Trafikudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 431
Offentligt
BILAG 1
Aftale om sikring afbefordringspligten på et liberaliseret postmarked27. maj 2010Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet,Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre er enige om at ændre lov om postbe-fordring, så varetagelsen af den landsdækkende befordringspligt sikres i lyset afudviklingen på brevmarkedet og den kommende liberalisering.Brevmarkedet er gennem de sidste ca. 10 år faldet med 2-4 pct. om året. I for-bindelse med den økonomiske recession er faldet steget markant med et årligtfald på ca. 10 pct. Samlet er antallet af breve faldet med ca. 1/3 siden 2000. År-sagen til det faldende brevmarked er den stigende brug af elektroniske kom-munikationsmidler, og det må derfor forventes, at brevmarkedet vil fortsættemed at falde fremover.Liberaliseringen pr. 31. december 2010 aktualiserer behovet for en sikring afbefordringspligten, da det herefter ikke længere vil være muligt at understøttebefordringspligten med den hidtidige eneret.For fortsat at kunne opretholde en postservice af høj kvalitet med en lands-dækkende befordringspligt er parterne enige om at gennemføre en række æn-dringer, der kan reducere omkostningerne ved varetagelsen af befordringsplig-ten.
Side 1/6
Befordringspligtens omfang1.Der foretages ingen ændringer i befordringspligtens omfang. Med afta-len vil Post Danmark som befordringspligtig virksomhed således ogsåfremover være forpligtet til i hele landet 6 dage om ugen (mandag tillørdag) at befordre:- breve m.v. op til 2 kg,- pakker op til 20 kg (dog ikke omdeling lørdag),- blindeforsendelser gratis op til 7 kg.
Landsdækkende enhedstakster2. Parterne er enige om, at Post Danmark forpligtes til at anvende lands-dækkende enhedstakster på breve og pakker, som indleveres til befor-dring som enkeltforsendelser via postkasser eller postbetjeningssteder.Der er tale om forsendelser, som primært sendes af borgere samt min-dre og mellemstore virksomheder.
Takster for breve3. Taksterne fastsættes ud fra en omkostningsbaseret tilgang, hvor prisenskal afspejle de reelle omkostninger. Der er i de nuværende takster ikkedækning for omkostningerne forbundet med omdeling fra dag til dag.Det nuværende A-brev, der omdeles dag-til-dag, vil derfor stige. PostDanmark har opgjort, at prisen for et A-brev i dagens situation vil stigefra 5,50 kr. til et niveau mellem 7,50 kr. og 8 kr. for at dække omkost-ningerne. Med et fortsat fald i brevmængderne kan denne pris på sigtstige yderligere.For at sikre forbrugerne et tilgængeligt og billigere alternativ skal ad-gangen til at sende de mindre omkostningsfulde B-breve gøres nemme-re ved, at B-brevene, som i dag skal afleveres på posthuset, fremoverogså kan lægges i postkassen. Det betyder, at B-brevet, som leveres in-den for 2-3 dage, bliver et reelt og prisbilligt alternativ for almindeligeforbrugere, små foreninger m.v. Post Danmark har opgjort, at prisenfor et B-brev vil stige fra 5,00 kr. til ca. 6 kr. for at dække omkostnin-gerne.4. For at sikre en beskyttelse af forbrugerne godkender Transportministe-riet enhedstaksterne for B-breve op til 50 g, der sendes som frimærke-frankerede enkeltforsendelser på baggrund af en omkostningsopgørel-se, der verificeres af en ekstern revisor.Det er ikke nødvendigt at godkende taksterne for andre forsendelser el-ler fastsætte yderligere regulering af taksterne, da den skarpe konkur-rence fra elektronisk kommunikation vil lægge et naturligt loft over tak-sterne. Dertil kommer konkurrencen fra andre postvirksomheder somfølge af liberaliseringen.Pakker med og uden omdeling5. Parterne er enige om, at Post Danmark skal forpligtes til at tilbyde topakkeprodukter:a. Pakker der omdeles til adressen.b. Pakker uden omdeling, hvor modtageren får en meddelelse om, atpakken er ankommet, og at den kan afhentes på nærmeste post-hus/postbutik/døgnposten.Post Danmark har tilkendegivet, at taksten for en pakke uden omdelingvil være ca. 20 pct. lavere end taksten med omdeling.
Side 2/6
Postbetjeningssteder6. De gældende krav til antal og dækning af postbetjeningssteder opret-holdes:−I hver af de tidligere kommuner i henhold til den kommunaleinddeling pr. 31. december 2003 skal der være mindst ét post-betjeningssted.−I byer med over 5000 indbyggere skal der være mindst et post-betjeningssted og en maksimal afstand for brugerne på 5 km.−I byer mellem 2000 og 5000 indbyggere, hvor der er et postbe-tjeningssted, kan Post Danmark ikke nedlægge betjeningsste-det, med mindre der etableres et nyt betjeningssted i byen.−Postbetjeningssteder i mindre byer og landdistrikter kan ikkenedlægges, hvis dette indebærer, at brugerne dermed får for-øget afstanden til det nærmeste betjeningssted med mere end10 km (målt i luftlinje). Er nedlæggelsen af betjeningsstedet be-grundet i forhold uden for Post Danmarks kontrol, skal betje-ningen fremover udføres af landpostbudet.−Såfremt Post Danmark ønsker at nedlægge et postbetjenings-sted, skal de lokale interessenter inddrages i form af høringm.m., forinden der træffes beslutning om ændringer i post-betjeningsnettet.7. Postbutikker udgør en stigende andel af Post Danmarks postbetje-ningssteder. Parterne er enige om, at det skal være et generelt vilkår, atder i postbutikker kan afhentes pakker og købes frimærker i hele værts-butikkens åbningsperiode, dvs. også uden for postbutikkens åbningsti-der.Ens vilkår for postmodtagere8. Alle postmodtagere skal fremover have samme vilkår for postmodtagel-sen uanset boligform (etageejendom, parcelhus, rækkehus, landejen-dom) og uanset boligens opførelsestidspunkt, idet posten som ud-gangspunkt leveres i en brevkasse opstillet ved indgangen til parcellen.Udover en forenkling af reglerne vil dette også give en bedre økonomi ibefordringspligten og et bedre arbejdsmiljø for postbudene.Der har siden 1971 været krav om, at villaer og rækkehuse opført fra ogmed 1973 og etageejendomme fra og med 1974 skal have brevkasse iskel henholdsvis brevkasseanlæg. Siden primo 2010 har også ældre eta-geejendomme fra før 1974 skullet have brevkasseanlæg.Øvrige ejendomme omfattes nu også af tilsvarende vilkår, som følger:Ældre villaer og rækkehuse opført før 1973 skal inden 1. januar 2012have placeret en brevkasse ved indgangen til parcellen.
Side 3/6
Side 4/6
For landbrugsejendomme og lignende skal brevkassen inden 1. januar2012 være placeret ved det naturlige skel til ejendommen, dog såledesat der maksimalt er 50 meter fra boligen til brevkassen. Brevkassen skalvære placeret på et sted, som er tilgængeligt fra bil, men så vidt muligtfleksibelt efter, hvad den enkelte husstand ønsker.Der kan dispenseres fra kravet om brevkasse under særlige omstændig-heder, f.eks. når der er tale om fredede ejendomme, eller der er fysiskeforhold, såsom brandtekniske forhold, der gør sig gældende.9. Alle, der ikke selv kan hente deres post i brevkassen, sikres levering afpost til døren. Denne ordning er uafhængig af postmodtagerens alderog boligtype og omfatter også personer i landdistrikter, der ikke selvkan hente deres post. I forlængelse heraf ophører den nuværende ord-ning for pensionister i ældre etageejendomme.Med henblik på at sikre en ensartet og enkel administration af ordnin-gen i kommunerne udarbejdes der en vejledning, der godkendes afdenne aftales parter. Det skal endvidere sikres, at der informeres omordningen.Levering til døren skal, hvor modtageren er berettiget til det, omfattealle postvirksomheder.Den nuværende ”post til døren”-mærkat erstattes af en løsning, der ik-ke indebærer en synlig mærkning på brevkassen.Gennemførelse af liberaliseringen10. Post Danmarks eneret til postbefordring af breve op til 50 g ophævespr. 31. december 2010.11. Post Danmark pålægges befordringspligt for perioden 2011-2013. Par-terne mødes i 2013 for at drøfte rammerne for varetagelsen af befor-dringspligten efter 2013.12. Den til enhver tid befordringspligtige virksomhed skal anvende detkronede posthorn som symbol på befordringspligten, har eneret og for-pligtelse til at udstede frimærker påtrykt ”Danmark” og kan på frimær-ker efter ansøgning til regenten anvende regentens portræt eller por-træt af andre danske kongelige.
Befordringspligtfond13. Med henblik på at understøtte befordringspligten i et åbent postmar-ked, etableres der en befordringspligtfond. De postvirksomheder, derikke har befordringspligt, pålægges at bidrage økonomisk til fonden.Fonden skal sikre, at nettoomkostningerne ved befordringspligten for-deles mellem alle postbefordrende virksomheder. De virksomheder, derikke har befordringspligt, bidrager til dækningen af nettoomkostnin-gerne efter deres markedsandel (opgjort i antal forsendelser) inden fordet befordringspligtige område.Licensordning14. Der etableres en licensordning, hvori der fastlægges krav, som andrepostvirksomheder skal leve op til for at få adgang til at drive postvirk-somhed i Danmark. Kravene skal sikre et højt kvalitetsniveau i postbe-fordringen og tillid til postsektoren.I licensordningen skal bl.a. indgå krav til, at virksomheden fastlæggergeografisk dækningsområde, service og kvalitet, og at virksomhedenforpligtes til at offentliggøre antal klager og udfaldet på dem, gennem-fører kvalitetsmålinger, der er godkendt af Trafikstyrelsen, leverer ge-nerelle markedsdata om postmængder mv. til Trafikstyrelsen samt bi-drager til befordringspligtfonden.En postvirksomhed har pligt til at modtage post til udbringning, derfalder inden for den af virksomheden deklarerede service og geografi-ske dækningsområde.Licensen kan tilbagekaldes, hvis en postvirksomhed ikke lever op tilden af virksomheden deklarerede service og kvalitet.Sikring af postkunderne15. Trafikstyrelsen skal kunne behandle klager over alle postvirksomhederog ikke, som i dag, alene klager vedrørende den befordringspligtigevirksomhed. Trafikstyrelsen skal endvidere kunne behandle klager mel-lem postvirksomheder.Såfremt der oprettes et privat brancheklagenævn for post/pakker efterforbrugerklageloven, hvilket forligskredsen gerne ser, vil behandling afklager, som nævnet vil kunne varetage, kunne henlægges hertil.Omkostningerne ved tilsynet og klagesagsbehandlingen finansieres afbranchen.
Side 5/6
Konsekvenser for Post Danmark16. Med den her indgåede aftale har parterne leveret et væsentligt bidragtil, at der er et økonomisk grundlag for, at Post Danmark også fremoverkan løfte den landsdækkende befordringspligt.Post Danmark står i de kommende år over for en meget stor udfor-dring, hvor kerneforretningen er truet af den teknologiske udviklingmed stor nedgang i brevmængden til følge. Dette har også negativekonsekvenser for Post Danmarks medarbejdere. Post Danmark er alle-rede bevidst om problematikken og gør i dag en stor indsats for sinemedarbejdere i forsøget på at mindske de negative effekter ved den sto-re nedgang i brevmængden. Forligskredsen noterer med tilfredshed, atPost Danmark har bekræftet, at denne indsats fortsættes og udbyggespå de punkter, hvor det vil være nødvendigt, samt at der er afsat en pul-je til kompetenceudvikling, som stiger fra 4,2 mio. kr. i alt for overens-komstperioden 2007-2010 til ca. 7 mio. kr. årligt fra 2010 og frem.Opfølgning17. Parterne mødes medio 2011 med henblik på at vurdere, om der er be-hov for at foretage justeringer af vilkårene for befordringspligten ogpostmarkedet. Parterne mødes i 2013 for at drøfte rammerne for vare-tagelsen af befordringspligten efter 2013, jf. punkt 11.
Side 6/6