Med den nye køreplan skal jeg fra Padborg kl. 07.34 med ankomst til Esbjerg kl. 10.03. Dvs. 54 minuttersenere fremme i Esbjerg.Toget fra Padborg kl. 07.34 ankommer til Lunderskov kl. 08.35, toget mod Esbjerg afgår kl. 09.13 = ventid 38minutter mod 7 minutter i den gamle køreplan.Jf. køreplanen er der et lyntog fra København til Esbjerg, som kører fra Kolding kl. 08.43. Var det ikke muligtat alle lyntog kunne gøre et kort stop i Lunderskov. Det ville forkorte ventetiden i Lunderskov betragteligt, ogman kunne være i Esbjerg kl. 09.24 i stedet for kl. 10.03. = tidsbesparelse på 39 minutter.Når jeg skal fra Esbjerg til Padborg er ventiden i Lunderskov forøget fra 7 minutter til 24 minutter.Hvis man kunne få lyntogene fra Esbjerg til København til at gøre et kort stop i Lunderskov ville det forkorteventetiden i Lunderskov fra 24 minutter til ca. 15 minutter. Fx. kunne man så tage lyntoget fra Esbjerg kl.17.32 i stedet for det almindelige tog kl. 17.15 og stadigvæk nå toget til Padborg, som kører fra Lunderskovkl. 18.24.HUSK på at der på Lunderskov banegård kun er et skur med en bænk til 4 personer at sidde på samt etantal ståpladser.Jeg ved godt, at man ikke sådan kan ændre en køreplan, men når nu ventetiderne i Lunderskov er forøgetsom beskrevet, må man så bruge Kolding Banegård til at skifte, selvom biletten gælder Esbjerg - Padborg ogomvendt ?

Til Martin Ovesen - svar på henvendelse af 13. december 2009 vedrørende lange

ventetider i Lunderskov i køreplan for 2010.

Tak for dit gode forslag om at kunne benytte Kolding som skiftestaion. Vihar undersøgt muligheden for at benytte Kolding som skiftestation i situationer med langventetid i Lunderskov uden opkrævning af ekstra billet. Vi sætter det i værk fra uge 2, så dudermed kan benytte Kolding Station i stedet for vente på toget i Lunderskov.På længere sigt vil vi overveje at lade vores Intercitytog standse i Lunderskov. Men det vil igivet fald først kunne blive til næste køreplan fra december 2010.Jeg beklager de gener, som du oplever med køreplanen for 2010.
----- Original Message -----From:DSB KontaktTo:[email protected]Sent:Monday, July 26, 2010 9:42 AMSubject:Svar fra DSB 2010-9703134300

Til Martin Ovesen - svar på henvendelse af 11. juli 2010 vedrørende køreplan for

2011.

Det vil stadig i køreplanen for 2011 være togskifte i Kolding med ca. 20 minutters ventetid.
Sådan som det nye togsystem er udarbejdet vil det ej heller kunne nyttiggøres medstandsning med 8xx-systemet i Lunderskov, idet der blot ville blive længere skiftetid. Så det vilstadig være Kolding som bliver omstigningsstationen.
Sendt til DSB 1.08.2010Til Mette Frederiksen, DSBTAK for dit svar, men jeg tror du svarer på noget andet en det jeg spurge om.Padborg - EsbjergSe fx. tog 2310, som kører fra Padborg kl. 7.34 og ankommer til Lunderskov kl. 8.35. For at komme videre tilEsbjerg skal man fra Lunderskov tage tog 3313 kl. 9.13 (det giver en ventetid på 38 minutter i Lunderskov).Hvis tog 837, som kører fra Kolding kl. 8.43, gjorde et stop i Lunderskov ca. kl. 8.53 ville ventetiden iLunderskov blive reduceret til ca. 18 minutter, hvilket vil være en halvering af ventetiden.Det er ikke muligt at tage tog 2310 til Kolding, da det først ankommer til Kolding 2 minutter efter at tog 837 erkørt fra Kolding.Esbjerg - PadborgSe fx. tog 3362, som kører fra Esbjerg kl. 17.15 og ankommer til Lunderskov kl. 18.00. For at komme videretil Padborg skal man fra Lunderskov tage tog 2361 kl. 18.24 (det giver en ventetid på 24 minutter iLunderskov).Hvis tog 853, som kører fra Esbjerg kl. 17.41, gjorde et stop i Lunderskov ca. kl. 18.18 ville ventetiden iLunderskov blive reduceret til ca. 6 minutter.
I over 3 år har jeg kørt fra Padborg til Esbjerg og retur. Siden den nuværende køreplan tråde i kraft 13.12.09har jeg måttet fravælge DSB, da jeg finder ventetiden i Lunderskov urimelig.Håber stadig at DSB besinder sig og laver en fornuftig køreplan fra Padborg til Esbjerg og omvendt, som dervar indtil 12.12.2009.

Til Martin Ovesen - svar på henvendelse af 1. august 2010.

Køreplanen vil ikke blive tilbageført til niveau fra før december 2009. Antal passagerer irelationen Padborg - Esbjerg er meget små.Vi har lavet køreplanen så den primært giver de bedst mulige forbindelser i de relationer hvormange rejser. Hensynet til de mange gør det desværre umuligt at skabe optimale rejsemuligheder i alle andre relationer. Den nye køreplan giver mere regelmæssigt timedrift i Sdr.Jylland mellem stationerne Kolding og Tinglev.Du må derfor påregne de 20 minutters længere rejsetid i den nye køreplan, og det bliver medtogskifte i Kolding.
Med venlig hilsenMette FrederiksenDSB Kundeservice
Postboks 3400900 København C.[email protected]Håber at I kan påvirke DSB.Med venlig hilsen og TAKMartin OvesenNyhusvej 1, Bov6330 PadborgTlf. 74 67 55 76Mail :[email protected]